Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ett ugnt päronträd, vad göra?!?!
          karjo
          Inlägg 01-04-2008, 09:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Halloj!

Här nedan ser ni en bild på vårt päronträd som sattes förra året. Jag har inget klippt på det, det enda som är klippt är det som försäljaren gjorde på plantskolan. Hjälp mig! Jag känner mig extra osäker eftersom det är ett så ungt träd, det känns som att det jag gör eller inte gör får extra stora konsekvenser, jämfört med ett större träd, där en gren kanske inte gör så stor skillnad... confused.gif sos.gif

Ska jag skära något på det i år? Eller är det för sent?

Ska jag tynga ner de nedersta grenarna?

Bifogad fil  Mars_08_021_l.JPG ( 588.18k ) Antal nedladdningar: 79

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Cilla
          Inlägg 01-04-2008, 11:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ser inte alls ut att behöva skäras i vår. Ofta tar det en eller ett par växtsäsonger innan träden kommer igång på nya platsen och det är dags att börja beskära (en växtsäsong är från juni till augusti).

Det du kan göra i juli, augusti elelr september är att om trädet börja växa ta bort de nedersta grenarna om du vill kunna gå under trädet så småningom när trädet blivit större. Det är alltid bättre att beskära när grenarna är unga (små) än när de blir äldre. Stora snitt på päron och äpple övervallar inte och därmed blir träden öppna länge eller för alltid för rötsvamp mm.

Detta kallas att "stamma upp" och det gör man lite pö om pö, dvs man tar en eller ett par grenar om året. Man kan göra det på vårvintern på ett ungt träd men också på sensommaren. Kronan bildas då högre upp.

Viktigare för ditt träd än beskärning i år är dock att du håller gräsmatta borta från rötterna, särskilt i det som är till höger i bild. Ca 1,5 meter i diameter vill nog trädet kunna sträcka sina rötter i sommar och då komkurrerar gräs starkt. Också viktigt är att vattna vid torka, som normalt infaller på våren när snö och grundvatten sjunkit bort och på sensommaren.'

Vill du att trädet ska sluta att växa och istället göra spaljé av det så sträcker du grenarna i en mer horisontell riktning. Då stannar de av i tillväxten och det skapas fruktanlag snabbare. Men vill du ha ett träd här så är det bättre att låta trädet växa fritt.

--------------------

Citera
          karjo
          Inlägg 01-04-2008, 17:50
          Länk hit: #3

Medlem

Tack! Dina ord är min lag! :-)

En liten följdfråga bara. Om man tynger ner grenarna hämmas alltså tillväxten på höjden lite också? Kan man tolka det så? Om man vill "begränsa" trädets höjd något kan man göra detta på så sätt då?

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 01-04-2008, 18:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (karjo @ 01-04-2008, 17:50) *
          Tack! Dina ord är min lag! :-)

En liten följdfråga bara. Om man tynger ner grenarna hämmas alltså tillväxten på höjden lite också? Kan man tolka det så? Om man vill "begränsa" trädets höjd något kan man göra detta på så sätt då?

Ja det fungerar i alla fall till en vis del. Men det beror också på vad man har för grundstam. Har man en grundstam som naturligt ger ett mycket högt träd så kan man inte få tillväxten att stanna av helt genom att tynga ner grenarna. Men hur som helst å tycker jag att det verkar lite tidigt att börja tynga ner grenar, gör man inte det när trädet fått lite fler grenar?

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-04-2008, 00:02
          Länk hit: #5

Medlem

Päron har närapå alltid antingen Pyrus communis eller kvitten som grundstam och båda gör trädet starkväxande och päron är alltid starkt toppdominant, dvs det vill växa med en topp. Päronträd som kronträd är mycket smalare och högre än äppelträd och deras form är mer oval. Toppen dominerar hela livet och från den kommer grenar med mer skarpa vinklar än på äpple, och detta är mer hållbart på päron än på äpple.

Vill man inte ha ett kronträd som ser ut så (7-15 m högt och 6-10 m brett) som päron på stam är så kan man göra spaljéform av det. Då spänner man tidigt ned grenar, tar av den unga toppen, spänner ned de grenar som kommer som nya toppskott osv. Och då hämmas tillväxten i trädet men det kommer alltid att skjuta grenar upp eftersom trädet är genetiskt betingat att vilja bli högt och ganska smalt.

Antingen kronträd alltså och då spänner man inte ned grenar alls. Då stammar man upp det, dvs så småningom tar bort de nedersta grenarna så att man kan gå under trädet så småningom. Eller så gör man spaljé, dvs en tvådiomensinell elelr tredimensionell struktur som inte liknar det vi kallar päronträd.

frukt får päron på korta sporrar också på helt upprättstående grenar, men det tar ett tag.

Päron skiljer sig från äpple på ganska många plan. Men ett är lika: Om man stimulerar fruktsättning genom att t ex sträcka ned grenar lite så går energin till fruktanlag och då blir grentillväxten mycket mindre.

--------------------

Citera
          karjo
          Inlägg 02-04-2008, 08:28
          Länk hit: #6

Medlem

OK. Då gör jag inget mer än att rensa runt stammen i sommar, håller gräset borta. Men till nästa år kanske man ska göra något mer.

Ang att päron är starkt toppdominanta.Försäljaren klippte toppen på trädet, förmodligen för att få flera toppar då gissar jag. Behöver jag göra något mer åt det, så att inte den ena toppen ränner iväg och "tar över", om ni förstår hur jag menar. Att ha flera toppar som kanske klipps igen måste ju oxå påverka trädets höjd.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-04-2008, 12:19
          Länk hit: #7

Medlem

Hej,
          Nej odlaren i plantskolan liksom eventuell beskärning i plantbutiken som skär toppar syftar till att få fram sidogrenar så snart som möjligt så att det ser ut som ett träd i handeln... Det är ganska dumt eftersom sidogrenarna som nu är på 60-70 cm höjd för alltid kommer att vara där men sträcka sig många meter ut. Det är därför man tar bort dem när trädet stått i backen en elelr ett par säsonger.

Man fortsätter ofta att skära in topp och skdogrenar under några år i uppbyggnadsbeskärningen, ser till att vinkeln mellan topp och sidogrenar är 45 grader de första tre-fem åren, men sedan släpper man ut trädet och inriktar sig å att ta bort grenar som korsar, växer in mm.

Om man skär en topp så att det blir dubbeltoppar har man skurit fel och i första hand för mycket. Dubbeltoppar ger ingen bra framtid för ett päronträd.

--------------------

Citera
          Tjosan
          Inlägg 02-04-2008, 14:54
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 238
          Medlem nr: 3 439

ohnej.. Jag som hade tänkt lägga in en fråga om just dubbeltoppar..
          Mitt Pepi päronträd inköpt förra sommaren har just 2 identiska toppar..
          Ser riktigt fint ut tycker jag..
          Vill hemskt ogärna beskära den, känns som att kapa halva trädet sad.gif De delar sig dessutom riktigt långt ner, under metern.
          dunno.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-04-2008, 22:55
          Länk hit: #9

Medlem

Skicka gärna in bild med trädet från två håll + detalj över stället där dubbeltopparna kommer ifrån så kan vi säkert ge flera tips!

Många trädgårds- och beskärningsböcker missar närapå alltid en sak när beskärning av purunga träd ska beskäras. Att det viktigaste är att stamma upp om man i framtiden vill kunna sitta elelr gå under det, och att ta bort dubbeltoppar i tid.

Redigerat av Cilla: 02-04-2008, 22:56

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon