Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> nu dör dem... HJÄLP!, vad händer??
          jannika
          Inlägg 30-03-2008, 19:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 10 566

jag sådde, de grodde fort, jag blev glad! men nu, några veckor senare, har det bara kommit hjärtblad på de flesta och de börjar hänga och vissa har hängt in handuken helt... -cry-.gif

det handlar om allt från tomater, paprika, till basilika, koriander och luktört...

så här har de haft det hittills:
          1. sådde, fick gro i mörker i ca 27 grader
          2. när de kommit upp ställdes alla ljust i söderfönster med ca 18 grader svalt
          3. vattnat och passat på dem, gett extraljus (lågenergilampor) mellan 06-23.

kankse vattnat lite mycket... blush.gif men bara av kärlek. wink.gif säg att det är det som är felet, så låter jag torka upp det, men då torkar jorden upp så mycket att den krymper. Blir det inte för tätt runt rötterna då? jorden verkar krympa redan när den är småfuktig, så då har jag vattnat på lite för att få den att utveckla sig igen. är det fel?

är det så här för er också?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          ingerlewin
          Inlägg 30-03-2008, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 9 693

Hej!
          Jag känner igen din förtvivlan. Man är så lycklig för sina plantor och så helt plötsligt så dör de bara. Du har inte sett små svarta flugor som flyger runt för då kan det vara sorgmyggor som lagt sina ägg i jorden. JAg hade det problemet förra året. Bekämpa med Nemablom som finns att köpa i välsorterade trädgårdsaffärer. Lite dyrt men.... Vattna inte för mycket. Det finns också bra gula klistriga flugpapper som man kan placera i lådorna. Lycka till!
          Inger

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 30-03-2008, 21:38
          Länk hit: #3

Gäster

Jag läste lite i din förra tråd om problem med bla paprikan. Jag har funderat lite vad som kan ha gått fel och undrar om inte det handlar om övervattning trots allt. Kanske i kombination med lite låga temperaturer eller kanske kallras från fönstret på natten.
          En liten planta som bara har hjärtblad dricker inte mycket vatten. Altså blir vattnet kvar i krukan, och blöt jord blir lätt kall, och kallt om fötterna vill små plantor inte ha. Det kan också bli ont om syre så att rötterna helt enkelt ruttnar och dör. Dessutom är fuktig jord poppis hos de små flugorna vars larver äter rötter... Har småplantor med bara hjärtblad redan börjat gulna är det nog sent att rädda dem. Är de fortfarande gröna tycker jag du ska plantera om dem i ny "torr" jord. (Passa på att titta efter små vita/genomskinliga larver i så fall. )
          Är krukan stor i förhållande till planta så ska du vattna försiktigt, inte blöta hela jordvolymen förrän tillväxten kommit igång. Att så i såjord hjälper också till att hålla jorden varmare och luftigare, då den har ganska stor sandinblandning. Men det kanske du redan gjort?
          Kanske kan mitt "babblande" ge dig någon ledtråd i allafall.
          Lycka till!

Citera
          ingelsgarden1
          Inlägg 30-03-2008, 21:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 13 109

Försök med att värmebehandla såjorden före du sår, värm upp jorden i 100 grader i en halvtimma. Fyll en långpanna med ca 4 cm. med jord och ställ in i ugnen. Fick tipset i info.blad som var med fröer som jag köpt hos Impecta. Har provat det i år ,har nog aldrig lyckas så bra med sådden någet år tidigare. När du vattnar småplantor försök att vattna underifrån, ställ dem på ett fat med vatten och låt dem rinna av .Koka gärna upp vattnet och låt det svalna.

Lycka till

--------------------
          Lars-Göran

Citera
          jannika
          Inlägg 30-03-2008, 22:04
          Länk hit: #5

Medlem

tack för snabba svar!

jag har inte sett några larver elelr flugor, men ska kolla närmre.

Eva, jag har avänt så-jord men tror att det är lite av problemet. har läst nu att såjord binder mer väta än plantjord, så övervattnar man hålls det kvar i krukan längre. mina chilis mår bättre nu och har rest sig av inne-tempen, så kanske resten skulle må bra av det också. jag hade fått för mig att tomater, etc ville ha svalka och inte rumstemp. men det kansek går? hur gör ni?

Om jag planterar om dem, ska jag ta med den stela jorden runt plantan eller peta bort den? ska jag sätta i ny såjrod eller plantjord, nu när rötter finns?

Ingelsgarden, jag tror inte att jag är sugen på att börja om, och sterilisera jorden, det får bli till en annan gång. för inte kan man väl starta upp och gro nya plantor nu in april?? främst tomaten jag tänker på då...
          jag tror att vattning underfrån har varit mtit problem, det blev nog lite mycket... så nu har jag återgått till topp-vattning istället. hoppas det hjälper. men jroden är så stel i krukorna, förutom när jag vattnar en del, men då är jag istället rädd att det blir för mcyket...

ajg får nog planta om en del. vissa får jag räkna som svinn, men vissa går nog att rädda. kanske ska skruva upp värmen ltie också? men så h ar jag ju min sallad där också, och den ska ju inte ha för varmt... det ska passa alla de små liven! smile.gif (sallad sattes idag och har alltså inte grott)

jag är så tacksam för er hjälp och era råd. smile.gif man blir ju så ledsen när de ger med sig, de små liven... sad.gif

jo, och de flesta plantorna står i 4x4 krukor, så den allra första...

Redigerat av jannika: 30-03-2008, 22:05

Citera
          Lemonne
          Inlägg 31-03-2008, 05:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Tomatplantorna är inte försent att så ännu. Jag sådde mina tomater i mitten på april förra året, vilket resulterade i massvis av tomater i augusti!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 31-03-2008, 08:37
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (jannika @ 30-03-2008, 23:04) *
          Eva, jag har avänt så-jord men tror att det är lite av problemet. har läst nu att såjord binder mer väta än plantjord, så övervattnar man hålls det kvar i krukan längre.

Hm, var har du läst det? Såjord innehåller mer sand och mindre torv just för att vara luftigare och dränera bättre.
          Jag tror att du har haft otur och fått dålig såjord eftersom du säger att den blir "stel", just det ska den inte bli. När jag tar upp mina småplantor för att skola om dem trillar såjorden av hur lätt som helst. Satsa på bättre såjord nästa gång ( Hasselfors med Älgen är bäst tycker jag, eller blanda annan såjord med perlit, de vita kornen, så brukar det funka också.

CITAT
          jag hade fått för mig att tomater, etc ville ha svalka och inte rumstemp. men det kansek går? hur gör ni?
          Att plantor vill ha svalt är egentligen inte rikitgt sant. Tomater vill ha varmt, MEN då måste det också finnas tillräckligt med ljus. Sår man tidigt räcker inte fönsterljus till och då kompenserar man med lägre temperatur för att hejda tillväxttakten och få knubbiga plantor. Mina tomater och chilis och paprika står inne i vanlig rumstemperatur på ett bord med lysrör över. Det funkar bra, temperaturen är alltså vanlig rumstemperatur. När solen lyser in i rummet blir det väldigt varmt men svalare på natten.

CITAT
          Om jag planterar om dem, ska jag ta med den stela jorden runt plantan eller peta bort den? ska jag sätta i ny såjrod eller plantjord, nu när rötter finns?

Om jorden sitter hårt fast så riskerar du att skada rötterna om du tar bort den. Men jag tror att det nog bara är en "skorpa" uppepå som är hård, eftersom du vattnat underifrån så är nog jorden runt rötterna fuktig och mjuk. Om den är mycket blöt ska du skaka av den lite tycker jag. Om du ser att plantan har fina rötter kan du kanske sätta i plantjord, annars i såjord. Men skaffa en ny påse! den du haft verkar inte bra. Var sen försiktig med vattningen, jag tror fortfarande att du har övervattnat av ren kärlek. Lyft på krukan, den har en viss tyngd om jorden är blöt. Även om ytan torkar upp så kan det vara fullt tillräckligt med fukt för rötterna. Liten planta dricker lite vatten.. smile.gif

CITAT
          för inte kan man väl starta upp och gro nya plantor nu in april?? främst tomaten jag tänker på då...

Jag sådde mina tomater går... Visserligen lite senare än vanligt men jag tror det kommer att funka bra ändå.

Lycka till!

Citera
          jannika
          Inlägg 31-03-2008, 08:51
          Länk hit: #8

Medlem

tack, tack, tack tusen tack!!
          idag ska det plantas om, sättas i plantjord, så jag vet att det är bra grejer. såjorden KAN ha varit fjolårets, minns inte vilka av plantorna som fick ta av den och vilka som fick ny.... kan kanske ha ngt med det hela att göra... unsure.gif

nu har jag Jerle Torf, verkar bättre i konstistensen, tror den kom från Plantagen. men jag kör nog på plantjord iaf... och minskar vattningen. kan tomater torka ut mellan vattningarna eller är det tokigt för dem?

jag tror dessutom att jag sätter några extra plantor, för säkerhets skull. sätter de i söderfönster direkt när de kommit upp, i rumstemp och ser vilka som "hinner" först. smile.gif trodde det var för sent! skönt att höra!!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 31-03-2008, 09:10
          Länk hit: #9

Gäster

Ja, tomaterna kan torka upp mellan vattningarna. Det finns förstås gränser för hur torrt det får bli.... Helst ska de ju inte hinna sloka med bladen och ropa på hjälp, som mina gör ibland eftersom mitt "problem" inte är övervattning utan glömska... Men de whistling.gif överlever t o m det.

Citera
          jjohan
          Inlägg 31-03-2008, 09:38
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 14 647

Efter problem med både sorgmygg och algbildning så har jag slutat att vattna mina sådder.
          Jag är där med blomsprutan och håller jorden fuktig istället. Det har fungerat utmärkt hittils.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-03-2008, 11:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Övervattning dödar fler än motsatsen-smile.gif jorden ska kännas som en vår tvättsvamp oavsett blomspruta eller kanna ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 31-03-2008, 11:08
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Välkommen tillbaka Kerstin....du har varit saknad!

/Anki V

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 31-03-2008, 12:42
          Länk hit: #13

Gäster

Jannika jag skulle skippa underbevattningen tills plantorna blivit lite större och kan suga upp vattnet bättre.
          Vattna med blomspruta el strilkork ovanifrån istället så kanske du kan slippa ifrån den där hårda jordskorpan överst.
          Jag brukar blanda grus i sårjorden eftersom jag är en liiite för ivirig vattnare. Då rinner överflödsvatten undan bättre wub.gif

Kul att se dig här igen på Odla Kerstin!
          Har också saknat dig biggrin.gif

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon