Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så var det dags för en språktråd, Med enbart språk utan nedvärderingar.
          Bettson
          Inlägg 28-03-2008, 00:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Med anledning av att denna tråkiga diskussion uppkommer med jämna mellanrum ang språk så är det väl dags att för en språktråd.

Här är det tillåtet för alla och envar som har något att lära ut och att påvisa språkbrister att göra så.

För alla som i likhet med mig inte har så bra grammatiska kunskaper är det ett ypperligt tillfälle att få ta del av andras kunskaper och bli bättre.

Det som inte är OK i denna tråd är att uttrycka sig nedvärderande om de som inte har så bra skriftspråk. Här är det språket och inte värden om människor och hur de använder språket som är trådämnet.

Eftersom det är så många som är intresserade av språket så hoppas jag den är frekvent för jag behöver nog lära mig mycket. Har nämligen en minneslucka som sträcker sig från sjätte klass fram till tjugoårsåldern.

Ser fram emot en frekvent tråd där ni inte bara talar om vad som är fel utan varför så vi andra grammatiska språkanalfabeter lär oss någåt.

Obs var inne och rätta stavfel.

Redigerat av Bettson: 28-03-2008, 01:02

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 01:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är väl inget fel på din svenska bortsett från ett par stavfel men det beror säkert på att det hamnat någon liten kaksmula i tangentbordet. flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 28-03-2008, 01:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Diskussion stavas så, inte på något annat sätt, diskution till exempel.

Har viss förståelse för att ordet ofta stavas fel dock.
          Detta för att man diskuterar. Inte diskussioterar eller diskussterar... (vilket kanske vore mer logiskt??) giggle.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-03-2008, 01:10
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Anma @ 28-03-2008, 01:03) *

Detta för att man diskuterar. Inte diskussioterar eller diskussterar... (vilket kanske vore mer logiskt??) giggle.gif

Så på den televerket, va bra. Visste det faktiskt egentligen men jag har hägt blodtryck och mina händer känns ¨så här dags som om jag hade ett par diskhandskar fyllda med vatten. Försök skriva med det. Det är massor av ö som blir ä. Massor av bokstäver som blir fel.

Stav går oftra någorlunda men fingrarna skriver inte sällan något annat än vad jag tänker. Med flera sdyslektier i familjen och alla stavfel jag ser i skrift så börja också mitt synminne spela mig spratt.

Långt mycket vörre har ja med dessa de, dem, jag är osv.

OCh iblan är jag lite förbannad också........ skriver då fort som attan vilket har sitt pris. whistling.gif

AJ då, igen. hägt skulle vara hägt. ett a föll bort, ett s för mycket.......... undrar om jag skall byta batterier i tangentbordet igen.

Redigerat av Bettson: 28-03-2008, 01:11

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 01:23
          Länk hit: #5

Medlem

Bettson du var inne och rättade i ditt första inlägg. Här har du ett exempel på ett sådant språkfel som sades störa i den andra tråden.

Redigerat av Stintan43: 28-03-2008, 01:36

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-03-2008, 01:42
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 01:23) *
          Bettson du var inne och rättade i ditt första inlägg. Här har du ett exempel på ett sådant språkfel som sades störa i den andra tråden.

Thank you darling....... giggle.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-03-2008, 01:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ja du Betsson , det är inte lätt för alla oss osm inte kan stava eller vet exakt hur allt ska vara när det är grammatiskt rätt, eller hur ?

Sedan är det dt här med att snubbal på tangenterna när dt börjar bli sent på dagn ( eller natten kansek är rättare att säga ) ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 02:04
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Bettson @ 28-03-2008, 01:10) *
          Så på den televerket, va bra. Visste det faktiskt egentligen men jag har hägt blodtryck och mina händer känns ¨så här dags som om jag hade ett par diskhandskar fyllda med vatten. Försök skriva med det. Det är massor av ö som blir ä. Massor av bokstäver som blir fel.

Stav går oftra någorlunda men fingrarna skriver inte sällan något annat än vad jag tänker. Med flera sdyslektier i familjen och alla stavfel jag ser i skrift så börja också mitt synminne spela mig spratt.

Långt mycket vörre har ja med dessa de, dem, jag är osv.

OCh iblan är jag lite förbannad också........ skriver då fort som attan vilket har sitt pris. whistling.gif

AJ då, igen. hägt skulle vara hägt. ett a föll bort, ett s för mycket.......... undrar om jag skall byta batterier i tangentbordet igen.

Här är det nog absolut för mycket smulor(inte bara en liten) i tangentbordet eller så är du jätteförbannad flirting.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 02:13
          Länk hit: #9

Medlem

Snavfel kan väl alla göra. Förresten tycker jag det viktigaste är att man förstår texten. Det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland och är det något man inte fattar så kan man ju fråga. Lite mer kanske man anstränger sig om man ska skriva ett viktigt brev till någon eller t.ex. ett CV.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-03-2008, 02:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 02:13) *
          Snavfel kan väl alla göra. Förresten tycker jag det viktigaste är att man förstår texten. Det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland och är det något man inte fattar så kan man ju fråga. Lite mer kanske man anstränger sig om man ska skriva ett viktigt brev till någon eller t.ex. ett CV.

tummenupp.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2008, 08:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Professionella skribenter bör skriva rätt. Jag tänker då på tidningar där man hittar diverse fel. Hittar man uppenbara fel kan man ju ta kontakt med tidningen i fråga. Det är nog mer konstruktivt än att bara prata om förfallet vid middagsbordet. Jag har rätt nyligen läst i en del tidningar att de själva har grubblat kring detta. De som äger och styr tidningarna drar ner på korrekturläsarna som har utfört ett viktigt arbete. Kanske beror det på att ägarna/styrande tror att datorprogram klarar alla missar som kan dyka upp i en text?

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2008, 08:48
          Länk hit: #12

Medlem

Ja just det! I går läste jag ordet charmös i en artikel i DN.

CITAT
          Sistnämnda låt bär tidevarvets milt sagt mossiga kvinnosyn. Det glada 20-talets ungkarlsflicka och det dunkla 30-talets oåtkomliga schlagercharmös ersätts av en blivande hemmafru.
          från artikeln "Melodier som bedåra" 27/3-08

Ordet charmös har det pratats om i ett program på radio. Hette det Telespånarna?? Med fransk stavning betyder [charmös] nåt slags tyg som använts till underkläder. I min ordlista (inte den i mitt huvud utan en från Nordstedts, har inte årtalet på den där jag sitter och skriver) finns inte charmös med som kvinnlig motsvarighet till charmör medan jag i någon slags ordlista på nätet hittar just charmös - tjuserska. Ska jag som (blivande) lärare förbjuda charmös -tjuserska för att det inte finns i min ordlista eller ska jag acceptera det som en kvinnlig motsvarighet till charmör?? En annan fråga jag börjar grubbla på är om det behövs en kvinnlig variant av ett sådant ord? Fungerar det inte att säga att en kvinna är en riktig charmör?? Men den frågan leder in på attityder till ord och det kanske inte är plats för det grubblet här?? Jämför chaufför som verkar fungera ypperligt på en taxichaufför vare sig den är en man eller kvinna.

Såna språkfrågor kan jag grubbla på. Och grubblar man utan att komma fram till något kan man alltid höra av sig till Svenska språkrådet . De svarar rätt snabbt och fylligt.

Citera
          gunvor
          Inlägg 28-03-2008, 08:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 02:13) *

detta var roligt , du har uppfunnit ett nytt ork kanske "snavfel" - man snavar/snubblar med fingrarna på tangentbordet o det blir ett snavfel.

Ibland hör man ju folk som använder orden helt fel och då undrar jag ofta, vågar man påpeka eller sårar det?
          Hade en kompis en gång som brukade "övertrakssera" sitt bankkonto! Dessutom brukade hon klippa sig själv - hon hade väldigt tjockt år och skaffade sig en ""defileringssax.

Jag gör många snavfel på tengentbordet nu för tiden - det har med dubbelseendet att göra

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2008, 08:51
          Länk hit: #14

Medlem

Här kan man läsa om det utdöende yrket korrekturläsare.

Citera
          Leia
          Inlägg 28-03-2008, 08:52
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Anma @ 28-03-2008, 01:03) *

Tack för den, har alltid haft lite svårt för att stava just det ordet. tummenupp.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-03-2008, 08:57
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 08:32) *
          Professionella skribenter bör skriva rätt. Jag tänker då på tidningar där man hittar diverse fel. Hittar man uppenbara fel kan man ju ta kontakt med tidningen i fråga. Det är nog mer konstruktivt än att bara prata om förfallet vid middagsbordet. Jag har rätt nyligen läst i en del tidningar att de själva har grubblat kring detta. De som äger och styr tidningarna drar ner på korrekturläsarna som har utfört ett viktigt arbete. Kanske beror det på att ägarna/styrande tror att datorprogram klarar alla missar som kan dyka upp i en text?

Ja precis, det är ju mest högutbildade och professionella skribenter som man tycker ska kunna skriva bra (och dessutom har de ju stavningshjälpmedel i sin dator). Sen kan ju alla stava fel eller har skriv- eller läsproblem. Jag tror inte någon i det här forumet nedvärderar någon annan.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 28-03-2008, 09:05
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

och nu vill jag återigen ta upp det här med att inte använda versaler och utesluta punkt och komma och det har ingenting alls att göra med att jag nedvärderar de som kanske har problem med kommatering och har svårt för stavning det har jag full förståelse för men jag tycker bara att det är så svårt att läsa det tar tid och inte sällan slutar jag då att läsa och missar kanske viktig information det kan mycket väl vara så att det är jag som har läsproblem och behöver ett korrekt skrivspråk för att kunna förstå rätt.

Visst var detta svårt att läsa?

Citera
          Lemonne
          Inlägg 28-03-2008, 09:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 08:32) *

En av mina svensklärare på högskolan använde sig av just tidningsartiklar i undervisningssyfte. Tyvärr fanns det fruktansvärt många fel, satsradningar, syftningsfel, stavfel m.m. Detta är naturligtvis inte journalisternas fel, utan som tidigare nämnts, tidningens fel då man sparkade korrekturläsarna. Man tycker dock detta kunde ha kompenserats med mer svenskundervisning i journalisternas utbildning, men detta verkar inte vara aktuellt. Kunskaperna i svenska börjar bli undermåliga runtom på Sveriges universitet och högskolor. Det borde införas svenskundervisning på högskolorna igen!

Redigerat av Lemonne: 28-03-2008, 09:09

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-03-2008, 09:08
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Så sant. Själv har jag lätt att dras med i "chattspråket" i internetsammanhang även om jag vet hur man ska skriva korrekt (jag kan ju skriva korrekt på jobbet som tur är). Det är nog en dålig vana man har! Det är ju aldrig fel att få lära sig lite nytt heller, som man gjort i den här tråden! smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2008, 09:09
          Länk hit: #20

Medlem

Jag har inte en aning om hur journalistutbildningen ser ut nu eller hur den har sett ut. Men jag kan ju hoppas att den förändras i takt med tiden på något sätt.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 05:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon