Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vas händer i Tibet?, Blir så upprörd över hur tibetanerna behandlas
          Monaxe
          Inlägg 17-03-2008, 10:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

1950 ockuperade Kina Tibet, mot Tibetanernas vilje förstås. Sedan dess har ingeting blivit bättre. Om inte Dalai Lama lyckats att fly, hade han inte varit kvar i livet i dag och kunnat berätta om vilka övergrepp hans land dagligen utsätts för.

Nu har det återigen flammat upp protester inom Tibet, de vill ha sitt självstyre, vad händer? Jo Kina tar i med hårdhanskarna och slår ner även detta uppror. Munkar och nunnor i Tibet får se sina kloster raseras, se sina systrar och bröder hamna i fängelse, eftersom dom är en fara för kinas totalitära styre. Till och med Dalai Lama fördömmer det som händer just nu, han som i vanliga fall endast predikar om frid och kärlek till sin nästa. Men vad händer i världen runt omkring? INGENTING! Varför reagerar inga fler nationer? Är det pga det kommande OS?

Var är världspolisen USA nu?
          Vad kan man som en liten vanlig svensk göra för att göra sin röst hörd?

Min önskan vore verkligen att man totalt bojkottade OS i år, att lägga ett av de största för att inte säga det största, idrottsevenemanget i en stat som inte har demokratiska värderingar, som dessutom är en ockuperande makt är för mej helt förkastligt. Jag vet att det finns de som säger att Kina nu måste skärpa till sig eftersom världens ögon kommer att riktas mot dem under flera veckor, men hur många ex tibetaner kommer att få komma till tals? Hur många vanliga kineser kommer vi att få se? Och vad händer efter detta gigantiska idrottsevenemang är över? Jag tror ju inte att något kommer att förbättras, snarast att det är ännu mer människor i fängsligt förvar för att de har försökt att protestera under tiden världspressen varit på plats.

Redigerat av Monica i Kungälv: 17-03-2008, 10:57

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Noak
          Inlägg 17-03-2008, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Håller med dig.
          Bojkotta OS i Peking.

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-03-2008, 11:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bra rutet, Monica! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-03-2008, 11:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Monica i Kungälv @ 17-03-2008, 10:55) *
          1950 ockuperade Kina Tibet, ......................................Men vad händer i världen runt omkring? INGENTING! Varför reagerar inga fler nationer? Är det pga det kommande OS?

Kan väl inte bero på OS, ingen har ju reagerat tidigare heller!

Nyheter från länk

Report phoned in from Lhasa, Saturday, March 15:

"The situation is terrible. The person cried while talking to me and said that so many people had been killed. The chinese shot at everybody in sight and blood and piles of corpses are lying around the main temple Tsuglakhang in Lhasa. Many people have been put into prison where they are being beaten. Tibetans are being forced to beat up their own countrymen. Many Tibetans are refusing to do so. All travel has been banned. The person appealed for help."

mera nyheter
          Free Tibet

Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Ralf
          Inlägg 17-03-2008, 11:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Monica i Kungälv @ 17-03-2008, 10:55) *
          Var är världspolisen USA nu?

USA engagerar sig i de stater (nästan alltid) där det finns olja. Finns det olja i Tibet? Pakistan?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-03-2008, 11:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Vad kan vi göra för att bojkotta OS? Jag hade inte tänkt vara med och tävla i år ändå. Vi får väl bojkotta tvsändningarna. Ju fler som bojkottar tvsändningarna, desto mindre kommer man få in på tvrättigheterna i framtiden. Kanske. Nog kan man lägga licenspengarna på roligare program. Trädgårdsprogram tex.

Men om vi struntar i att se på tv så tror jag inte det hjälper Tibet så mycket. Dags för demonstrationer kanske?

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-03-2008, 12:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag bojkottar med största nöje TV-sändningarna från OS, tyvärr tror jag inte det kommer gå att få maken att göra detsamma.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-03-2008, 12:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Ralf @ 17-03-2008, 11:52) *
          USA engagerar sig i de stater (nästan alltid) där det finns olja. Finns det olja i Tibet? Pakistan?

Ja, i Tbet finns väl inget ekonomiskt värde för varken USA eller något annat land. Cynisk är världen.

Citera
          herkules
          Inlägg 17-03-2008, 12:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

den 10 mars 1959 flydde dalai lama och den då sittande regeringen från tibet, det är därför det demonstrerades, det datumet är väldigt speciellt för tibetanerna. sen trodde de väl förmodligen att kineserna inte skulle slå ner demonstranterna så kraftfullt som de gjorde iom att os faktiskt hålla i kina i år. men det sket väl kineserna i....

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-03-2008, 12:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 11:56) *
          Vad kan vi göra för att bojkotta OS? Jag hade inte tänkt vara med och tävla i år ändå. Vi får väl bojkotta tvsändningarna. Ju fler som bojkottar tvsändningarna, desto mindre kommer man få in på tvrättigheterna i framtiden. Kanske. Nog kan man lägga licenspengarna på roligare program. Trädgårdsprogram tex.

Men om vi struntar i att se på tv så tror jag inte det hjälper Tibet så mycket. Dags för demonstrationer kanske?

Jag är helt på din linje, bojkotta tvsändningarna så att dktaruren inte får visa sin propaganda tummenupp.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          bear
          Inlägg 17-03-2008, 12:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 10 406

Effektivare kanske att bojkotta kinesiska produkter...........fast då finns det väl inte mycket att shoppa hemska tanke.........

--------------------
          "Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-03-2008, 12:47
          Länk hit: #12

Medlem

Jag tycker ju fruktansvärt illa om datavirus, ser det som helt meningslöst. Men...
          Finns det inga datakunniga som kan lägga in datavirus på alla OS sidor så det kommer upp sidor om Tibet istället?

Citera
          KURT
          Inlägg 17-03-2008, 12:47
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

USA kan ju inte stödja frihetssträvanden i endel länder, men motarbeta dem i andra länder (t ex Somalia), så man kommer nog att hålla en mycket låg profil. Tibet har kanske inte så mycjket naturtillgångar, men det ligger extremt strategiskt till, och är därför mycket viktigt. Sedan är det konstigt att just Tibet får uppmärksamhet, det finns ju t ex flera andra områden inom Kina som också har frihetssträvanden.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 17-03-2008, 12:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Självklart räcker det inte med att några få väljer att inte se på OS på TV, det är ju mest symbolik.
          Men varför reagerar inte de "styrande", varför fick Kina OS över huvud taget?
          Och varför uppmärksammas inte Tibetanernas sitation mer? Naturligtvis beroende på att det inte är ett rikt land med tillgångar som västvärlden kan ha nytta av, men deras kultur och religion då? Är den ingenting värd?
          Kan det bero på att det verkligen är en fredlig livåskådning som "hellre vänder andra sidan till" än att bomba både vän och fiende?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-03-2008, 13:27
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (KURT @ 17-03-2008, 12:47) *
          USA kan ju inte stödja frihetssträvanden i endel länder, men motarbeta dem i andra länder (t ex Somalia), så man kommer nog att hålla en mycket låg profil. Tibet har kanske inte så mycjket naturtillgångar, men det ligger extremt strategiskt till, och är därför mycket viktigt. Sedan är det konstigt att just Tibet får uppmärksamhet, det finns ju t ex flera andra områden inom Kina som också har frihetssträvanden.

Men protesterna har ju spridit sig. Det finns flera minoriteter i Kina som är förtryckta och nu ser de chansen att få uppmärksamhet för sin sak när det börjar jäsa i ett område så sprider det sig.

Tibet är väldigt utsatt för kinesiska regimer håller på med ett systematiskt kulturmord då tibetaner tvångsförfllyttas, kineser flyttas dit för att förändra den etniska balansen, tempel rivs, kulturen förföljs etc.....

Men visst borde man samtidigt även uppmärksamma att hong Kong får minskad demokrati, det ständiga invasionshotet mot Taiwan och kränkningen av alla mänskliga rättigheter i Kina och mot alla minoriteter.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-03-2008, 13:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hörde just på nyheterna att en del aktiva funderar på att bojkotta OS p g a vad som händer i Tibet medan ministrar i en hel del länder hade kommit överens om att inte bojkotta.

Att Kina fick OS , fast det är som det är där , har jag hört beror på att man tror att det kan påverka Kina att bli mer demokratiskt. Vet inte vad jag ska tro om det men nu när det inte är ett lika slutet land längre så kan det nog vara bra att ha kontakter med dem just för påverkan. Om de sedan ska ha OS vet jag inte , kanske de skulle fått det om sådär 12 år om de visat att de blivit mer demokratiska.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-03-2008, 13:35
          Länk hit: #17

Gäster

Anledningen till att Kina fick OS är att det finns olika åskådningar i världen om hur man kan påverka totalitära stater.

Det ena sättet är ju välkänt, bojkott, utestängande och ekonomiska sanktioner.

Det andra sättet är att försöka närma sig, ökat handelsutbyte t.ex. och att placera OS i Kina i den tron att det ger ökat utbyte och ökade möjligheter att verka för mänskliga rättigheter.

Att enskilda låter bli att titta på OS har nog ingen betydelse men det som vi kan påverka är att inte åka till Kina som turister. Kina har blivit ett populärt turistmål, tusentals svenskar åker dit varje år.

Ingen här som varit turist i Kina?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-03-2008, 14:16
          Länk hit: #18

Medlem

Idrottsmännen som åker dit. Jag kan förstå att det är en jättegrej för dem att komma dit, något de har kämpat för i många år. För idrottare som får chansen att åka dit för första gången måste det betyda allt. Men våra äldre garvade idrottare som redan gjort bra ifrån sig på alla tävlingar och tidigare OS. Nog skulle de kunna visa vad de tycker. (Om de tycker något? Alla tänker ju inte.)Det skulle absolut ge rubriker världen över.

Varför inte demonstrationer inför världens kameror utav våra idrottsmän. När de flåsande ska svara på journalisternas frågor om hur det känns så kan de ju säga att det inte känns bra för de tänker på Tibet.

Önskescenario: guldmedaljörerna börjar prata om Tibet inför kamerorna.

Finns det något diskussionsforum där man kan komma till tals med idrottarna?

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-03-2008, 14:30
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 14:16) *
          Idrottsmännen som åker dit. Jag kan förstå att det är en jättegrej för dem att komma dit, något de har kämpat för i många år. För idrottare som får chansen att åka dit för första gången måste det betyda allt. Men våra äldre garvade idrottare som redan gjort bra ifrån sig på alla tävlingar och tidigare OS. Nog skulle de kunna visa vad de tycker. (Om de tycker något? Alla tänker ju inte.)Det skulle absolut ge rubriker världen över.

Varför inte demonstrationer inför världens kameror utav våra idrottsmän. När de flåsande ska svara på journalisternas frågor om hur det känns så kan de ju säga att det inte känns bra för de tänker på Tibet.

Önskescenario: guldmedaljörerna börjar prata om Tibet inför kamerorna.

Finns det något diskussionsforum där man kan komma till tals med idrottarna?

Svenska Tibet kommittén arbetar för att påverka "kändisar" inkl idrottare att engagera sig för Tibet. kolla länk http://www.tibet.a.se/

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-03-2008, 17:49
          Länk hit: #20

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (bear @ 17-03-2008, 12:42) *
          Effektivare kanske att bojkotta kinesiska produkter...........fast då finns det väl inte mycket att shoppa hemska tanke.........

Du tog orden ur min mun, eller från mina fingrar snarare. Bojkotta varor först, att bojkotta OS kan vara en stor symbolhandling, men det är genom att exempelvis köpa en Husqvarna-motorsåg istället för en billig kopia från Kina som man kan direkt påverka. Eller genom att inte köpa den där skjortan för 49.90. Tror inte att tidigare bojkotter mot andra krigarländers OS, mot Moskva 1980 eller Los Angeles 1984, fick så stor påverkan.

Själv vet jag inte om bojkott är det bästa vapnet överlag, att bojkotta varor från kina känns jättesvårt, speciellt i sammansatta varor. Särskilt i de kapitalistiska frizonerna är det ju ett jävla rövarland, jag kan tipsa om filmen China Blue förresten. http://www.teddybearfilms.com/chinablue

Tillägg : det är inte lätt för våra idrottare att demonstrera mot Kina när många av idrottarnas sponsorer har fabriker där antar jag. Likaså är det svårt att demonstrera mot att titta på OS när man har en 52" platt-TV hemma på väggen, givetvis gjord i Kina.

Redigerat av Pirum: 17-03-2008, 17:50

--------------------
          zon2.5

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 03:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon