tack för snabba svar!
jag har inte sett några larver elelr flugor, men ska kolla närmre.
Eva, jag har avänt så-jord men tror att det är lite av problemet. har läst nu att såjord binder mer väta än plantjord, så övervattnar man hålls det kvar i krukan längre. mina chilis mår bättre nu och har rest sig av inne-tempen, så kanske resten skulle må bra av det också. jag hade fått för mig att tomater, etc ville ha svalka och inte rumstemp. men det kansek går? hur gör ni?
Om jag planterar om dem, ska jag ta med den stela jorden runt plantan eller peta bort den? ska jag sätta i ny såjrod eller plantjord, nu när rötter finns?
Ingelsgarden, jag tror inte att jag är sugen på att börja om, och sterilisera jorden, det får bli till en annan gång. för inte kan man väl starta upp och gro nya plantor nu in april?? främst tomaten jag tänker på då...
jag tror att vattning underfrån har varit mtit problem, det blev nog lite mycket... så nu har jag återgått till topp-vattning istället. hoppas det hjälper. men jroden är så stel i krukorna, förutom när jag vattnar en del, men då är jag istället rädd att det blir för mcyket...
ajg får nog planta om en del. vissa får jag räkna som svinn, men vissa går nog att rädda. kanske ska skruva upp värmen ltie också? men så h ar jag ju min sallad där också, och den ska ju inte ha för varmt... det ska passa alla de små liven!

(sallad sattes idag och har alltså inte grott)
jag är så tacksam för er hjälp och era råd.

man blir ju så ledsen när de ger med sig, de små liven...

jo, och de flesta plantorna står i 4x4 krukor, så den allra första...
Redigerat av jannika: 30-03-2008, 22:05