Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Citrus Fortunella
          Citrus Angel
          Inlägg 03-03-2008, 22:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 14 375

Hej

Jag köpte en Citrus Fortunella för en vecka sen och jag undrar bara hur ska man vattna den! och hur ofta? Den har en massa citrusfrukter och luktar härligt med vita blommor men jag har redan "haft ihjäl" 2 små citrusträd och hade gett upp när jag såg denna fina växt (ca 1 meter hög) så jag tänkte ge det en sista chans och vill absolut inte att den ska dö! Jag har vattnat den förra lördagen och de sa på Växer att den ska ha vatten var tredje vecka på vintern och varannan på sommaren. Egendomligt med tanke på att de andra blomsteraffärer sagt att de ska dränkas i vatten 2 ggr i veckan? Idag började den hänga lite i bladen så jag kände mig tvungen att vattna den igen (9 dagar sen sist) jag använder citrusnäring) Jag har planterat om den i en lerkruka med ca 5 cm lerkulor underst...Oerhört tacksam för all hjälp! från Tacksam nybörjare....

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 03-03-2008, 22:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag kan först och främst rekomendera citrusjorden, om du känner dig osäker på att blanda egen. Sen ska citrusar ha det lätt fuktigt, inte för blött. Vill man vara riktigt säker, kan man skaffa en fuktighetsmätare. Citrusar är känsliga för torka, de får gärna ohyra då, lika om de blir för blöta. Citrusnäring ger du nu varannan vecka (Står på flaskan) och till sommaren varje vecka. Ge den gärna en dusch eller två i veckan också.

Citera
          kelly
          Inlägg 03-03-2008, 22:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 842

Det som är viktigt är att ge speciell citrusnäring. Citrusväxter behöver nämligen järn för att överleva och som jag förstår det så är det ofta järnbrist som är orsaken till att plantan dör.

edit: Läste slarvigt...

Redigerat av kelly: 03-03-2008, 22:58

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-03-2008, 22:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det är i princip omöjligt att svara på hur ofta du skall vattna det beror så på Temp, placering jord, temp ljus m.m.
          Jag skulle rekommendera dig att köpa ett fuktmätare som du kan använda dig av DÅ ser du hur blött/torrt det är i krukan Och det viktigaste HUR blött det är nere i krukan där rötterna befinner sig tummenupp.gif

Redigerat av Lady Hamilton: 03-03-2008, 22:59

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-03-2008, 22:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Och placera den så ljust som möjligt, om inte så använd extra belsyning. Placera gärna ute i söderläge när tempraturen tillåter.

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 03-03-2008, 23:19
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (MariaS @ 03-03-2008, 22:55) *
          Jag kan först och främst rekomendera citrusjorden, om du känner dig osäker på att blanda egen. Sen ska citrusar ha det lätt fuktigt, inte för blött. Vill man vara riktigt säker, kan man skaffa en fuktighetsmätare. Citrusar är känsliga för torka, de får gärna ohyra då, lika om de blir för blöta. Citrusnäring ger du nu varannan vecka (Står på flaskan) och till sommaren varje vecka. Ge den gärna en dusch eller två i veckan också.

Tack...Ska börja med att köpa en fuktmätare. Men hur mkt vatten ska man vattna den med? och då förstås hur ofta;)? 1 -2 ggr i vecka eller? Helt nybörjare med som du/ni märker....

CITAT (Lady Hamilton @ 03-03-2008, 22:58) *
          Det är i princip omöjligt att svara på hur ofta du skall vattna det beror så på Temp, placering jord, temp ljus m.m.
          Jag skulle rekommendera dig att köpa ett fuktmätare som du kan använda dig av DÅ ser du hur blött/torrt det är i krukan Och det viktigaste HUR blött det är nere i krukan där rötterna befinner sig tummenupp.gif

Kanon! tack...Fuktighetsmätare med andra ord;)

CITAT (Orkidétjuven @ 03-03-2008, 22:59) *
          Och placera den så ljust som möjligt, om inte så använd extra belsyning. Placera gärna ute i söderläge när tempraturen tillåter.

Ja, jag har monterat upp extra spotlight som lyser upp underifrån och så är halllampan + en vägglampa tänd för ljusets skull ¨å det torde räcka. Jo, jaghar förstått att en ska ställas ut när det blir varmare. För den klarar sig inte inomhus då över sommaren?

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2008, 23:22
          Länk hit: #7

Medlem

Spotten bör du ha uppifrån, inte nerifrån. för den växer väl uppåt i alla fall naughty.gif
          GE kanche 1-2 dl i veckan, beroende på temperatur och luftfuktighet. Duschar du den, behöver du inte vattna lika mycke, jorden tar upp överskottsvattnet från duschen.

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 03-03-2008, 23:28
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (MariaS @ 03-03-2008, 23:22) *
          Spotten bör du ha uppifrån, inte nerifrån. för den växer väl uppåt i alla fall naughty.gif
          GE kanche 1-2 dl i veckan, beroende på temperatur och luftfuktighet. Duschar du den, behöver du inte vattna lika mycke, jorden tar upp överskottsvattnet från duschen.

Ok;) Fast jag har ganska mkt belysning ovanifrån nu så spoten kan väl vara kvar nere som lite bonus? Den lyser även upp en TV bänk nämligen,,,

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2008, 23:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Citrus Angel @ 03-03-2008, 23:28) *
          Ok;) Fast jag har ganska mkt belysning ovanifrån nu så spoten kan väl vara kvar nere som lite bonus? Den lyser även upp en TV bänk nämligen,,,

Har du en hallogenlampa i spotten föresten. Den kan både bränna och torka ut växten för dig i så fall. Om du har en hallogen i, så byt ut den till lågenergilampa istället. Den varken bränner eller torkar ut.

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 03-03-2008, 23:31
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 03-03-2008, 23:30) *
          Har du en hallogenlampa i spotten föresten. Den kan både bränna och torka ut växten för dig i så fall. Om du har en hallogen i, så byt ut den till lågenergilampa istället. Den varken bränner eller torkar ut.
          Ok, ska sätta in en lågenergilampa. Tack!

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 04-03-2008, 12:46
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 03-03-2008, 22:58) *

Jag köpte en fuktmätare idag och den visara tt det är torrt vid rötterna? Jag vattnade ju igår? ska jag vattna mer? (suck)

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-03-2008, 13:52
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Citrus Angel @ 04-03-2008, 12:46) *
          Jag köpte en fuktmätare idag och den visara tt det är torrt vid rötterna? Jag vattnade ju igår? ska jag vattna mer? (suck)

Japp. Bästa sättet nu att genomblöta ordentligt, är att ställa den i badkaret/duschen och duscha den med ljummet vatten. Passa på att duscha hela plantan. Låt den sen stå och rinna av några timmar, så ska du se att den blir fuktig runt rötterna igen.

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 04-03-2008, 13:57
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Hej Citrus Angel!

Var köpte du din fuktmätare, och hur mycket kostade den?!?!?!? Har en stooor citrus som sitter i en självbevattnande kruka, och jag vill se att den inte blir övervattnad....

Lycka till med ditt citrusträd!!!! tummenupp.gif

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 04-03-2008, 14:00
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 04-03-2008, 13:57) *
          Hej Citrus Angel!

Var köpte du din fuktmätare, och hur mycket kostade den?!?!?!? Har en stooor citrus som sitter i en självbevattnande kruka, och jag vill se att den inte blir övervattnad....

Lycka till med ditt citrusträd!!!! tummenupp.gif

Hej
          På Växer för 59:- (har kostat 74.50) Tack, får hopas den repar sig, jag har vattnat den rejält nu eftersom den trots vattning igår var torr?

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 04-03-2008, 14:08
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Citrus Angel @ 04-03-2008, 14:00) *
          Hej
          På Växer för 59:- (har kostat 74.50) Tack, får hopas den repar sig, jag har vattnat den rejält nu eftersom den trots vattning igår var torr?

Är Växer en butikskedja eller något man kan handla av på nätet? Priset var ju alldeles perfekt!

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 04-03-2008, 14:09
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 04-03-2008, 14:08) *
          Är Växer en butikskedja eller något man kan handla av på nätet? Priset var ju alldeles perfekt!

Nej det är en stor växtaffär i Kalmar. Borde finna spå fler ställen? Jag vet tyvärr ej om de har näthandel....

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 04-03-2008, 14:12
          Länk hit: #17

Medlem

Kollar genast om de har näthandel. Ska kolla Blomsterlandet och Plantagen som vi har här. Tack för tipset. thanks.gif

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 04-03-2008, 14:15
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 04-03-2008, 14:12) *
          Kollar genast om de har näthandel. Ska kolla Blomsterlandet och Plantagen som vi har här. Tack för tipset. thanks.gif

Varsågod! tack så mkt för al hjälp med min Citrus (och alla andra) Jag hoppas den klarar sig nu

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 04-03-2008, 14:17
          Länk hit: #19

Medlem

Hittar ingen näthandel, tyvärr. Vet du vad det är för märke på den? Kanske lättare att söka då. Då kan jag leta på återförsäljare...

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

Citera
          Citrus Angel
          Inlägg 04-03-2008, 14:22
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 04-03-2008, 14:17) *
          Hittar ingen näthandel, tyvärr. Vet du vad det är för märke på den? Kanske lättare att söka då. Då kan jag leta på återförsäljare...

Bröderna Nelsons Fuktmätare Art.nr 5428

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-11-2025, 05:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon