Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blomflugor inne, Knäck Sorgmyggan utan kemiska medel
          Urgar
          Inlägg 08-04-2008, 01:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 15 138

För den som inte vill använda kemiska medel har jag funnit en jättebra lösning. Varje kväll innan jag går till sängs så öppnar jag alla dörrar i lägenheten. Drar ned persiennerna, släcker alla lampor och slår på datorn. Sen tar jag fram mitt worddokument som det står “sorgmygga” på massor av sorgmygga hela sidan och sen full skärm. Gul botten drar dessa flugor till sig. Så hela skärmen blir gul.
          Sen tar jag en bit hushållspapper och väntar. De vräker in mot skärmen och bara att krossa. På 5 minuter har alla sett skenet i hela huset och hela släkten kommer på begravningarna.
          Sen tänder jag. Stänger av datorn och torkar skärmen. Bättre sätt att sova på saken finns inte. Man sover bäst då man tävlat och vunnit. PS Google startsida går också lysande. Efter en vecka är det ont om dem. Efter 14 dagar är de döda. yahoo.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          amonik
          Inlägg 08-04-2008, 06:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 14 456

Det var nog det mest 2000-taliga husmorstips jag någonsin sett! Love it.

Citera
          Loobaman
          Inlägg 08-04-2008, 09:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 12 623

He he, ja nu är det nästan så jag vill ha sorgmyggor bara för att testa, får gå och lägga en rutten banan under soffan eller nåt. Tack för tipset

--------------------
          Trädgårdsmästarelev zon 1

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 08-04-2008, 09:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Varmt välkommen till Odla, Urgar!

Det var ett tips som hette duga, smart! Kom gärna med fler såna moderna tips! tummenupp.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 09-04-2008, 23:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

CITAT (Urgar @ 08-04-2008, 02:42) *
          För den som inte vill använda kemiska medel har jag funnit en jättebra lösning. Varje kväll innan jag går till sängs så öppnar jag alla dörrar i lägenheten. Drar ned persiennerna, släcker alla lampor och slår på datorn. Sen tar jag fram mitt worddokument som det står “sorgmygga” på massor av sorgmygga hela sidan och sen full skärm. Gul botten drar dessa flugor till sig. Så hela skärmen blir gul.
          Sen tar jag en bit hushållspapper och väntar. De vräker in mot skärmen och bara att krossa. På 5 minuter har alla sett skenet i hela huset och hela släkten kommer på begravningarna.
          Sen tänder jag. Stänger av datorn och torkar skärmen. Bättre sätt att sova på saken finns inte. Man sover bäst då man tävlat och vunnit. PS Google startsida går också lysande. Efter en vecka är det ont om dem. Efter 14 dagar är de döda. yahoo.gif

Kan du berätta mer utförligt om den här metoden? förstod inte riktigt tillvägagångssättet

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 10-04-2008, 09:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Hur mår skärmen av sådan behandling?

Citera
          Betty
          Inlägg 10-04-2008, 10:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Innovativt tips, kul! tummenupp.gif Dessvärre funkar inte dataskärmen som flugdödare hemma hos mig i alla fall. Inte ovanligt att se blomflugor knalla omkring på skärmen - utan att falla döda ner på bordet... rolleyes.gif

CITAT (Snigelhatare @ 10-04-2008, 10:55) *
          Hur mår skärmen av sådan behandling?

Skärmen mår nog bara bra av att bli avtorkad ibland.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 10-04-2008, 10:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag trodde att de skulle klämmas ihjäl mot skärmen. Trodde inte de satt still och väntade medans man torkade.

Citera
          Betty
          Inlägg 10-04-2008, 10:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Snigelhatare @ 10-04-2008, 11:11) *
          Jag trodde att de skulle klämmas ihjäl mot skärmen. Trodde inte de satt still och väntade medans man torkade.

Jahaaa, nu fattar jag! slap.gif Jag läste visst Urgars inlägg slarvigt. blush.gif

Men jag tror ändå inte att skärmen mår illa av att bli avtorkad ibland... flirting.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Urgar
          Inlägg 18-04-2008, 12:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 15 138

Urgar är här igen!

tack för alla applåder!

Det är inte husmorstips det är HUMORTIPS från husfar.
          Och beträffande dataskärmen så funkar det inte på LapTop för den skärmen tål inte tryck
          .

De dör inte av skärmen men är så långsamma att man kan knäcka dem mot skrämen. Jag använder en tuss av hushållspapper då jag sitter på jakt. Man vill ju inte kladda.

Skärmen mår jättebra av att bli torkad regelbundet - minskar allergener.

Men jag har ett bra tips mot de supersnabba bananflugorna också.

Jag reser mycket på utlandet och huset står tomt. Det är nästan omöjligt att hålla 100% rent från sånt som just bananflugorna gillar när man har ett hus och är singel. Så när jag kommer hem så har jag inte sällan ovälkomna besökare i köket.Dessa flogor är värre än sorgmyggornma för en riktigt hungrig banafluga kan bitas och de kan inte slås ihjäl eneklt.

Jag gillar inte giftiga meddel så jag gör en riktig koll på var härden finns och så kastar jag den och rengör. Men det är besynnerligt lätt att missa en droppe juice och då är det kört.

Men nu kommer själva grejen.

DURKSLAG och TALAPP!

Jag har ett särskilt durkslag och en talapp under diskbänken.
          Det är ett sådant där äldre med nät-raster av metall. Lufte passerar igenom rastret men inte bananflugan..... flirting.gif
          Jag håller durkslaget i ena handen och en väl uppmärkt och offrad ta-lapp i andra handen.

Jakten inled med en falkögd lägesobservation.

När bananflugan sätter sig ( alltid på ljusa ytor ) så sveper jag med durkslaget lite ovanför flugan. Av instinkt så kastar den sig uppåt vid hot. = rakt in i durkslaget. Jag fullföljer min sving så att flugan inte kan komma ur durkslaget av luften som passerar igenom. ( Flugan kan inte flyga mot denna luftström )
          Sedan drar jag med andra handen min ta-lapp in i durkslaget och klämmer ihjä'l flugan mot metall-rastret. Dess svarta kropp lyser mot ta-lappen så jag vet exakt var jag ska klämma till.

Skakar sedan ur flugan i vasken och durkslaget är klart för nytt anfall mot närmaste släkting.
          .
          Jag prioriterar små bananflugor för de är ofta honor.
          Inom 30 minuter är köket helt fritt från bananflugor på "mekanisk väg" utan gifter och snuskiga koppar med döda flugor och jag står ensam kvar som stolt vinnare.
          Den uppmärkta ta- lappen går i tvätten.

Dessa flugor och naturfientliga sprayer och gifter retar mig så innerligt att jag ser ett nöje i att mekaniskt ta ut dem ur evolutionen.

Välkommen till denna exklusiva Jaktklubb!

Urgar här!

Beklagar alla stavfel. Ska förhandsgranska nästa gång.
          Inga flugor i sikte! bravo.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 04:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon