CITAT (Natrix @ 28-03-2008, 22:13)

Trevligt att se din blogg. Vad odlar du för sorter i år? Jag vill se updatering!

/Jakob
Tjena Jakob,
Kul att du gillar!
Jag har inte tänkt uppdatera bloggen förns nästa helg då det gått 2 veckor sedan den senaste uppdateringen. Jag vill inte ha inflation i bloggen. Eller, så kanske när du säger det så har jag funderingar på en film där varje chilisort får en egen liten introduktion. Vi får se hur händelsefattig helgen blir

Det stod visserligen i bloggen, men dom sorter jag odlar är:
Aji Rojo
Aji Yellow
Long Slim Cayenne
Apache
Rocoto Red
Turkish Upright
Orange Habanero
Jalapeno
The Bangkok Upright
Purple Tiger
Tepin Hot
Tabasco
Det var 14 frösatta sorter men 2 av sorterna grodde aldrig. Jag sådde mellan 3 och 5 frön beroende på hur mycket jag gillar dom och till viss mån frötillgång. Jag hade tur med grobarheten på dom sorter som grodde och låg säkert en bit över 90%.
När plantorna var 3 veckor gamla planterade jag dom till egna pytsar med en jordblandning som bestod av planteringsjord, vermiculite, perlite, leca & en touche av blodmjöl. Efter omplanteringen gick det väldigt fort och från att varit späda 3 centimeters kollin så hade vissa sorter (främst Aji) närmat sig 30 cm med kraftiga stammar på bara 2 veckor. Jag är övertygad om att det är blodmjölet som skjutsar på.
Alla plantorna ser friska ut förutom Purple Tiger som har vitfläckiga blad. Det är första gången jag odlar just Purple Tiger men jag hörde i efterhand att den ska växa med blad som går i grönt, vitt och lila. Riktigt spektakulär alltså!
Just Purple Tiger är också den hittills enda klara plantan för sommarens UtomhusHydroProjekt! Planen är att köra en 50 - 100 liters tank med 4 plantor i, utrustad med en luftpump och doppvärmare. Jag var och rekade tank igår och var sååå nära att slå till men vände i kassan precis efter att jag insett att locket hade en uppbuktning som gjorde att avståndet mellan planta/rötter och vatten kanske skulle bli lite väl stort.
Så,, det är väl det som ligger närmast till hands nu. Bygga en utomhushydro så att den är färdig när det är utplanteringsdags!

Jag har inte ens sett ett sånt system i sverige så jag vet inte om det fungerar. Bara man löser problemet med att inte låta rötterna gå kalla under nätterna mha doppvärmaren så borde det gå!
Det blir även det ett eget hopkok där jag antagligen måste tillverka och modifiera allting själv, till och med egna nätkrukor för de jag har är på tok för små och var avsedda för Apacheodling inomhus.
Det var lite mer kött på benen från en norrländsk chilibonde.
Vi hörs!