Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Aloe Vera, vad händer?
          februaribarn
          Inlägg 26-02-2008, 06:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 13 651

Börjar oroa mig för min stora Aloe Vera, den har börjat få tunna blad... ohmy.gif varför? För lite/för mkt vatten? Står den för trångt? Kan tänka mig att den skulle må bättre av en större kruka, och omplantering är tänkt nu under våren. Den har sått i samma läge bra länge nu, så jag tror inte att det har någon betydelse.

Och när ändå Aloe:n är på tapeten... hur lyckas man med sina sticklingar? En av de jag har tagit ser ut att växa iallafall lite, men övriga är små, utan tillväxt och är även dom tunna/mjuka i bladen.

Tacksam för råd smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Lottiz
          Inlägg 26-02-2008, 09:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Jag är inte jättekunnig och kan ha fel, men det låter som om den är övervattnad. När min har blivit sån har jag ställt den på ett element och inte vattnat på jättelänge, sedan är den pigg igen. Kanske ska du byta jorden mot sandblandad lättare jord?

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-02-2008, 12:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Alla aloe är känsliga för övervattning. Jag har sett aloe som varit utan vatten i mer än 6 månader och ändå varit hur fina som helst.
          Nej, jag skulle byta jord omedelbart! Tag då vanlig plant- eller krukväxtjord som du spär med lika delar sand/grus. Det går t.o.m. att plantera direkt i sand om man vill. Vattna bara så att aloen får fäste och vattna inte sedan på minst en månad! Samma gäller för sticklingar. Mycke sand och lite vatten.
          Aloe är i de flesta fall en ren ökenväxt, som endast får vatten genom att de tar till sig nattens kondens och inget mer.

Citera
          februaribarn
          Inlägg 26-02-2008, 18:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 13 651

Tack för era svar! Det är nog mkt troligt att jag har varit framme och vattnat lite väl mycket! Ska se om jag kan lägga vantarna på en större kruka i veckan, så ska jag plantera om den, och glömma vattningen en tid framöver smile.gif

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 28-02-2008, 12:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

*trådkapning*

Alltså så borde det räcka med att spraya den försiktigt lite då och då?

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-02-2008, 13:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (16kvm stor balkong @ 28-02-2008, 12:49) *
          *trådkapning*

Jag ger mina ca ½dl vatten 1 till 2 ggr/månad beroende på årstid. På sommaren får de stå ute med "tak". De gillar inte om det regnar för mycke på dem.

Citera
          Lottiz
          Inlägg 28-02-2008, 14:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

CITAT (16kvm stor balkong @ 28-02-2008, 12:49) *
          *trådkapning*

Om du gör det varje dag borde det simulera deras naturliga miljö och räcka. Men då tycker jag att det är lättare att vattna en gång i månaden eller så.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 29-02-2008, 08:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Eller om mankanske har dom i badrummet, där är det ganska varmt och två gånger om dagen fuktigt??

Tack för svar!

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Rekordform
          Inlägg 29-04-2008, 22:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 13 664

Jag har verkligen undrat över det där med vattningen av aloe. Jag har nämligen två stycken ( Aloe barbadensis) varav den ena som jag vattnar ofta och den andra väldigt sällan. Det är inget experiment precis, bara det att den som får lite vatten står så till att jag ofta glömmer bort den. Den som får mycket vatten växer som bara den och skjuter nytt hela tiden. Den som inte får vatten växer knappt alls. De kommer båda två från samma planta från början. Min kompis som också har en doppar den i vattenbad minst varannan vecka och den växer helt sanslöst. Till saken hör att alla de här plantorna är hyfsat unga, lite mer än ett år, kan det vara därför de kan ta upp så mycket vatten och sätta så mycket nytt??

Citera
          Urgar
          Inlägg 02-05-2008, 14:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 15 138

Jag har tre Aloe Vera.
          Jag ger dem inget vatten alls uppifrån. Yttre fulkt får de av att stå i sovrummet.

Däremot har jag planterat om dem i mer sandjord och fört ned ett bevattningsrör på sidan. Det mynnar i botten på krukan där det finns ett lager grus. Jag vattnar i röret och Veran känner att det finns vatten under. Jag märker det eftersom när jag köpte dem så låg rötterna nästan ytligt men nu har de gått djupare ned.

Jag lärde känna denna underbara växt för ca 8 år sedan vid en olycka.

Vi var några välförfriskade herrar som skulle tända en majbrasa. Det hade varit regn i flera dagar och det gick inte att få eld på brasan.
          jag hade en tändare och papper men omöjligt.

En av oss hämtade en bensindunk och medan jag rev mera papper så hällde han besnin på högen. Jag såg inte det.

Sen lade jag in pappret i högen och stack fram min tändare.
          Det blev ett eldhav. Jag har en otrolig reaktionshastighet från äldre tiders sport och lyckades få ut huvudet och högerhanden ur explosionen innan hettan hade nått huden. Jag minns ännu värmeskölden moit mitt ansikte.

Men på min högra hands ovansida så var varje blodåder bränd. De hade stuckit ut den millimeter som den farliga hettan hann nå.
          Efter en vecka med brännskadorna ännu kvar så upptäckte en bekant detta och berättade om Aloe Vera. Jag följde med hem och hon skar av en liten gren som hon sedan klämde geleinnehållet ur och strök på mina ådror. Några dagar drefter började alla skador försvinna och jag blev snabbt återställd utan ärr.

Denna underbara blomma förtjänar allt gott! thanks.gif

Är det någon som vet hur man förstorar texten medan man skirver. Jag måste ha förstorngsglas och rubriken ovan "Storlek" ger inte större bokstäven i skrivrutan. confused.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-05-2008, 20:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag blir lite konfunderad när jag läser att det är en ökenväxt. Gissar att den växer på många olika ställen. Jag var på Barbados en gång och där växte den i mängder. Stora plantor. Barbados har nog snarare regnskogsklimat. Varmt och soligt med en regnskur varje dag. Jag var i en botanisk trädgård och fick visat för mig hur fort allting växte. Där var det ogräsrensning med machete.

Här betalar vi stora pengar för en liten burk kräm med bara någon % aloe i. Där kunde man köpa en halvliters flaska fylld med ren aloe för ca 15 kr. Och Barbados är ju ett land som i övrigt är väldigt dyrt, dyrare än i Sverige.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon