Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag trodde inte detta kunde ske 2008
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:24
          Länk hit: #1

Gäster

Jag trodde inte detta kunde ske 2008, säger Ingela Lagerskog, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Villaägarna på Lerbäcken ogillar att kommunen vill bygga bostäder för psykiskt sjuka och förståndshandikappade i området. Protestlistor med 75 namnunderskrifter har lämnats till kommunen.

Läs här

Vi har ett "psykboende" ca 150 meter från huset.
          Har aldrig blivit störda, tvärtom så har vi haft trevliga samtal med en del av dem som bor där
          och också personal.

Här var inga protester mot att det byggdes hus för dessa ... kanske beroende på att det är ett hyreshusområde
          och vi är i besittning av högre toleransnivå eller kanske rentav i besittning av djupare empati.
          Vi behöver inte oroas för fallande huspriser mm och kan därmed tänka mer med hjärtat.

Tråkigt är det iaf att människan är så penningbunden att den protesterar för att dens villa kanske sjunker i pris.smile.gif

Ingen av oss vet vad morgondagen har i sitt sköte.
          Kanske drabbas vi själva el någon närstående någon gång av sjukdom och hamnar i sits som dessa "psyksjuka".
          Tror inte att vi då i första hand tänker på pengar.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 17-01-2008, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:24) *
          Jag trodde inte detta kunde ske 2008, säger Ingela Lagerskog, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Villaägarna på Lerbäcken ogillar att kommunen vill bygga bostäder för psykiskt sjuka och förståndshandikappade i området. Protestlistor med 75 namnunderskrifter har lämnats till kommunen.

Läs här
          Vi har ett "psykboende" ca 150 meter från huset.
          Har aldrig blivit störda, tvärtom så har vi haft trevliga samtal med en del av dem som bor där
          och också personal.

Här var inga protester mot att det byggdes hus för dessa ... kanske beroende på att det är ett hyreshusområde
          och vi är i besittning av högre toleransnivå eller kanske rentav i besittning av djupare empati.
          Vi behöver inte oroas för fallande huspriser mm och kan därmed tänka mer med hjärtat.

Tråkigt är det iaf att människan är så penningbunden att den protesterar för att dens villa kanske sjunker i pris.smile.gif

Ingen av oss vet vad morgondagen har i sitt sköte.
          Kanske drabbas vi själva el någon närstående någon gång av sjukdom och hamnar i sits som dessa "psyksjuka".
          Tror inte att vi då i första hand tänker på pengar.

Har du inte sett uppdrag granskning? De hade ett reportage härom året om samma sak från Billdal, Kullavik, Askim ...??? någon fin villaförort söder om Göteborg (minns inte var). Där gick det så långt att hela samhället gick ihop mot ett planerat psykboende.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-01-2008, 22:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Ja, mycket tråkigt. Samma hände där vi bode på -80 talet. Det blev av tack och lov, och aldrig var det några som helst problem med det boendet. Jättemysigt bor de också!

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:35
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Markus_H @ 17-01-2008, 22:32) *
          Har du inte sett uppdrag granskning? De hade ett reportage härom året om samma sak från Billdal, Kullavik, Askim ...??? någon fin villaförort söder om Göteborg (minns inte var). Där gick det så långt att hela samhället gick ihop mot ett planerat psykboende.

Minns inte just det fallet, men jag ser alltid Uppdrag granskning så jag måste sett.
          Så sorgligt att människor agerar på detta viset.sad.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-01-2008, 22:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

i samma trapp som min bror bor i bor där 3 utvecklingsstörda och han stör sig inte på dem

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-01-2008, 22:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Människor är oroliga för det de inte känner till. Det har dessutom varit mkt skriverier om vansinnesdåd utförda av psykiskt sjuka människor de senaste åren. Kunskap saknas alltså. Viktigt att man går ut och informerar, förankrar beslutet på ett tidigt stadium. Med ordentlig kunskap så är jag övertygad om att de allra flesta skulle förändra sin inställning. NÄR VÄL "DREVET" SATT IGÅNG SÅ ÄR DET NATURLIGTVIS SVÅRARE.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:40
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 22:37) *
          i samma trapp som min bror bor i bor där 3 utvecklingsstörda och han stör sig inte på dem

Ja men så är det väl i de flesta fall. De är faktiskt inga monster bara för att de drabbats av sjukdom
          och handikapp.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-01-2008, 22:43
          Länk hit: #8

Medlem

Jag minns att jag åkte förbi stora plakat på en åker på Hisingen, där det protesterades mot boendeform (minns ej vilken). Mycket sorgligt.

Wilma

Jag skulle inte vilja ha ett boende för våldsamma psykiskt sjuka granne med mig, men det är väl knappast det som är det vanligaste?? Liite snurriga i huvudet är man väl annars på vart sitt sätt...

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:45
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Wilmer @ 17-01-2008, 22:43) *
          Jag minns att jag åkte förbi stora plakat på en åker på Hisingen, där det protesterades mot boendeform (minns ej vilken). Mycket sorgligt.

Wilma

Jag skulle inte vilja ha ett boende för våldsamma psykiskt sjuka granne med mig, men det är väl knappast det som är det vanligaste?? Liite snurriga i huvudet är man väl annars på vart sitt sätt...

Wilma

Men så kan du också vara säker på att det aldrig kommer att byggas boende för våldsamma psykiskt sjuka ...
          de kommer som nu att bo och vårdas/behandlas i sjukvården.

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-01-2008, 22:47
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:40) *
          Ja men så är det väl i de flesta fall. De är faktiskt inga monster bara för att de drabbats av sjukdom
          och handikapp.

de är trevliga tycker jag .centrum här har aldrig varit så rent som då när en utvecklingsstörd gick o städade där varje dag. han slutade för några årsedan då han blev 65

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-01-2008, 22:50
          Länk hit: #11

Medlem

Nej precis Netha, så därför undrar jag vad folk oroar sig för?? Jag har ahft "normala" grannar som jag GÄRNA hade protesterat mot whist.gif , med ett boende hade jag sett möjligheter till nära jobb bravo.gif

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:50
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 22:47) *
          de är trevliga tycker jag .centrum här har aldrig varit så rent som då när en utvecklingsstörd gick o städade där varje dag. han slutade för några årsedan då han blev 65

Jamenvisst är det väl så att just dessa som oftast klassas som "dumma", är extra goa människor som man bara älskar. wub.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-01-2008, 22:51
          Länk hit: #13

Medlem

oja ofta när jag jobbar så pratar jag med en sådan son är vaken vid 5 tiden på morgonen. han har pengar men inga riksdaler säger han

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-01-2008, 22:52
          Länk hit: #14

Medlem

Å, det var fint sagt Netha wub.gif .

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 22:53
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Wilmer @ 17-01-2008, 22:50) *
          Nej precis Netha, så därför undrar jag vad folk oroar sig för?? Jag har ahft "normala" grannar som jag GÄRNA hade protesterat mot whist.gif , med ett boende hade jag sett möjligheter till nära jobb bravo.gif

Wilma

Mmm .. kan bara instämma. smile.gif

Citera
          Netha
          Inlägg 17-01-2008, 23:03
          Länk hit: #16

Gäster

Jag har vuxit upp med syster som är CP-skadad, rullstolsbunden sedan 6 -års ålder.
          Hon är jäkligt smart men också ....
          Från tioårsålder har jag följt med henne på olika möten/samkväm och mött handikappade av alla sorter.
          Detta har gett mig insyn och förståelse i hur dessa människor känner sig behandlade av samhället och oss medborgare.
          Och jag måste säga att just tack vare dessa möten har jag lärt mig mer än någonsin i skolan el i vuxenlivet.
          Jag har lärt och förstått att också de som drabbats áv olika sjukdomar/handikapp, har samma känslor som vi som dragit vinstlott i livets lotteri.
          Det får mig att fråga ... Kan vi inte låta dem ta del av vinsten?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-01-2008, 23:04
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Bor i ett bostadsrättområde och vi har ett sådant boende här såväl som dagis och dagverksamhet för dementa. Känner mig nog mer lyckligt lottad som bor här där vi kan samsas allihop.

Men man ska aldrig upphöra att förvånas . Vi bodde tidigare i ett radhus med fem familjer. Redan när radhuset höll på att byggas blev vi osams. Varför? Vi var den enda barnfamiljen med små barn, våra barn var 2 resp 4 år. Förutom våra egna tomter var det också avsatt ett litet område som vi skulle äga gemensamt. Där skulle det finnas en sandlåda , tydligen någon kommunal bestämmelse.

De övriga familjerna lämnade in en protestlista till kommunen utan att prata med oss. De ville inte ha en sandlåda för då skulle våra barn dra dit andra barn och fastigheterna skulle sjunka i pris! De drog också in byggföretaget i det hela . Tack vare det kunde inte köpen " gå i lås" när de skulle och därmed fick vi inte våra statliga lån placerade. Alla fem familjerna fick under nästan ett år sitta och betala en nästan dubbelt så dyr ränta på sina lån i jämförelse med de statliga.

De fick till slut ge sig och vi la det hela bakom oss så till vida att vi aldrig pratade om det mer men glömmer det gör vi inte.

Redigerat av mamamaggan: 17-01-2008, 23:06

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-01-2008, 23:08
          Länk hit: #18

Medlem

se bara på de 5 i köping inte är de dumma

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-01-2008, 23:13
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 23:08) *
          se bara på de 5 i köping inte är de dumma

Precis! De är faktiskt ibland mycket smartare än oss andra! De är mycket uppriktigare också.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-01-2008, 23:14
          Länk hit: #20

Medlem

oja de är dem

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon