Vill varna alla för att låta sina hundar gå fästing-oskyddade. Det räcker INTE ens att gå igenom sin hund varje kväll, det räcker med att en liten rackare gömmer sig i pälsen för att den ska kunna smitta.
Sitter här med min tvååriga hanhund som fått erlichia. Sjukdomen har antagligen smugit sig på honom under en längre tid. Ett tag kunde vi hitta förklaringar till hans, då ganska beskedliga, symtom. När vi till slut beställt tid hos veterinären gick det snabbt utför. När vi kom till veterinären hade han feber, hosta, dålig mage, kräktes, ont överallt och halt på ett eller flera ben. Orkar inte leka med våra andra hundar. Dessutom konstiga beteenden som att ligga och slicka en tass långa, långa stunder.
Nu har han ätit penicillin i två veckor och blivit lite bättre, kräks inte, feber och hostan minskat. 4 veckors kur kvar...
Det är inte säkert att dessa symtom kommer att gå över och dessutom är det inte ovanligt med allvarliga följdsjukdomar, tex hjärt- och njurskador. Vi måste nu vara mycket försiktiga och ta det väldigt lugnt med honom. Alla musklerna bara rinner av honom och all den träning och allt det roliga vi planerat för den här sommaren är bara att lägga i malpåse. Rehabiliteringstiden är lång - lägret jag planerat åka på i mitten av juli är bara att glömma

Så tänk efter före! Jag vet att det är pest eller kolera (fästing eller medel) men jag kommer i alla fall aldrig mer att låta mina hundar gå oskyddade. Mår hunden inte bra av halsband/spoton går det ju i alla fall att ta av eller bada bort.