Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hibiscus rosa sinensis frösådd, Mitt nya projekt
          Malva15
          Inlägg 22-03-2008, 15:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 286
          Medlem nr: 10 231

Jag vann ett antal olika fröer av hibiscus rosa sinensis på Tradera och har inlett ett spännande projekt med frösådd.
          Jag har fått upp ungefär hälften av fröerna jag vann nu.

Det blir en lång väntan med att se vilka fröplantor som kommer att ta sig och vilka som kanske inte går så bra.
          Blommar gör de ju först om över ett år så det kommer att bli en lång väntan med att se vilka av de olika sorterna som jag tycker bäst om.

Trots att flera av dem har samma föräldrar kan "syskonen" sinsemellan vara väldigt olika när de väl blommar.

Pink Blotch och Rebel Rouser

Tahitian Rainbows

Liten hibiscusplanta från frösådd

Hibiscus rosa sinensis sådd

Redigerat av Malva15: 22-03-2008, 15:52

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          clivia
          Inlägg 23-03-2008, 15:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Malva15 @ 22-03-2008, 15:33) *
          Jag vann ett antal olika fröer av hibiscus rosa sinensis på Tradera och har inlett ett spännande projekt med frösådd.
          Jag har fått upp ungefär hälften av fröerna jag vann nu.

Det blir en lång väntan med att se vilka fröplantor som kommer att ta sig och vilka som kanske inte går så bra.
          Blommar gör de ju först om över ett år så det kommer att bli en lång väntan med att se vilka av de olika sorterna som jag tycker bäst om.

Trots att flera av dem har samma föräldrar kan "syskonen" sinsemellan vara väldigt olika när de väl blommar.

Pink Blotch och Rebel Rouser

Tahitian Rainbows

Liten hibiscusplanta från frösådd

Det ska bli spännande att följa ditt experiment, Malva15!!! bravo.gif

Underbara färger på hibiskusar!!!
          Håller tummarna att någon ny vacker "färgblandning" dyker upp... yes.gif

smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 23-03-2008, 18:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Dine frøplanter ser mycket friske og fine ut ! bravo.gif
          Når de ser sådann ut på det her stadiet , så tror jeg ditt eksperiment blir vellykket !
          Hvor lang tid tror du det skal gå til de kommer i blomstring ?

Dine frøplanter påminner meg om noe jeg har sådd selv. Jeg vet at jeg ikke har sådd Hibiskus ,
          så hva kunne det være ? wacko.gif g.gif
          Jo , jeg har tidligere sådd perennene Alcea og Malva , og når jeg ser i min bok om perenner så ser jeg at de , som Hibiskus , hører til familien Malvaceae. Mitt mysterium er oppklart ...

Jeg hoppas du holder oss oppdaterat om utviklingen til disse plantene.
          Det blir mycket interessant ! smile.gif

MVH/ Sunny

Redigerat av Sunny: 23-03-2008, 18:46

Citera
          mirjam
          Inlägg 23-03-2008, 19:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Jag har oxå köpt på tradera hibiskusfrön. Kanske fråga som skulle ställas inne på frösåddavd, men frågar här. Är det nåt speciellt fröså dom. Är de ljusgroende el mörkgroende. Hur gör du - hur gör man säkrast få upp frön som man köpt dyrt. Det är okej sammanfatta lite kort, vet att det finns perlit och wemilkulit el vad det nu heter och kan nu gm odla en hel del :-). Är det känsligt att det inte blir för varmt vid groning, typ upp till 30 grader ?. Har lysrör.

Citera
          Malva15
          Inlägg 23-03-2008, 20:03
          Länk hit: #5

Medlem

smile.gif
          CITAT (Sunny @ 23-03-2008, 18:45) *
          Dine frøplanter ser mycket friske og fine ut ! bravo.gif
          Når de ser sådann ut på det her stadiet , så tror jeg ditt eksperiment blir vellykket !
          Hvor lang tid tror du det skal gå til de kommer i blomstring ?

Dine frøplanter påminner meg om noe jeg har sådd selv. Jeg vet at jeg ikke har sådd Hibiskus ,
          så hva kunne det være ? wacko.gif g.gif
          Jo , jeg har tidligere sådd perennene Alcea og Malva , og når jeg ser i min bok om perenner så ser jeg at de , som Hibiskus , hører til familien Malvaceae. Mitt mysterium er oppklart ...

Jeg hoppas du holder oss oppdaterat om utviklingen til disse plantene.
          Det blir mycket interessant ! smile.gif

MVH/ Sunny

Hej Sunny!

Det kan ta upp till 1,5 år innan mina små fröplantor blommar men jag tycker det är värt väntetiden. De kan komma att se ut precis hur som helst när det gäller färg och mönster. Det är så spännande och givetvis kommer jag att låta er se hur det utvecklar sig framöver... smile.gif

Redigerat av Malva15: 23-03-2008, 20:20

Citera
          Malva15
          Inlägg 23-03-2008, 20:16
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (mirjam @ 23-03-2008, 19:57) *
          Jag har oxå köpt på tradera hibiskusfrön. Kanske fråga som skulle ställas inne på frösåddavd, men frågar här. Är det nåt speciellt fröså dom. Är de ljusgroende el mörkgroende. Hur gör du - hur gör man säkrast få upp frön som man köpt dyrt. Det är okej sammanfatta lite kort, vet att det finns perlit och wemilkulit el vad det nu heter och kan nu gm odla en hel del :-). Är det känsligt att det inte blir för varmt vid groning, typ upp till 30 grader ?. Har lysrör.

Hej Mirjam!

För att sådden skall gå bra bör man ha i åtanke att det är tropiska frön så det krävs undervärme (man kan ställa sådden på ett element eller något annat varmt). Mina frön grodde på ett par dagar-1 vecka med en undervärme runt 26-29 grader ovanpå ett element. Däremot krävs det inget ljus innan fröet tittar upp med en grodd. När fröet grott ställs de ljust och svalare (som i ett fönster).

Det andra man måste göra är att försiktigt med en steriliserad kniv/skalpell knipsa bort en bit av skalet på den runda (ej toppiga) delen av fröet så att lite av det vita innanför syns. Sedan lägger man dem i ett glas med vatten 1 - 2 dygn så att fröet reagerar på vätan och då svullnar de upp lite under tiden.

Du sår dem sedan i fuktig såjord uppblandad med perlite i ett djup som är dubbla fröets storlek. Sedan på med en plastpåse eller in i ett drivhus. Håll sådden fuktig (vattna underifrån) men se till att det inte blir imma innanför plasten (då får du lufta genom att glänta lite på påsen/locket).

Lycka till med din sådd och återkom gärna och berätta hur det gått! flirting.gif

Redigerat av Malva15: 18-04-2008, 09:38

Citera
          Sunny
          Inlägg 23-03-2008, 21:16
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Malva15 @ 23-03-2008, 20:03) *
          Det kan ta upp till 1,5 år innan mina små fröplantor blommar men jag tycker det är värt väntetiden.

Det er da ikke så lang tid !!! biggrin.gif --- Hm , det var interessant ... whist.gif

MVH/ Sunny

Redigerat av Sunny: 23-03-2008, 21:22

Citera
          Tosan
          Inlägg 23-03-2008, 21:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Malva15 @ 23-03-2008, 20:16) *
          Hej Mirjam!

För att sådden skall gå bra bör man ha i åtanke att det är tropiska frön så det krävs undervärme (man kan ställa sådden på ett element eller något annat varmt). Mina frön grodde på ett par dagar-1 vecka med en undervärme runt 26-29 grader ovanpå ett element. Däremot krävs det inget ljus innan fröet tittar upp med en grodd. När fröet grott ställs de ljust och svalare (som i ett fönster).

Det andra man måste göra är att försiktigt med en stereliserad kniv/skalpell knipsa bort en bit av skalet på den runda (ej toppiga) delen av fröet så att lite av det vita innanför syns. Sedan lägger man dem i ett glas med vatten 1 - 2 dygn så att fröet reagerar på vätan och då svullnar de upp lite under tiden.

Du sår dem sedan i fuktig såjord uppblandad med perlite i ett djup som är dubbla fröets storlek. Sedan på med en plastpåse eller in i ett drivhus. Håll sådden fuktig (vattna underifrån) men se till att det inte blir imma innanför plasten (då får du lufta genom att glänta lite på påsen/locket).

Lycka till med din sådd och återkom gärna och berätta hur det gått! flirting.gif

Det ska jag testa på mina sista 3 Hibibscus tilliaceusfrön...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          mirjam
          Inlägg 24-03-2008, 00:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Tack för all utförlig information Malva15. Kunde inte motstå hibiskusen lila med gula kanter som gick ut i söndags - du kanske såg den? Den var så himla häftig. Måste ju vårda dessa 3 frön npga nu.... Pust , inte visste jag heller att det kunde ta 1,5 år till blomning. Min mormor hade en inglasad liten veranda med 2 trevliga bord där skivan var av mosaikbitar(heter de inte så :-) på de 2 borden hade hon hibiskusträd som var gamla på stammar, då mormor bodde granne med mig så jag dessa dagligen. Läser du har hibiskus som intresse och det kan jag förstå- de är oemotståndligt vackra. Tack igen för tipsen.

Citera
          Malva15
          Inlägg 24-03-2008, 09:42
          Länk hit: #10

Medlem

Roligt att du som nybörjare med hibiscus försöker dig på sådd av hibiscus Mirjam!
          Din beskrivning av din mormors veranda får mig att tänka på att det ofta är minnen som etsar sig fast som gör dig intresserad av en växt senare i livet. Din mormors veranda var ett vackert minne!
          Ofta har jag läst om folk som har minnen av någon pelargon, hoya etc som gjort att de blivit samlare senare i livet.

Jag såg den jätteläckra hibiskussorten du vann frö från!
          Den måste få fantastisk avkomma. tummenupp.gif

Jag håller tummarna för att din sådd skall falla väl ut och du får gärna återkomma och berätta här på forumet. rolleyes.gif

Citera
          CalleF
          Inlägg 24-03-2008, 10:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 7 548

CITAT (Malva15 @ 23-03-2008, 20:16) *
          Hej Mirjam!

Det andra man måste göra är att försiktigt med en stereliserad kniv/skalpell knipsa bort en bit av skalet på den runda (ej toppiga) delen av fröet så att lite av det vita innanför syns. Sedan lägger man dem i ett glas med vatten 1 - 2 dygn så att fröet reagerar på vätan och då svullnar de upp lite under tiden.

Jag smyger också in med ett tack här!
          Jättebra instruktion!

Citera
          Sunny
          Inlägg 29-03-2008, 10:36
          Länk hit: #12

Medlem

Jeg har en blomsterhandelshibiskus , den består av stiklinger med både rosa og laksfargede blommor. Så jeg har mulighet for å korspollinere på min enda plante. giggle.gif Om jeg gjør det , hvor lang tid tar det før frøene er mogne ? - Noen som vet ? confused.gif

MVH/ Sunny

Redigerat av Sunny: 29-03-2008, 14:02

Citera
          Malva15
          Inlägg 29-03-2008, 10:56
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Sunny @ 29-03-2008, 10:36) *
          Jeg har en blomsterhandelshibiskus , den består av stiklinger med både rosa og laksfargede blommor. Så jeg har mulighet for å krosspollinere på min enda plante. giggle.gif Om jeg gjør det , hvor lang tid tar det før frøene er mogne ? - Noen som vet ? confused.gif

MVH/ Sunny

Hej!

Det finns en bra hibiskussida som ger utförliga råd om hur det går till vid pollinering. Det går inte att komma in på sidan just nu men det står att sidan finns tillgänglig igen senast 8:00 imorgon (söndag).

Här är adressen till sidan: hibiskussida

Hoppas du får nytta av några råd!

Citera
          Sunny
          Inlägg 29-03-2008, 14:01
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Malva15 @ 29-03-2008, 10:56) *
          Hej!

Det finns en bra hibiskussida som ger utförliga råd om hur det går till vid pollinering. Det går inte att komma in på sidan just nu men det står att sidan finns tillgänglig igen senast 8:00 imorgon (söndag).

Här är adressen till sidan: hibiskussida

Hoppas du får nytta av några råd!

Nå har jeg pollinerat en av blommorna. Så skal jeg lese på siden du lenker til når den blir tillgänglig.
          Takk for ditt svar !

MVH / Sunny

......................

Tilføyd : Nå har jeg lest .... 35 - 60 dager tar mogning av frø.
          Det var en fantastisk flott Hibiskus-hemsida ! Rekommenderas !

Redigerat av Sunny: 30-03-2008, 11:49

Citera
          Malva15
          Inlägg 18-04-2008, 09:33
          Länk hit: #15

Medlem

Nu har de första riktiga bladen börjat visa sig på mina fröplantor! yahoo.gif

De växer sig allt starkare men de tar god tid på sig att bli större. Kanske är det bra att de inte farit iväg och blivit
          bara tunna och rangliga?

Redigerat av Malva15: 18-04-2008, 09:41

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 04:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon