CITAT (Solstorm @ 26-01-2008, 23:05)

Jag fick samma frågor från Temo. Där fanns flera frågor om dödshjälp. Tyckte att det var dåliga svarsalternativ. Sade nej till alla frågorna utom en, där svarade jag i vissa fall okej. Då menade jag i de fall där personen var obotligt sjuk med mycket svåra smärtor och själv kan meddela att han vill ha dödshjälp. Men svarsalternativen var inte tillräckligt bra. Jag tror inte det framgick att det var det jag menade.
Idiotfråga om att ge dödshjälp till handikappade. Det fanns inget svarsalternativ där den aktuella personens egen önskan framgick, utan helt enkelt var frågan om man ska ha ihjäl handikappade människor. Nog kan man förvänta sig att de som sätter ihop frågorna var bättre på sitt arbete än så. Självklart svarade jag nej på den frågan.
Då delar vi både samma utfrågning och samma svar.
Men när det gäller gravt handikappade så tänker jag t ex så som en granne jag har. Han har varit förlamad av MS i mer än 15 år. Han kan inte göra det själv och såvitt jag förstår heller inte tala om vad han vill.
Vem ska ta beslutet ? Vem ska utföra handlingen ?
Han var vuxen när sjukdomen bröt ut men om ett barn föds med ett gravt handikapp ?
Ska vi andra bara sortera bort dem för att vi inte tycker att de har ett bra liv?
Som sagt , det måste ju finnas en anledning till frågan. Finns det de som progarerar för att vi ska ha dödshjälp för gravt handikappade? Vilka är de i så fall och på vilka grunder vill de ha det så?