Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förpackningar, Vad tycker ni om alla dessa förpackningar
          henriks
          Inlägg 23-03-2008, 19:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Brukar ibland reta mig tokig på alla förpackningar - senast en dvd - film med plast runt fodralet. Ger mig f-n på att den stått i en låda med plast runt, på en pall med plast runt hela pallen...

Ett annat exempel är blisterpack med tex metallkrokar eller dylikt - det är ju mer förpackning än innehåll och toksvåra att öppna också.

Vad tycker ni om alla förpackningar - finns det ett bättre sätt att göra det på?

--------------------

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Magdis
          Inlägg 23-03-2008, 20:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag tycker hjärtligt illa om alla dessa förpackningar. Det blir värre och värre tror jag, maten är ju inbrottssäker snart. Leksaker är också totalt inbrottssäkra, det värsta jag sett hittills var en leksaksbil som var fastskruvad i kartongen. De nöjer sig tydligen inte längre med bara plattor och metalltrådar som är snurrade runt runt allting. På jular och födelsedagar när man ska hjälpa ungarna att få loss leksakerna ur kartongerna så blir man nästan tokig och sargad om händerna.

Citera
          Tosan
          Inlägg 23-03-2008, 20:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja CD-skivor och sånt gör en ju galen, och oftast finns det ju inte ens en sån där tråd man ska dra lös... Och alla dessa ihopsvetsade plastförpackningar som man inte kommer igenom, och när man väl lyckas få hål på eländet skär man fingrarna av sig på plasten... Måste man verkligen ha denna hopplösa plast runt allting, finns det verkligen inga andra material?

CITAT (Magdis @ 23-03-2008, 20:03) *
          Jag tycker hjärtligt illa om alla dessa förpackningar. Det blir värre och värre tror jag, maten är ju inbrottssäker snart. Leksaker är också totalt inbrottssäkra, det värsta jag sett hittills var en leksaksbil som var fastskruvad i kartongen. De nöjer sig tydligen inte längre med bara plattor och metalltrådar som är snurrade runt runt allting. På jular och födelsedagar när man ska hjälpa ungarna att få loss leksakerna ur kartongerna så blir man nästan tokig och sargad om händerna.

Sonen fick en leksaksbil i födelsedagspresent förra året som för det första var paketerad väl med tejp och kartong, bara det i princip inbrottssäkert. Sedan var själva bilen både najad och skruvad i kartongen... Ingen risk att man skulle kunna stjäla den och lämna kartongen på affärn iaf...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Grå
          Inlägg 23-03-2008, 20:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Undrar när de kommer att börja vacuumfolieförpacka nya bilar som man köper hos bilhandlarn... fullständigt inbrottssäkra...

Citera
          Alphaville
          Inlägg 23-03-2008, 20:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 726
          Medlem nr: 12 241

Jag håller med er helt och hållet! Enormt slöseri med alla dessa förpackninga! Köpte antivirus-program till datorn. En kartong till ynka CD-skiva och instruktionsbok. Det har gått till överdrift thumbdown.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 23-03-2008, 20:11
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Alphaville @ 23-03-2008, 20:08) *
          Jag håller med er helt och hållet! Enormt slöseri med alla dessa förpackninga! Köpte antivirus-program till datorn. En kartong till ynka CD-skiva och instruktionsbok. Det har gått till överdrift thumbdown.gif

Ja, och jag antar att kartongen var inplastad i krympplast?

--------------------

Citera
          Alphaville
          Inlägg 23-03-2008, 20:14
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (henriks @ 23-03-2008, 20:11) *
          Ja, och jag antar att kartongen var inplastad i krympplast?

Det var den inte men det hade räckt med halva storleken på kartongen. laugh.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-03-2008, 20:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Förpackningshysterin verkar bara accelerera. Känns konstigt att så mkt resurser satsas på förpackningar, samtidigt som många producenter betonar sitt miljöansvar. Irriterar mig jätte mycket på resursslöseriet, ofta handlar det ju om produkter som har olja som bas, men också på att de sällan är ett dugg konsumentvänliga.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Alphaville
          Inlägg 23-03-2008, 20:28
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 23-03-2008, 20:20) *
          Förpackningshysterin verkar bara accelerera. Känns konstigt att så mkt resurser satsas på förpackningar, samtidigt som många producenter betonar sitt miljöansvar. Irriterar mig jätte mycket på resursslöseriet, ofta handlar det ju om produkter som har olja som bas, men också på att de sällan är ett dugg konsumentvänliga.

Huvudet på spiken, Aquakul! 000.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-03-2008, 20:52
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Aqvakul @ 23-03-2008, 20:20) *

Detta med förpackningar och plats på lastpallar sysselsätter många.

ingrid

Citera
          henriks
          Inlägg 23-03-2008, 20:58
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 23-03-2008, 20:52) *
          Detta med förpackningar och plats på lastpallar sysselsätter många.

ingrid

Ja, inte i tillverkaränden i alla fall, där är det nästan garanterat en robot som plastar in

Föresten, är det ok för att det sysselsätter folk? Krig sysselsätter också en massa människor, men jag vet inte om det är ok ändå?

Redigerat av henriks: 23-03-2008, 21:01

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-03-2008, 21:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hatar alla " överdrivna " förpackningar , hatar all plast runt dem OCH framför allt hatar jag medicinförpackningar som inte går att ta sig in i. Man förpackar en del medicin i s k blisterförpackningar som inte ens en frisk människa med två friska händer och normala krafter kan komma in i ! angry.gif

Visst , man måste göra förpackningar som är säkra för små barn men måste de samtidigt vara säkra för den sjuke ? Jag t ex får ta hjälp av min man för att komma åt flera av mina pillersorter och ibland kommer inte ens han åt pillrena.

Tillägg : Nej jag tycker inte att det är OK med krig för att det sysselsätter en massa männsikor, naturligtvis inte. Tänk om man kunde sysselsätta alla dem med " fredliga saker " i stället .

Redigerat av mamamaggan: 23-03-2008, 21:20

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-03-2008, 21:20
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 21:18) *
          Hatar alla " överdrivna " förpackningar , hatar all plast runt dem OCH framför allt hatar jag medicinförpackningar som inte går att ta sig in i. Man förpackar en del medicin i s k blisterförpackningar som inte ens en frisk människa med två friska händer och normala krafter kan komma in i ! angry.gif

Visst , man måste göra förpackningar som är säkra för små barn men måste de samtidigt vara säkra för den sjuke ? Jag t ex får ta hjälp av min man för att komma åt flera av mina pillersorter och ibland kommer inte ens han åt pillrena.

Katastrofalt dåligt! thumbdown.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Tosan
          Inlägg 23-03-2008, 21:24
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 21:18) *

Tillägg : Nej jag tycker inte att det är OK med krig för att det sysselsätter en massa männsikor, naturligtvis inte. Tänk om man kunde sysselsätta alla dem med " fredliga saker " i stället .
          ..
          Nej, det har ju hänt ibland att man fått skära ut pillret för att få det i sig... För att inte tala om alla dessa burkar som nästan inte går att få upp.
          Kanske man skulle sysselsätta människor med förpackning ist för krig?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2008, 21:28
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Jag vill nog gärna ha "förpackningar" på en hel del:

Tandborstar... oförpackade...nej tack BLÄÄÄÄ
          Tandcreme i lösvikt??
          Salt -lösvikt- nä tack!!
          Mjölk- se ovan- OBS att jag är så pass gammal att jag köpt mjölk i lösvikt.
          Fröer- Har ni sett Äppelkriget där Hans Alfredsson har en "frökatalog"......... crazy.gif

tja det var bara vad som poppade upp i (H)järnkontoret just nu....
          så det finns nog mer än en sida av förpackningsmyntet

tror
          b

Citera
          Tosan
          Inlägg 23-03-2008, 21:30
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 23-03-2008, 21:28) *
          Jag vill nog gärna ha "förpackningar" på en hel del:

Tandborstar... oförpackade...nej tack BLÄÄÄÄ
          Tandcreme i lösvikt??
          Salt -lösvikt- nä tack!!
          Mjölk- se ovan- OBS att jag är så pass gammal att jag köpt mjölk i lösvikt.
          Fröer- Har ni sett Äppelkriget där Hans Alfredsson har en "frökatalog"......... crazy.gif

tja det var bara vad som poppade upp i (H)järnkontoret just nu....
          så det finns nog mer än en sida av förpackningsmyntet

tror
          b

Jo, nog vill man ha förpackningar på ganska mycket, men de behöver väl ändå inte va inbrottssäkra? Har jag betalt för en vara anser jag mig ha rätten att kunna använda den åxå, inte bara se på den... crazy.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          henriks
          Inlägg 23-03-2008, 21:30
          Länk hit: #17

Medlem

japp - där har vi det, lös arbetslösheten genom att sysselsätta folk med att förpacka alla produkter i helsvetsade plåtlådor, som man sen svetsar fast på plåtpallar - då slipper vi i alla fall all plast!

Sen har vi löst vad försvaret skall syssla med i fredstid också - hjälpa folk att bryta sig in i förpackningarna
          giggle.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-03-2008, 21:31
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Tosan @ 23-03-2008, 21:30) *
          Jo, nog vill man ha förpackningar på ganska mycket, men de behöver väl ändå inte va inbrottssäkra? Har jag betalt för en vara anser jag mig ha rätten att kunna använda den åxå, inte bara se på den... crazy.gif

Precis! giggle.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 23-03-2008, 21:32
          Länk hit: #19

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Blir galen på de plastförpackningar man hittar på exv Clas Ohlson som man måste öppna med plåtsax eller sekatör - att använda kniv är ju som att be om att hamna på akuten. I vissa fall måste ju saker plastas in, men det går till överdrift. Minns ni tandkrämen som kom i plasttub, pappförpackning - och ibland med plast runt pappen om de kom i tvåpack? Nu slipper vi det, bland annat för att folk helt sonika lämnade kvar onödig förpackning i butiken. Det är ju givetvis svårt i de flesta fall, men på något sätt måste man protestera om man är missnöjd. Köpbojkott är ett sätt, men frågan är om säljarna känner av det.

DVD-skivor kan jag förstå att de är inplastade, speciellt sådana man ska bränna själv. Damm, smuts eller fingeravtryck, kan försämra dem allvarligt. Däremot är det ju lite onödigt att plasta in varje enskild skiva om de säljs i ett tiopack, kan jag ju tycka.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tosan
          Inlägg 23-03-2008, 21:33
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (henriks @ 23-03-2008, 21:30) *
          japp - där har vi det, lös arbetslösheten genom att sysselsätta folk med att förpacka alla produkter i helsvetsade plåtlådor, som man sen svetsar fast på plåtpallar - då slipper vi i alla fall all plast!

Sen har vi löst vad försvaret skall syssla med i fredstid också - hjälpa folk att bryta sig in i förpackningarna
          giggle.gif

Bra ide, framförallt sprängämnesexperterna lär ju få att göra

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon