Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> schersmin, när kan man klippa den?
          lena:-)
          Inlägg 02-03-2008, 21:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Jag har en "häck" av schersmin som skulle må bra av att klippas ner rejält..När kan man klippa den måntro? Jag bryr mig inte om ifall den inte blommar till sommaren.

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          mamamaggan
          Inlägg 03-03-2008, 00:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (lena:-) @ 02-03-2008, 21:05) *
          Jag har en "häck" av schersmin som skulle må bra av att klippas ner rejält..När kan man klippa den måntro? Jag bryr mig inte om ifall den inte blommar till sommaren.

Du vill klippa ner den rejält säger du men det brukar inte bli bra . Gjorde det med en av mina och det blev nästan katastrof.

Fick för några år sedan rådet här ( av Cilla ) att kapa ner en eller ett par grenar om året. Man kapar de som ser sämst ut c:a 10 - 20 cm ovanför marken. Där kommer det sedan att växa ut nya fräscha grenar och efter några år så har du en betydligt bättre buske.

Vi har klippt våra på våren , kanske i april - maj . Fick också rådet att gödsla dem med kogödsel och det har varit effektivt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 03-03-2008, 09:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag klipper inte heller ner mina schersminbuskar. Jag gallrar i dem, tar bort de grövsta grenarna. Det gör jag varje tidig vår och jag har täta fina buskar. Skulle rekommendera dig att göra så istället.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-03-2008, 09:34
          Länk hit: #4

Gäster

Men om du av någon anledning vill klippa ner den helt så går det också. Jag har gjort det ett antal gånger (busken har varit ivägen för olika arbeten tex) och då kommer den att skjuta massor med skott. Första sommaren ser den inte riktigt klok ut, men den växer faktiskt till sig redan tll nästa säsong. Tåligare buske får man leta efter du kan knappast ta död på den.
          OM du väljer att klippa ner den helt så kan du sedan i fortsättningen följa råden ovan, så kommer den inte att bli risig i första taget igen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-03-2008, 12:29
          Länk hit: #5

Medlem

Vi har lite olika erfarenheter ser jag. När vi klippte ner en av våra så dog den nästan. Nu , c:a 10 år senare har den hämtat sig någotsånär. Kan kanske ha att göra med jordmån , placering mm.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 03-03-2008, 14:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Enligt Beskärningsboken av Vollbrecht et al. ska Philadelphus coronarius (den vanligaste, tror jag) beskäras på vårvintern genom underhållsbeskärning eller total nedskärning. Vet du vilken sort det är du har? Det finns andra som inte ska skäras ner helt.

Ett tips: När jag beskär buskar eller klipper ner dem helt, brukar jag GÖDSLA FÖRST med kogödsel, SEDAN beskära. I föreställningen att snittytorna inte smutsas ner av gödseln. Inte vet jag om det gör någon skillnad, men det är åtminstone inte alls besvärligare att göra i den ordningen.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-03-2008, 19:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker att säga, du kan beskära under (mars till april), men jag ska säga att schersmin blomma på äldre grenar, om man klippar ner hela busken, det tar kanske flera år innan man glädje igen med blommor,
          Obs: nu tycker jag att du kan bestämma själv, men mitt förslag om du kan klippa gamla sjuka och de som är täta och korsa varandra, och lämna kvar några grenar för att du ska glädje dig med några blommor under våren.
          Lycka till, H: Bassam

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-03-2008, 19:42
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 03-03-2008, 12:29) *
          Vi har lite olika erfarenheter ser jag. När vi klippte ner en av våra så dog den nästan. Nu , c:a 10 år senare har den hämtat sig någotsånär. Kan kanske ha att göra med jordmån , placering mm.

Oj, det var ju inte bra. Kanske har det med hur väletablerad busken var före nerklippning? De jag har klippt ner helt har varit väldigt livskraftiga exemplar. Vilket förstås var själva anledningen till att de behövde klippas, det blev helt enkelt för stora och var ivägen. De är ursprungligen rotskott och sticlingar från en buske hos mina föräldrar som jämnade sin med marken då och då när den blivit 3 meter hög och man inte kunde se ut genom fönstren. Mina svärföräldrar gjorde likadant med sin schersmin på sommarstället.
          Så jag trodde faktiskt att det var svårt att ta död på en schersmin. Men där ser man att man inte ska dra förhastade slutsatser. smile.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-03-2008, 20:03
          Länk hit: #9

Medlem

Vet inte vilken sort vi har. Det är gamla buskar som min svärmor tagit från sitt föräldrahem ( som skott antar jag). Luktar smultron när de blommar.

Den buske som vi klippte ner var alltså ett gammalt exemplar , inte så yvig men hög. Vi klippte den eftersom den var kal nertill.

Metoden som vi använder nu ger iaf bra resultat på de buskar vi har ( vi har totalt tre ) . De två som inte klippts ner helt är numera så " praktfulla " att en av våra grannar häromåret undrade vad vi gjort , han hade inte lagt märke till dem tidigare fast han bott där i c:a 10 år.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-03-2008, 20:15
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 03-03-2008, 20:03) *
          Vet inte vilken sort vi har. Det är gamla buskar som min svärmor tagit från sitt föräldrahem ( som skott antar jag). Luktar smultron när de blommar.

Aha, då är det kanske en smultronschersmin (Philadelphus x polyanthus ’Mont Blanc’) Den är nog inte lika tålig som den "vanliga" doftschersminen (Philadelphus coronarius) Jag har en sån buske men den är lite på gränsen i härdighet här.
          Lite dåligt av mig att inte precisera vilken sorts schersmin jag avsåg.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-03-2008, 21:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Sambon har varit den som haft ansvar för buskarna och just scherminen har han sågat ner strax över marken och de har bara mått bra av den behandlingen - så olika det kan vara!

ingrid

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-03-2008, 22:07
          Länk hit: #12

Medlem

Nu har vi nog förvirrat stackars Lena. Vad vi kommit fram till är väl att det kan bero på sort och/eller jordmån/placering.

Hoppas din schersmin blir bra iaf Lena hur du än gör . Lycka till!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Inlägg 06-03-2008, 17:31
          Länk hit: #13

Medlem

Som sagt rolleyes.gif ( eller skrivet) så blir jag nog bara lite förvirrad. Problemt är ju att dessa buskar är som insynskydd/häck framför terassen. Det är därför som jag vill ta ner den en bit. Men jag tror jag går halvvägs. Klipper ur lite från "botten" och klipper ner lite från toppen. Jag tog av den en hel del en sommar och den var helt kal på ovansidan hela säsongen, DET såg inte kul ut.

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 06-03-2008, 17:56
          Länk hit: #14

Medlem

Sorry, "klippa ner lite från toppen" brukar visst kallas "vaktmästarbeskärning". För beskärningskunniga personer signalerar det uppenbarligen okunnighet. Orsaken är att kvisten då förgrenar sig just under beskärningsstället och det uppstår onaturliga "kvastar" på den höjd där man klippt. Inte snyggt!

Det är annat med hagtorn, liguster och andra typiska häckplantor, som man inte har för blommornas skull.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Inlägg 06-03-2008, 19:03
          Länk hit: #15

Medlem

Jo jag är nog så medveten om problemet Fågelvägen. Men buskarna är häckklippta sedan långt tidigare så det är redan "kört". Får buskarna växa fritt uppåt så skymmer de trädgård och sol. Alternativet är att byta ut till "häckbuskar" men jag tycker de fyller sin plats trots allt. För min del så behöver de inte ens blomma eftersom jag har en son som e allergisk.(av samma anledning klipps brudspireahäcken så att den inte heller blommar)

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 06-03-2008, 20:41
          Länk hit: #16

Medlem

Oj då, jag missförstod dig! Jag begrep inte att dina schersminer redan är häckklippta och att du inte vill att de ska blomma, varken till sommaren eller överhuvudtaget. Men det kröp ju fram så småningom. Klart att du inte vill gräva upp dem och plantera något annat om de engång växer fint.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon