CITAT (magica @ 27-03-2008, 22:00)

Oj, tänk så mycket man ska tänka på hihi. Tack för snabbt svar!!!
Jord är jag osäker på ... Skulle tro att den är ganska lerig men jag vet inte, är det lönt att försöka kolla nu? För du menar väl inte ph-värde och liknande, där går jag helt bet.
Allra längst ner i Skåne, kan det vara zon 0? Du ser hur hemma jag är på detta, hoho.
Jag hade hus tidigare, och det jag saknar mest är nog mina bärbuskar och fruktträd. Jag är VERKLIGEN öppen för förslag. Det finns ju så mycket. Örter älskar jag!!! Perenner är ju tacksamt. Som det är nu ahr jag inte något i trädgården mer än ett äppleträd och smultron *mums*. Jag tänkte nog FÖRST perenner, men som sagt, jag är öppen för förslag =)
Vill ha en stilig rabatt som kan dra blicken till sig, istället för min helt tomma och intetsägande trädgård ...
Som du ser, det blir bara rörigt när jag ska försöka bestämma ...
Att tänka på är att jag har ett fönster längs med den ena väggen, den högra på bilden. Så kanske det inte ska vara FÖR högt om du tänker träd.
TUSEN TACK för att du vill hjälpa!!!

med jorden ville jag bara veta om det var väldigt lerigt eller väldigt sandigt ,, eller om du var torr eller blöt . gå ut och kolla jorden ta en bit i handen och rulla den . blir det en lång ''korv'' som inte går sönder så är det lera ,, går det inte rulla alls då är det en sandig jord . ph värdet bryr jag mig inte om .
japp allra längst ner är zon 0-1 . jag bor vid kristianstad trakten och där är zon 1-2 .
kan du inte rita med fönstret på bilden ?? ,, typ bredd . tänkte jag skulle använda din ritning med att rita ditt växter .
då vill du kanske ha så här ,, höga och smala perenner och buskar invid den andra väggen och så lägre vid fönstret och utåt . och ev kanske någon bärbuske . du kanske vill lägga plantor invid fönstret så du kan gå in ?