Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sticklingar slokar- bild på första blomman i år!, Hjälp kan inte få sticklingarna att ta sig!
          yvonnef
          Inlägg 08-03-2008, 08:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 11 607

Hej!

Jag försöker ta skott av mina älskade hibiskusar, men det går inte... Dessa skott är tagna för ca en vecka sedan, och ni ser ju hur de mår, inte bra alls. Provade i vattenglas eftersom jag läst att en del av er gör på det sättet.
          Bifogad fil  001.JPG ( 540.48k ) Antal nedladdningar: 71

Igår klippte jag och satte 7 skott. Sex i jiff pottys och ett i vattenglas. Som ni ser är det bara två skott som ser vattenspända ut, medan resten slokar. Vad gör jag för fel? Satte dem utan påse för jag läst att flera gör så och att de lättare möglar om man har påse.
          Bifogad fil  Bild_nr_015_liten.jpg ( 17.57k ) Antal nedladdningar: 90

Har beställt sticklingshjälp från Impecta men det har intekommit än och jag ville inte att blommorna skulle hinna börja blomma.

Jag blir riktigt ledsen när det inte går!

Funderar på att sätta på påse ändå. Bör jag ta ur dem ur jiff pottys när sticklingshjälpen kommer och klippa av dem på nytt om de ser lika hängiga ut?

Alla tips, råd och förslag mottages tacksamt!

Avslutar med en bild på första blomman i år! Någon som vet något namn?
          Bifogad fil  Bild_nr_15_liten.jpg ( 10.68k ) Antal nedladdningar: 48

Tack och hej från mig!
          //Yvonne

--------------------
          Vänliga hälsningar från Yvonne i Roslagen

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-03-2008, 08:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag gissar på att du har sticklingar med för stora blad spara endast 2 blad och är även de stora så klipp av dem lite Sedan ser det ut som du har långa sticklingar? Man brukar säga att 1/3 skall vara under jord/vatten Angående stickling hjälp.......Du har inga salix träd eller buskar i närheten? (alltså Pil) I så fall hämta in någrar grenar och använd dig av vattnet Det är som rotnings hjälp

Sedan så brukar topp-sticklingar fungera bäst Alltså att du tar sticklingar från "topparna" på grenarna

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          yvonnef
          Inlägg 08-03-2008, 09:28
          Länk hit: #3

Medlem

Okej!

Har tagit bort lite av bladen men ska ta bort mer.

Tre av dem var toppsticklingar men de mår inte heller bra, men som du skrev kanske de oxå är för långa. Ska korta dem lite.

Tror inte vi har någon pil i närheten tyvärr. Hoppas sticklingshjälpen kommer på måndag.

Bör jag på att sätta på påse ändå? Bör jag ta ur dem ur jiff pottys när sticklingshjälpen kommer och klippa av dem på nytt om de ser lika hängiga ut?

Tack för snabbt svar!

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-03-2008, 09:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Påse eller inte g.gif Lagom fuktighet är ju bäst.(överlåter till någon anna att svara på det eftersom jag använder mig av andra rotnings metoder))
          Förresten hur har du dem placerade blush.gif sticklingar vill ha det varmt om fötterna och svalt om huvudet
          Ser sticklingarna hängiga ut så tar du ut dem ur "pottsen" men inte annars.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-03-2008, 11:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Sticklingar som sätts i jord + jiffypots och dyl måste ha en luftfuktighet på nästan 100% plastpåse eller lock på drivhuset är ett måste. Bladen avdunstar stora mängder vatten ifall det är för låg luftfuktighet och har inte sticklingarna rötter kan de inte suga upp speciellt mycket vatten.

+Sticklingar bör inte sättas i ett soligt fönster, det är bra om det är ljust men gassande sol och de höga temperaturer det innebär brukar inte funka så bra.

Även sälg hör till Salixsläktet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          igl
          Inlägg 08-03-2008, 21:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

skär av sticklingen snett, (mer yta att ta upp vatten från), ta en stickling på ca 5-7 cm. klipp av bladen utom i toppen till hälften, sätt den i genomvattnad jord och knyt ihop en plastpåse över. lufta, dvs ta bort eller öppna plastpåsen varje dag en liten stund. efter ca 14 dagar borde den ha rotat sig och nya rötter växt ut. om nya rötter växt ut ser du på att det kommer nya små blad. de är lätta att rota men det bästa är i slutet på mars och i april. de ska heller inte stå i soligt fönster men ljus vill de ha.
          mvh
          inger

Citera
          yvonnef
          Inlägg 08-03-2008, 23:53
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för råden alla ni!

Inger är det lite för tidigt att ta sticklingarna nu?

Jag är rädd att om jag väntar börjar de blomma, och om jag då klipper ner dem blir det inga mer blommor i år? Kan det stämma, läser hela tiden att de blommar på årsskotten men i blomsteraffären sa de att om jag tar skott innan de börjar blomma kommer de blomma i år med.

Jag har placerat sticklingarna innanför ett österfönster på en byrå så att de ska få ljus men inte direkt sol. Har bara öster och västerfönster och i västerfönstret är det direkt sol hela eftermiddagen och där har jag haft sticklingar förut som det inte gått så bra med.

En sista fråga: skott i jord som har tagit sig, hur länge behöver man ha påse över? Har haft ett par skott som hållt sig bra länge för att sedan plötsligt torka ut och dö.

MVH Yvonne

--------------------

Citera
          Ciczi
          Inlägg 09-03-2008, 10:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

När det gäller sticklingarna så klipp inte av bladen utan klipp in dem så att de är ca en cm i stället. Bladen behövs men sticklingen har inga rötter så den kan inte försörja sina stora blad, alltså klipper man tillbaka dem.

Det fungerar utmärkt att driva sticklingar i ica's minidrivhus. Det gör jag.

De skott du satt i jord/torvbrikett behöver ha påse/tak över huvudet tills de har satt ordentliga rötter. Räkna med minst 10-12 veckor, förmodligen mer. Glöm inte att lufta sticklingarna.
          Själv tycker jag att det är lättare att ha sticklingarna i minidrivhus för då är det lättare att lufta dem än om man har de i plastpåsar. Tycker dessutom att plastpåsarna gärna faller ihop.

Angående blommor. Även om du klipper dem så kommer de att blomma i år. De e bara å klipp... smile.gif

Lycka till!

Ciczi

Redigerat av Ciczi: 09-03-2008, 10:22

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Malva15
          Inlägg 09-03-2008, 14:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 286
          Medlem nr: 10 231

Ett råd jag har fått från någon i botaniska kretsar är att alltid plantera två sticklingar i samma kruka eftersom de utsöndrar ett omedvetet rotningshormon placerade tillsammans.
          Man bör också se till att bladen är vätskepända innanför drivhuset eller plastpåsen. Om bladen inte är riktigt starka orkar inte sticklingen få rötter. Jag sprayar vatten med blomspruta varje dag inne i plastpåsen men ser tilll att det finns en luftväxling i form av ett avklippt hörn på påsen så sticklingen inte möglar...

Redigerat av Malva15: 09-03-2008, 14:15

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 16:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon