Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vår första trädgård - vad plantera?
          cbe
          Inlägg 26-02-2008, 11:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 14 243

Vi har köpt hus och kommer för första gången ha en egen trädgår! Jipppie yahoo.gif Sen det blev klart har jag köpt varenda trädgårdstidning jag kan hitta och surfat som en galning på nätet. Märker att det här håller på att gå helt över styr ... Jag har ju egentligen ingen koll alls på vad jag kan odla och ingen som helst erfarenhet. Vet bara att jag vill väldigt mycket confused.gif Så jag tänkte se om jag kunde få några råd från er här.

Till saken hör att vi först flyttar in i slutet av maj så det går inte att så saker på plats under våren. Tänkte istället att jag skulle förplantera hemma i fönstret i lägenheten, eller är det bättre att köpa färdiga plantor lite senare? Det är ingen jättestor trädgård, men vi har en liten framsida i norriktning där jag gärna skulle ha någon buske som skyddar mot insyn, en sluttning ner sidan av huset i och sen en något större baksida i syd/sydväst. Det är helt nybyggt huset så än så länge finns inga rabatter, vilket jag vill ha men har även tänkt ställa stora krukor på altanen. Har ingen koll på det här med jordmån, men vet att de har lagt ut kraftigt med matjord på tomten som för övrigt ligger högt uppe på en kulle/ett berg. Tomten är mest omgiven av barrträd och sten.

Ska absolut ha tomatplantor, men i övrigt har jag tänkt mig mest blommor och buskar. Men det finns ju så många fina att jag vill köpa nästan allt blush.gif Vill ha mycket färg!

Vad rekommenderar ni? Vad är lättodlat för en novis som mig?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-02-2008, 14:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är inte för sent att så i maj, många ettåriga sommarblommor som ex. ringblommor, blomsterbönor, solrosor, krasse, små prydnadspumpor m.fl. går utmärkt att direktså i maj (blomsterbönor som vill ha +15C i marken kan oftast inte sås så mycket tidigare än maj även om man bor i söder). (+Många grönsaker går bra att så i maj-juni ifall det ska finnas något hörn med ätbart)

Jag skulle satsa på mycket ettårigt första säsongen medans man kollar hur och vart solen lyser mest etc.

Ofta brukar man inte rekommendera att plantera så mycket träd och buskar innan marken har satt sig i en ny trädgård, det kan dock ta ganska många år så jag tycker ändå man kan plantera lite träd och buskar (lövfällande växter planteras med fördel sent på hösten-tidigt på våren). Man kan plantera så att de sitter på en kulle då brukar de hamna i lte mera jämnt läge när marken sjunker.

Insynsskyddande buske på framsidan: Kanske ormhassel den är fin med sina krokiga grenar, speciellt på vintern och den brukar kunna växa i norrläge.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-02-2008, 14:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Grattis! Det är en härlig känsla med sitt första hus och trädgård smile.gif Själv fick jag nåt slags perenndille första sommaren och planterade en massa huller om buller giggle.gif Önskar nu jag hade sparat pengarna och använt det till lite större projekt som jord och uteplatser hmm + lite mer genomtänkt.

Under tiden kan man ju odla i kruka, så sommarblommor mm. Sätt dig ner och rita på hur du vill att trädgården ska vara och vad som passar i vilka väderstreck osv. Det blir ju rätt dyrt om man ska köpa färdiga plantor av allting, så SÅ lite också SÅ blir det lite billigare smile.gif Ja som du märker är det fortfarande ett virrvarr i huvet...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 26-02-2008, 15:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Välkommen till Odla!

Jag rekomenderar också att ta det lugnt med perenner och rabatter och sånt. Skulle jag få en helt ny trädgård skulle jag satsat på "väggar", "golv" och "tak" först. Alltså eventuella plank, mur, buskar, klätterväxter samt plattor, gångar, däck och eventuella träd det första året. Du kan ju som sagt så sommarblommor och ha i krukor under tiden. Fortfarande till hösten kan du ju plantera en hel del vad gäller buskar och träd så du har gott om tid att fundera och ändra dej igen.

Försök hitta en "trädgårdsstil" som du gillar och som passar till huset och omgivningen. Då blir det lättare att välja och planera. Jag tycker tex. att minimalism och japaninspirerat med mycket grus, sten, mossor och minibarrväxter är fint men det skulle inte se klokt ut på vår bondgård... giggle.gif

Angående insynsskyddande buskar så måste du fundera på hur mycket jobb du vill ha med dem. Kan du tänka dej att klippa häck minst två gånger per år eller vill du ha något friväxande som sköter sig själv? Ska de inte ta för mycket plats, ska det blomma etc. etc.

Redigerat av *Ulrica*: 26-02-2008, 15:10

Citera
          Azola
          Inlägg 26-02-2008, 15:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Håller med Ulrika, ta det lugnt första sommaren och planera hur du vill att det ska se ut om något år.
          Viktigt det här med " väggar o golv, tak ...att rama in det hela från början.
          Satsa på färdiga blommor i urnor till sommaren, även om jag förstår att det känns lite smått när man vill så mycket. Lycka till!

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 26-02-2008, 16:08
          Länk hit: #6

Gäster

Grattis till nytt hus och trädgård!

Du har redan fått många bra råd om att ta tid till att planera och tänka efter lite hur du/ni vill ha det. Försök att få tid i vår-sommar att titta på andras trädgårdar eller visningsträdgårdar. Så småningom brukar någon slags idé formas men man får låta det ta tid. Oftast tar det några säsonger med en trädgård innan man vet hur man vill ha det. Men det betyder inte att man ska vara "utan" trädgård under tiden men att man, som Ulrica skriver, satsar mest på att bygga upp en fungerande stomme. Sen kan man improvisera och vräka på lite extra i krukor och tillfälliga rabatter närmast huset. Tillfälliga insynsskydd går också att fixa med ettåriga klätterväxter.

Inte alltid så lyckat att ta med STORA plånboken till trädgårdsbutiken och handlar allt vackert man ser med stora färgranna blommor.
          Bättre att ta lite i taget. Lite större träd och buskar kostar en slant men ger resultat snabbt, därför kan det vara bra att tänka igenom valet noga.

Tomater går bra att odla i murar/odlingshinkar i ett soligt och vindskyddat läge . Finns många sorter som passar för att odlas ute.
          Bara att fråga här på forumet eller där man tänker köpa plantor. Så egna fröer går naturligtvis också bra, börjar bli dags för det snart.

Bra att man lagt ut matjord och som ett riktmärke behöver perenner och ettåringar ca 30 cm jorddjup och träd, rosor och andra buskar ca 50 cm. Sen kan det naturligtvis fungera med mindre eller behövas mer beroende på vad man tänkt plantera.
          När vi planerade om vår tomt så gick jag faktiskt runt med en mätsticka och kollade jorddjupet lite grovt. Där vi hade tänkt träd och buskar fick de som levererade jorden komma och fylla på med mer jord.

Hoppas du får roligt med den nya trädgården och fråga gärna här på Odla igen. smile.gif

/Ewa

Citera
          cbe
          Inlägg 26-02-2008, 18:37
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för alla era svar! thanks.gif

Det ska verkligen bli ofantligt roligt med en trädgård och även om jag just nu känner för att köpa varenda fröpåse/planta som jag kan hitta ska jag försöka lugna ner mig lite. Hörde talas om en trädgårdsmässa här i stockholmstrakten om några veckor som jag ska ta en titt på. Kanske man får lite inspiration där. Det här ska bli så kul biggrin.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-02-2008, 19:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är faktiskt 2st trädgårdsmässor iår i stockholmstrakten. Vecka 10 är den nya trädgårdsmässan i sollentuna och vecka 15 är det den stora trädgårdsmässan i Älvsjö som har varit där i många år nu.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          cbe
          Inlägg 26-02-2008, 19:37
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-02-2008, 19:25) *
          Det är faktiskt 2st trädgårdsmässor iår i stockholmstrakten. Vecka 10 är den nya trädgårdsmässan i sollentuna och vecka 15 är det den stora trädgårdsmässan i Älvsjö som har varit där i många år nu.

Oh, tack! Stackars sambon. Jag har precis lyckats övertyga honom om att gå på en mässa, nu blir det två happy.gif

Citera
          anima
          Inlägg 27-02-2008, 06:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 13 927

Du har redan fått de allra bästa råden. Bo in er en säsong,titta efter vad som redan finns i er trädgård och sedan planerar ni i vinter.Börja med att titta på taket, dvs träd och buskar. Sedan väggarna, inramningen av trädgården. Till sist pyntet, perennerna.
          Låna massor av trädgårdslitteratur. Studera flitigt!
          Klart att ni skall ha lite ettårssådd i köksträdgården första sommaren.

Citera
          carren
          Inlägg 27-02-2008, 10:25
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Hejsan! Vad härligt det låter med nytt hus och ny trädgård. Jag känner igen det där med att läsa allt och drömma stora ihop rena slottsträdgårdarna i huvudet. Och det är ju halva nöjet, minst, med trädgård! Jag tycker att du har fått goda råd redan men jag funderar lite på om ni redan har fått häck och träd planterade i och med att huset byggs? Annars tycker jag absolut att det första ni ska lägga stålarna på är en häck samt ett par strategiskt placerade träd. Det kan tex vara skönt att ha ett träd i söder så att man kan sitta i skuggan under dess krona när det är varmt om sommaren men samtidigt får det inta ta all sol.

Men det är klart att du ska fläska på med blommor och färg också, bara för att det är så kul! Här på Odla kan man just nu beställa dahliaknölar om du gillar sådana. De är ju svårslagna när det gäller maffigt färgfyrverkeri. Annars kan du ju göra räder på närmaste plantskola i vår och köpa perenner för även de går att odla i kruka så kan du plantera ut dem i trädgården i höst.

Citera
          cbe
          Inlägg 27-02-2008, 12:31
          Länk hit: #12

Medlem

Vad jag har förstått kommer de att rulla ut en gräsmatta, men inte plantera någon häck eller sätta upp staket. Så en häck är väl något av det första vi ska skaffa, framför allt in mot grannen. En jättetrevlig tjej flyttar in som granne med tre barn, pojkar allihop och även om vi gillar barn vill vi inte gärna ha dem springandes på vår tomt så någon typ av gräns vill vi markera. Skulle kunna tänka mig något lite lägre, buskaktigt, som inte tar allt för mycket plats. Det gör inget om jag måste lära mig att klippa den och få ägna mig åt det några gånger per år. Några tips?

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 27-02-2008, 16:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (cbe @ 27-02-2008, 12:31) *
          Skulle kunna tänka mig något lite lägre, buskaktigt, som inte tar allt för mycket plats. Några tips?
          Rosenspirea tycker jag är fint. Kolla här.

Citera
          cbe
          Inlägg 27-02-2008, 16:33
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 27-02-2008, 16:25) *
          Rosenspirea tycker jag är fint. Kolla här.

Ja, den var jättefin. Kan jag absolut tänka mig. Roligt med lite färg. thanks.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 27-02-2008, 17:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

-- och varför inte ta en vända till Göteborg också? Trädgårdsdagarna på Liseberg är den 9-11 maj och sedan är det trädgårdstema i stan med invigning 28 juni på Liseberg.

Liseberg, Gunnebo Slott, Botaniska Trädgården och Trädgårdsföreningen kommer att vara extra pyntade till slutet av september.

Du kommer att få en underbar trädgård efter alla våra råd!

rose.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon