Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pelargon och Fuchsia, plantering
          Rihane
          Inlägg 02-04-2008, 12:02
          Länk hit: #1

Gäster

Föll pladask för Rockdalas katalog när den kom i december och gjorde i hastigheten en beställning.
          Nu dök Pelargon och Fuchsia sticklinarna upp igår. Odlingsråd och anvisning finns men, kan jag plantera dom i mindre än 10-12 cm krukor så att dom klarar sig utan omplantering till frostrisken är över?

Duger vanlig krukjord kanske med lite perlit ? Eller är planteringsjorden bättre???

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          Maggan H
          Inlägg 02-04-2008, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Visst KAN du plantera i mindre krukor, och det räcker säkert några veckor, men sen behöver de större krukor annars blir tillväxten lidande. Fuchsiasticklingar sätter jag tre o tre för buskigare planta, fortsätt o knipsa av blommor/toppar ett tag till(om dom har, de kommer annars snabbt). Vanlig krukjord går bra.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          spacepingo
          Inlägg 02-04-2008, 17:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Jag har läst/lärt mig att fuchsia ska planteras i en kruka som är ca 2 cm större än den förra när rötterna börjar titta ut på undersidan. Alltså plantera dem trångt och plantera om ofta. De ska tydligen gilla att ha det trångt om fötterna. Jag gör på detta sätt och mina plantor blir alltid jättefina. Jag har tom läst att man kan lägga stenar i krukan för att det ska bli mer trångt men har inte provat det själv. Jag toppar mina sticklingar ofta, efter 2-3 bladpar.

Har också påbörjat mitt första försök att göra egna fuchsior på stam, får se hur det går...

/Mimmi

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          Rihane
          Inlägg 02-04-2008, 22:03
          Länk hit: #4

Gäster

Hm,
          Första året jag hade balkong tryckte jag ihop hyfsat stora fuchsia plantor, (större en dom från Rockdala) i en smal grund balkonglåda ihop med andra plantor jag köpt färdigt, á la köp 12 plantor billigt. Trångt mao, var inte så noga med den lådan, trodde inte jag var så förtjust i fuchsia.
          Egentligen dom värsta förutsättningarna för växter som finns på min balkong
          Dom stormtrivdes! Jättesöta rödvita(blev förälskad i fuchsia då). Blommade långt in på hösten i mängder.

Förra året försökte jag pyssla om dom efter konstens alla regler(odlingsråden från Rockdala). Hade färgkombinerat olika sorter som såg ursöta ut på bild. Visserligen lämnade jag balkongen under 5 veckor på sommaren men hade vattenvakt. angry.gif
          En fuchsia av tre överlevde och klämde fram kanske 5 blommor totalt. dunno.gif

Resten av balkongen såg strålande ut!
          Jag hade iof planerat blomningen till när jag skulle vara hemma.
          blink.gif Tom pelargonerna som jag samköpt billigt med min mamma på Maxi blommade i mängder, för att inte tala om hängpelargonerna jag drivit upp från frö. Dr. Westerlund som jag har som luftrenare inomhus blommade också så fint.

Jag tycker både pelargoner och fuchsia verkar hanterbara så länge dom klarar av balkongen. Men vinterförvaringen och tiden innan man vågar släppa ut dom verkar lite knepiga. Förutom Dr.Westerlund som stormtrivs hemma hos mig. Håller på att stamma upp en som kanske ska få leka träd på balkongen i sommar.

Vill egentligen inte både fuchsia och pelargoner ha det lite kargt och eländigt?
          När jag var i Sharm El-sheik i februari såg jag att dom hade pelargoner, tänkte att det blir lite väl hett på sommaren. Men pelargoner kanske klarar riktig hetta? I februari kunde nätterna gå ner till 10 grader.
          Nåja imorgon ska rubbet omplanteras.
          Om jag hittar en tillräckligt stor kruka så ska jag trycka ner alla fuchsior i den, spar plats och verkar som att ni båda är inne på trångt. . Pelargonerna ska få sina lagom stora 10-12cm krukor.

Nästa år ska jag inte beställa no.gif hur söta dom än är på bild.

Uppdragna från frön får det bli eller färdiga.........om jag inte kommer på hur jag ska övervintra dom devil.gif

Citera
          DragonLady
          Inlägg 03-04-2008, 19:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Bakker kom med en katalog nu om en vinterhärdig fuchia.. http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...amp;R=12847-027
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  12847.jpg ( 27.82k ) Antal nedladdningar: 34

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Rihane
          Inlägg 03-04-2008, 20:11
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (DragonLady @ 03-04-2008, 20:40) *
          Bakker kom med en katalog nu om en vinterhärdig fuchia.. http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...amp;R=12847-027

Va fin tongue.gif

Verkar vara möjlig för mig att övervintra....dyr sleep.gif men billig om den övervintrar d010.gif yaay.gif

Hade tänkt att skippa bakker angel_not.gif men ska kika en gång till på blommorna, bara titta lite whist.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-04-2008, 20:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

BAkker hävdade åxå när jag mejlade och frågade att alla deras bärbuskar/träd minsann var fullt vinterhärdiga!
          Nästa gång de var med i katalogen visade det sig att de var härdiga till zon 3, inte konstigt att de frös ner här då.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          DragonLady
          Inlägg 03-04-2008, 21:35
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Ja allt är ju relativt.. vinterhärdig o fullt ut vinterhärdig e ju som sagt inte samma sak rtfm.gif som många tycks tro.. o de som säljer vill ju gärna som sagt sälja.. thumbdown.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Tosan
          Inlägg 04-04-2008, 08:40
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (DragonLady @ 03-04-2008, 22:35) *
          Ja allt är ju relativt.. vinterhärdig o fullt ut vinterhärdig e ju som sagt inte samma sak rtfm.gif som många tycks tro.. o de som säljer vill ju gärna som sagt sälja.. thumbdown.gif

Dessutom hade jag ju redan köpt eländet, men hittade ingen zonangivelse, så därför frågade jag om det skulle överleva vintern här uppe eller om jag måste ha dem i kruka...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Rihane
          Inlägg 04-04-2008, 09:48
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Tosan @ 04-04-2008, 09:40) *
          Dessutom hade jag ju redan köpt eländet, men hittade ingen zonangivelse, så därför frågade jag om det skulle överleva vintern här uppe eller om jag måste ha dem i kruka...

Ojdå!
          Beställde en katalog från dom och var lite förtjust i hemsidan. Men tyckte att dom var lite för dyra att experimentera med. Har för mig att dom hade blåbär som flörtade med mig men jag blundade hårt. sleep.gif . Stod väl en timme och tittade på minisyrénen innan jag köpte den förra året. Dom hade 3 exemplar i affären så jag borde kunnat bestämma mig fortare. Men en Syrén är ju inte en liten lobelia precis och ska helst bli rätt...fast jag brukar kunna beundra lobelia också även om jag driver upp dom själv. Titta skadar inte.

Pelargonerna och fuchsian är i alla fall planterade nu. Satte igång mitt i natten när en pelargon hade åkt i golvet crying.gif

Citera
          Stevieboy
          Inlägg 04-04-2008, 21:25
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem nr: 9 887

Hej!
          Ni som bor i Stockholm vet väl att dom säljer alla Rockdalas sticklingar, både fuchsia och pelargon, på Weibulls för 10:- just nu?

mvh

Steven

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-04-2008, 21:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Stevieboy @ 04-04-2008, 22:25) *
          Hej!
          Ni som bor i Stockholm vet väl att dom säljer alla Rockdalas sticklingar, både fuchsia och pelargon, på Weibulls för 10:- just nu?

mvh

Steven

App ap app... Schhh. Säg inte så.. sleeping.gif Jag har sett sticklingar på både Plantagen (i Farsta) och Trädgårdshuset (i Skarpnäck) för ca halva priset, men jag försöker förtränga det ninja.gif..................... Så, nu har jag glömt det biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Rihane
          Inlägg 04-04-2008, 23:22
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Stevieboy @ 04-04-2008, 22:25) *
          Hej!

mvh

Steven

Jodå, har nog sett det allt whistling.gif . Dessutom några av dom jag beställt
          (Försöker lugna ner den ilskne figuren här brevid ranting.gif trostar.gif )
          Känner till Sollentuna mässan nästa helg också...

Men nu har jag iallafall exakt dom sticklingar jag vill ha !!! angry.gif

Får öva litemer på dom tröstande orden unsure.gif

Fast jag såg en vinterhärdig som jag nästan köpte devil.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-04-2008, 23:39
          Länk hit: #14

Medlem

Vadå Sollentunamässan confused.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-04-2008, 11:06
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 00:39) *
          Vadå Sollentunamässan confused.gif

Skrivfel whistling.gif blush.gif

Nästa helg är det symässa i Älvsjö crazy.gif angel_not.gif

(dvs på denna "symässa" finns det blommor och växter och sånt )

Citera
          Lemonne
          Inlägg 05-04-2008, 12:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Rihane @ 05-04-2008, 12:06) *
          Skrivfel whistling.gif blush.gif

Nästa helg är det symässa i Älvsjö crazy.gif angel_not.gif
          (dvs på denna "symässa" finns det blommor och växter och sånt )

Tur att du skrev fel och inte åkte fel iaf tummenupp.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 05-04-2008, 12:25
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 13:17) *

Tjaa..För nästa helg ere ju Trädgårdsmässan i Älvsjö.

Suck... Då ska jag på begravning... sad.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-04-2008, 18:17
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 13:17) *

Tja på vägen till Sollentuna passerar jag Älvsjö och jag brukar spana efter vilken mässa som pågår där duh.gif så antingen slänger jag mig av pendeln ninja.gif wacko.gif eller blir lite försenad bara, slap.gif om jag nu trott att mässan var i Solluntuna fear.gif

Eftersom alla som läser här ändå vet att mässan nästa helg är i Älvsjö så har jag knappast lurat någon till Sollentuna... whistling.gif Hoppas jag confused.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon