CITAT (Fågelvägen @ 29-02-2008, 10:29)

Har andra odlaiter märkt detsamma? Att ensamstående nya små träd, som står som utropstecken i landskapet, verkar speciellt utsatta för rådjurens revirbeteende? Hos oss har också mödosamt nyansade vinbärsbuskar fejats till flisor, efter att ha stått orörda i åratal i ett igenvuxet trädgårdsland.
Absolut, det verkar som att fejningar är roligast att utföra på ensamstående spinkiga träd. Ibland kan till och med en stolpe som man låter stå kvar brevid göra att ett träd får stå orört, medan det brevid som står utan något invid har fejats.
I de allra flesta områden måste man skydda sina nysatta träd både ot rådjur och hare, och i vissa områden också mot älg och sork. Skydd mot hare bör sitta kvar ända till dess att trädet utvecklat hård, sprickig bark. Det brukar på äpple ske vid 20-30-årsåldern och ibland till och med senare.
I mina egna marker låter jag ett och annat småträd komma upp just med tanke på rådjuren. Jag har enstaka exemplar av rönn och lönn som får växa upp och bli fejningsträd för att slippa ha rådursskydd på fruktträden under lång tid. Och jag låter nästan alltid en eller annan stödstolpe stå kvar invid fruktträden (utan band mot trädet och så långt ifrån så att trädet inte nuddar) för att ytterligare göra dem inattraktiva för rådjur, och så att mina katter kloar på dem istället för på träden.