Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjäääälp!, Mina hundar förstör min trädgård
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 12:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 11 937

Vet inte var jag ska posta detta men lägger det här så kan väl snälla admin flytta det om det ligger fel. blush.gif

Jag har 3 stora hundar med lika stora tassar. Min trädgård är helt förstörd, gräsmattan obefintlig med lera överallt.
          Det måste ju gå att ha en trädgård även om man har hundar? Jag har iaf sett det på andra ställen men hur GÖR de?! confused.gif
          Vill inte ha grus utan något som är skönt att gå på. Jag älskar att gå barfota och att få in smått grus i fötterna är inte skönt.
          Snälla söta trädgårds experter: Kan ni hjälpa mig? -cry-.gif

Tillägger att jag bor i regnets Mekka: Skåne whist.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Bettis
          Inlägg 16-01-2008, 13:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Hur ser den ut på sommaren, är den fin då? Hundarna kanske inte ska vara på gräsmattan just nu när det har regnat så himla mycket, mina är nästan aldrig på gräsmattan för jag går en promisar med dom(görförmodligen du också blush.gif )
          Just nu är det väldigt vått i markerna här. Jag kanske inte riktigt förstår hur du menar g.gif

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 16-01-2008, 13:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jag har inga hundar rolleyes.gif men min man har 2 stora rackare med väldigt mycket spring i benen. Lita på att dem förstör "min" trädgård laugh.gif
          Jag försöker att lösa problemet genom att ICKE!! inte under några som helst omständigheter, låta hundarna röra sig fritt över hela tomten. Jag lär alltså hundarna att det finns zoner i trädgården dit de inte får gå.
          På det sättet räddar jag lite gräsmatta, jag gillar också att gå barfota i gräset.
          Sen finns det andra delar av tomten där de får röra sig fritt, gräsmattan där bryr jag mig inte om. Det är lervälling vår och höst, på vintern brukar vi ha snö där och på sommaren är det packad lera. Jag bjuder på det, hundarna måste få leva här också wub.gif
          Rabatter som "ligger i farozonen" för deras framfart inhägnar jag med tillfälliga lösningar, tills de har lärt sig att matte blir väldigt sur om de trampar runt där yes.gif
          Hundar lär sig fort, bara man är konsekvent.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 13:38
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Bettis @ 16-01-2008, 13:01) *
          Hur ser den ut på sommaren, är den fin då? Hundarna kanske inte ska vara på gräsmattan just nu när det har regnat så himla mycket, mina är nästan aldrig på gräsmattan för jag går en promisar med dom(görförmodligen du också blush.gif )
          Just nu är det väldigt vått i markerna här. Jag kanske inte riktigt förstår hur du menar g.gif

Nej den är hemsk på sommaren också, gräset får ju aldrig fäste eftersom 12 tassar trampar ner det -cry-.gif
          Hihi de måste ju vara på "gräsmattan", var ska de annars vara? De går ju fritt på tomten och det är ju liksom det som är problemet g.gif

Spärra av vissa delar är inte ett alternativ. Jag går också promenader men mina, men under dagen då det är fint väder får de vara ute i trädgården. Roligare för dem i stället för att ligga inne i huset. Trädgården är till för mig OCH mina hundar.

Kom på att det kanske är bra att se hur eländet ser ut. Här kommer lite bilder. Titta och gråt... a0a.gif

IMG_5789a.jpg

IMG_5788a.jpg

IMG_5787a.jpg

IMG_5783a.jpg

IMG_5782a.jpg
          IMG_5783a.jpg

Redigerat av Maria G: 16-01-2008, 13:41

Citera
          Bettis
          Inlägg 16-01-2008, 15:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

fear.gif crazy.gif Jösses, jag förstår dig, inte roligt. Ja, du om du inte vill stänga av vissa delar vet jag inte hur du ska få fram lite gräs g.gif Annars har du en jättefin trädgård. Vi får försöka tänka till.

--------------------

Citera
          Tullia
          Inlägg 16-01-2008, 15:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Åhhh, din stackare! crying.gif

Såg inget kul ut! Jag vet inte om det går att komma på tåligare växter, vi får väl se om någon är duktig... Kanske går det att hitta något snack för hundägare med duktiga självutnämnda djurpsykologer. De kanske har tips. Kanske kan du anordna någon del som är extra stimulerande för hundarna, beroende på vad den rasen har för behov, sedan kan du tack vare det - och alla promenader - ställa krav på att de är mer rädda om resten av trädgården. Hur man nu dresserar in det... confused.gif

Lycka till!!!

Citera
          LindaLunda
          Inlägg 16-01-2008, 15:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 666
          Medlem nr: 6 778

ÅHHHH vilken gosevovve!!!!
          Linda

Citera
          tettan
          Inlägg 16-01-2008, 16:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

om jag hade en så mysig vovve som den på bilden wub.gif så skulle jag inte bry mej så mycket om gräs, det blir alltid nåt som klarar sej å växer. naughty.gif satsa på lite fler rabatter istället då, de kan du ju hägna in, det låg ju nåt som liknade staket där. blomma.gif
          jag håller på vovvarna kompiskram.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-01-2008, 16:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Du har stora hundar - vilken ras är det? nyfiken
          Även jag har flera hundar men tidigare bara en. Med en hund blir det inte så stor åverkan men desto fler ju mer lek och en förstörd trädgård.

Kan ju glädja dig med att ju äldre hundar desto mindre förstört blir det, fast ...

Hoppas du får några vettiga råd

ingrid

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-01-2008, 17:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 19:03
          Länk hit: #11

Medlem

Nä inte fan ser det kul ut inte...Skäms ihjäl när folk kommer på besök.
          Med kennel händer det ju rätt så ofta sweatingbullets.gif
          Brukar skylla på att "jag håller på att göra i ordning i trädgården" men den lögnen funkar inte längre.

Min tomt är helt underbar, som du sa skogstomtaktig. Många som besöker mig säger "WOW vilka möjligheter du har här!"
          Visst har jag det...men marken ser ju hemsk ut -cry-.gif
          Träd och växter är inga problem, det är "golvet" jag behöver tips om g.gif
          Träden skuggar men när jag flyttade in här fanns det en underbar gräsmatta trots träden. Skugga är inte problemet utan 12 tassar.

Tusen tack för söta ord om mina hundar rolleyes.gif
          De är helt underbara men stora tassar som sagt. För att inte tala om då jag har valpar och de behöver ju lite mjukt att gå på. Dock inte lera w00t.gif
          I somras tultade 9 småttingar omkring i leran efter allt regn PLUS mina 2 stora hundar.
          Det var rena rama julafton.... devil.gif

"Staketen" som syns är kompostgaller. När det blir för gyttjigt måste jag lägga något på de värsta ställena. Det ser för jävligt ut angry.gif det med...

Jag tror någon därute sitter med enklaste lösningen i världen. Hoppas jag och inväntar fler tips gällande "golvet" rolleyes.gif Det behöver inte vara gräs-bara det inte är grus eller som nu lera ohmy.gif
          Rasen ja: Dogue de Bordeaux tummenupp.gif

Kom igen nu-kom på nåt bra idea.gif

Redigerat av Maria G: 16-01-2008, 19:08

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-01-2008, 19:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Kunde inte låta bli att fnissa lite åt dina bilder. Kompostgaller som rister. tummenupp.gif
          Du verkar alltså ganska påhittig själv.

Vi hade som mest tre hundar, men deras tassar förstörde nog inte ett enda grässtrå. Trots att jag aldrig förbjudit dem att "Beträda gräset".
          Lucas gör definitivt ingen skada! Iofs går vi mest i skogen, framförallt denna årstiden.

Lycka till!!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 19:21
          Länk hit: #13

Medlem

Jo man tager vad man haver tongue.gif
          Tror dina hundar vägde liiite mindre än mina och hade antagligen liiite mindre tassar rolleyes.gif
          Jag har ju 150 kilo som trampar omkring här-210 om jag är där med dem smile.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-01-2008, 19:30
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag skulle nog spärra av gräsmattan under en tid och så en gräsblandning som tål lite mer slitage. Det finns många blandningar att välja på. De brukar finnas som: "Slitstarkt för sommarstugan" eller en blandning för "Fotbollsplan".
          Så då i det nya gräsfröt så snart som möjligt, då gror det direkt när det är rätt temperatur till våren. Vovvarna lär väl inte gilla läget i början, men det är väl en smäll de får ta biggrin.gif

Kolla med Granngården, de har mycket att välja på i grädfröblandning och tar hem annars.

Redigerat av MariaS: 16-01-2008, 19:31

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-01-2008, 19:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 19:21) *
          Tror dina hundar vägde liiite mindre än mina och hade antagligen liiite mindre tassar rolleyes.gif

Det var precis det jag menade. Jag kanske var lite otydlig så att du missuppfattade mig.
          Men Tico som är störst väger alltså ~19 kg, de små ~7-8 kg styck. Det blir självklart inga skador av det. Jämfört med dina härliga bjässar.

Det kanske tyvärr är så att du får välja på fin trädgård eller ljuvliga hundar?
          Ungefär som en del ojar sig över att jag har en så långhårig hund. "Drar han inte in mycket smuts?" Jo, och vem f-n bryr sig?? Iofs lättare att dammsuga inne än att stå ut med lervälling ute.

Ledsen, har inga förslag annat än snygg stenläggning på en del av trädgården och ha resten så där mysigt naturlig.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-01-2008, 19:33
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu är det ju frågan om hundar och hundar och just Dogue de Bordeaux har jag upplevt att de gör bromsspår i gräsmattan.
          Den "vinhund" jag känner saknar helt förståelse för sin storlek och uppför sig som om den vore en liten hund, när den i själva verket nästan kan jämföras med en mindre häst så därför skulle du kanske göra som dessa ägare. Att istället för gräs satsa på något mer hållbart. Just nu kommer jag inte på vad man föreslår men det är någon typ av gröda som binder jorden.

ingrid

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 19:38
          Länk hit: #17

Medlem

rotfl.gif De har ingen ANING om hur stora de är nej smile.gif
          De flesta DDB ägare har grus men jag vill inte ha det. Kommer du på grödan så hojta till thanks.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-01-2008, 19:45
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Kirskål som du klipper ner, till en 4-5 cm, bildar stora, tåliga och faktiskt vackra mattor... wink.gif Vintergröna som får etablera sig ett par år i lugn och ro sprider sig också i tramptåliga mattor, de gillar dessutom skogsmark.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          aldo
          Inlägg 16-01-2008, 20:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 17:10) *
          Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas.
          Mvh
          Fenja

Tänkte precis det samma då jag såg bilderna .Barrträd + rötter = skogsmark .

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 20:07
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 19:45) *
          Kirskål som du klipper ner, till en 4-5 cm, bildar stora, tåliga och faktiskt vackra mattor... wink.gif Vintergröna som får etablera sig ett par år i lugn och ro sprider sig också i tramptåliga mattor, de gillar dessutom skogsmark.
          Mvh
          Fenja

Ah nu börjar vi komma någonvart yes.gif
          Kan man således sätta kirskål på så stora ytor? Och hur gör man?
          Antar att om jag ska ha vintergröna måste jag "spärra av" det området?

Det är som en skogstomt men ligger ute på landet. Enormt mycket lera i markerna här.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 19:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon