|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-03-2008, 11:17
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
Kanske borde tillägga:
Det är inte aktuellt att smälla upp en modern, fabriksbyggd, skokartong - det skulle passa gräsligt dåligt in i omgivningen - en eventuell nybyggnad skulle vara ett lösvirkeshus i gammal stil, men med modern byggstandard.
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag rekommenderar nybygge!
Det lönar sig på flera sätt
Både i tid och energiförbrukning.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:22
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 02-03-2008, 11:17)  Vi byggde nytt eftersom huset, en sommarstuga i mkt. dåligt skick, byggt på 30-talet (på den gamla grunden av grisstallet efter att den gamla gården hade brunnit ner) inte gick att rädda. Tanken var egentligen att byta en vägg i taget osv., men skorstenen svajade, där var mumifierade djur i väggarna, en spik genom elledningen osv. osv., allting bara ramlade sönder. Men jag saknar fortfarande det gamla huset. Det tar många år innan huset började kännas "levande" om du förstår vad jag menar, det var bara en byggarbetsplats och sen ett nytt hus som man inte kände något alls för. Jaha - hus. Ungefär så. Ingen själ, inga minnen. Så särskilt om ditt hus är från 1870 tycker jag du ska tänka efter noga innan du river det. Jaaa... räcker det att ha tänkt på det i tio år? Redan när jag var igång med avloppet funderade jag i dom banorna... Och visst, jag håller med, ett nytt hus har inte alls amma känsla som ett gammalt, men i detta fallet finns det inga personliga minnen och kopplingar till huset, det är ingen i min släkt som bott i det, och den gamla damen som bodde i det tills jag tog över är avliden, hon hade inga släktingar, så jag tror inte att jag trampar någon på tårna genom att riva det heller.
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Myosotis @ 02-03-2008, 11:17)  Det tar många år innan huset började kännas "levande" om du förstår vad jag menar, Du tänker precis som jag där, hoppas henrik tar fasta på dina råd  Nybyggda hus har ingen själ, inget liv, ingen historia. Tack!
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:32
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 11:21)  Jag rekommenderar nybygge!
Det lönar sig på flera sätt
Både i tid och energiförbrukning. Ja, att det lönar sig i energiförbrukning, det är helt sant, men samtidigt har det i mitt fall inte så stor ekonomisk betydelse - huset värms idag av en helt ny, toppmodern flisanläggning gemensam med mitt andra hus (som min mor bor i) och verkstad - Om jag förbrukar 70 eller 80m3 flis om året har ingen större ekonomisk betydelse - årets flisning kostade 1600:- plus moms totalt och riset jag flisade hade jag fått gratis från vägverket, och delvis en del ur egen skog. Att det lönar sig i tid, ja självklart - eftersom man inte har något gammalt att ta hänsyn till, och att riva huset med grävmaskin, det tar inte lång stund. När min moster gjorde samma manöver för några år sedan rev jag deras gamla timmerhus. På en och en halv dag var huset både rivet, uppeldat och resterna borttransporterade. Att det lönar sig i slutresultatet - ett bättre hus, är också självklart MEN: om det är så enkelt, varför tvekar jag då?.......
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
nja jag tycker nog att nybyggda hus kan vara mysiga trots att jag bor i ett gammalt timmerhus från Dalarna... Kollade lite på nya timmerhus innan jag köpte det här... Tror också man kan tjäna en hel del i energi osv på ett nytt hus. Gamla detaljer kan man ju skaffa ändå!
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 02-03-2008, 11:24)  Du tänker precis som jag där, hoppas henrik tar fasta på dina råd  Nybyggda hus har ingen själ, inget liv, ingen historia. Tack! Nej - helt riktigt, men dom har inte heller fukt i grunden, röta i väggarna. Det som skulle bli kvar av det gamla om jag renoverade, är i princip en bit av köket, en mindre utbyggnad av senare datum. Tyvärr - för jag håller med om att gamla hus har mer charm
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:39
|

Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 02-03-2008, 11:33)  nja jag tycker nog att nybyggda hus kan vara mysiga Vart hittade du dessa husen? Vilka är företaget? Det understa ser ut som ett pepparkakshus, men det översta gillade jag skarpt! CITAT (henriks @ 02-03-2008, 11:36)  Nej - helt riktigt, men dom har inte heller fukt i grunden, röta i väggarna.
Det som skulle bli kvar av det gamla om jag renoverade, är i princip en bit av köket, en mindre utbyggnad av senare datum. Tyvärr - för jag håller med om att gamla hus har mer charm Du vet väl att nordbor är håller sig vackra längre, bara för att där är så mycket fukt i husgrunderna...? ..nehe, inte det. Nej du har rätt, men där körs då katten inte ut några gamla damer ur huset. Något måste sparas!
|
|
|
|
|
02-03-2008, 11:53
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Jag hade lite kontakt med ett danskt företag som inte hade så vansinnigt dyra priser ändå, men jag minns inte vad de hette, jag kollar  men som sagt det finns!
Redigerat av skogstroll: 02-03-2008, 11:54
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
02-03-2008, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Sen är det ju att allt ändras
Hus förstörs långsamt, ja dom flesta utom stenhus. Jag vet ej om det är meningen att allt ska bevaras för eftervärlden.
Själv har jag en kolonistuga som troligvis är byggd före 1912, dvs samma år som det var olympiad i Stockholm. Den är delvis rutten och möglig... jag står i valet o kvalet mellan att bygga nytt eller att renovera.... Jag inser att jag ej kan renovera hur mkt som helst och jag ser ignet ändamål med att bevara stugan för eftervärlden. Den är dessutom mkt udnermålning och felaktigt med massa konstiga material i udda dimensioner.
Ok det är en väsentlig skillnad mellan kolonistuga och bostadshus, jag sover där ytterst sällan och bara för nöjes skull.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
02-03-2008, 12:41
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 12:36)  Ok det är en väsentlig skillnad mellan kolonistuga och bostadshus, jag sover där ytterst sällan och bara för nöjes skull. Kanske inte så stor skillnad trots allt... jag har bara sovit i huset en gång, och det var när jag hade kopplat in golvvärmen i hallen, och lade mig på golvet för att sträcka ut ryggen - och somnade!
Redigerat av henriks: 02-03-2008, 12:42
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 12:46
|

Medlem

|
Sen har vi ju den här godingen..
http://www.simondale.net/house/Vart har den tråden tagit vägen? Har letat men hittar inte...
|
|
|
|
|
02-03-2008, 12:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Ett alternativ är naturligtvis att sälja huset och låta någon annan ta över ansvaret - fast det kan ju vara svårt om man är fäst vid platsen och lagt ner mkt själ i trädgården.
Tror att det är många som har hamnat i henriks situation, dvs lagt ner mkt själ, pengar och arbete men börjat inse att det kanske varit bättre att byggt nytt. Känns ju taskigt att ha lagt ner så mkt i "onödan". Även med hus, så blir det ibland som med gamla bilar, att man kommer till vägs ände. Själen i huset kanske förvinner även vid en riktigt omfattande renovering. Kanske kan du hitta en riktigt kunnig person som på plats kan bedöma de ekonomiska konsekvenserna av de olika alternativen.
Inget lätt beslut henriks - du måste göra det som känns rätt för dig, så småningom klarnar det väl....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-03-2008, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Grå @ 02-03-2008, 12:46)  Sen har vi ju den här godingen..
http://www.simondale.net/house/Vart har den tråden tagit vägen? Har letat men hittar inte... Åhhh! Vill haaa!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-03-2008, 13:08
|

Medlem

|
CITAT (aq42 @ 02-03-2008, 12:49)  Ett alternativ är naturligtvis att sälja huset och låta någon annan ta över ansvaret - fast det kan ju vara svårt om man är fäst vid platsen och lagt ner mkt själ i trädgården.
Tror att det är många som har hamnat i henriks situation, dvs lagt ner mkt själ, pengar och arbete men börjat inse att det kanske varit bättre att byggt nytt. Känns ju taskigt att ha lagt ner så mkt i "onödan". Även med hus, så blir det ibland som med gamla bilar, att man kommer till vägs ände. Själen i huset kanske förvinner även vid en riktigt omfattande renovering. Kanske kan du hitta en riktigt kunnig person som på plats kan bedöma de ekonomiska konsekvenserna av de olika alternativen.
Inget lätt beslut henriks - du måste göra det som känns rätt för dig, så småningom klarnar det väl.... Att sälja är ingen framkommlig väg av flera skäl. HUSET har jag inte lagt ner så värst mycket pengar på, mest arbete. Men det ligger på en icke avstyckningsbar tomt på en gård som förutom det huset innehåller ett och annat mer. Där är det värre med instoppade pengarna. Jag har ingen sammanställning på nedlagda kostnader, men det är säkert mellan en halv och en miljon dom senaste tio åren. Det handlar om pannrum med kulvert till nämnda hus plus ytterligare ett hus, vatten, avlopp, mm mm Visst är jag "puckad" som motat in mig i ett hörn!?!
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (henriks @ 02-03-2008, 13:08)  Visst är jag "puckad" som motat in mig i ett hörn!?! I så fall är du i synnerligen gott sällskap. Det är bara att bryta ihop och komma igen...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-03-2008, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 4 414

|
CITAT (henriks @ 02-03-2008, 11:07)  Nu har jag för avsikt att göra något igen, och har börjat fundera. Vilket är mest rimligt? att renovera det som går att renovera eller riva och bygga helt nytt? Till saken hör att huset just nu är ett tomt skal, inget innanmäte alls, som står på en dålig grund som till stora delar behöver bytas ut. Hej henriks, Jag har renoverat mina senaste 4 boenden ganska rejält (3 hus och 1 lägenhet) och min erfarenhet är att det är slitigt, dyrt och påfrestande för psyket. Jag har precis som dig börjat i "fel ända" många ggr och inte haft vett att avbryta utan fortsatt och lappat och lagat för att komma vidare. (På plussidan är att jag lär mig av misstagen) Det är som med fonder/aktier; många sitter kvar med förlustaktier och istf att sälja och ta förlusten samt möjligheten till en snabbare uppgång med en annan aktie/fond så sitter de kvar och väntar med motivet:"jag kan ju inte sälja nu, jag har ju förlorat/investerat så mycket". Eftersom en flytt inte är ett alternativ (pga mor och firma) så får du göra bästa möjliga av det. Eftersom huset dessutom bara är ett skal (som inte har någon relation till) så är det ju nästan lika mkt jobb kvar som att bygga nytt. Ok, inte riktigt, men jag tror att du förstår vad jag menar. Delar av tidigare gjorda investering kan väl användas även för ett ev. nytt hus (nedsprängda ledningar etc). Jag tror att du kommer att komma fram till ett bra beslut, och jag hoppas att vi här på forumet kunnat ge lite nya synvinklar på det hela. Återkom när du har bestämt dig hur det blir!
|
|
|
|
|
02-03-2008, 20:26
|

Medlem

|
CITAT (Mica548 @ 02-03-2008, 15:17)  Återkom när du har bestämt dig hur det blir! Ja, och gud nåde dig om vi hör ett knyst innan dess!!! (hoppas jag inte att det menades som, eller?)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|