Vi köpte en dammsugarrobot av märket iRobot Roomba, för ca 2700 kr, i höstas. Anledningen att vi köpte en är att jag har en nacksakda och har väldigt svårt att dammsuga, utan att få jätteont. Dammsugaren fungerar kanonbra för "grovrengöring", vi använder den så gott som dagligen i tvättstugan/grovingång, köket, hallen och sovrummet. Den tar ju inte allt ut i hörnen och efter kanterna, men alla dammtussar, smulor och grus försvinner. Min man har gjort lite lösningar för att den skall komma fram under möbler; han har tex höjt upp sängen och soffan. Och så har vi fixat elfa-system för skohyllor, så att den kan ta sig fram därunder också. Att dammsuga under sängen går numera som en dans, och det är sällan vi har några dammtussar där längre!
Den största nackedelen som jag tycker finns är att batteriet inte räcker så länge, så det går inte att köra en storstädning, utan man får välja ett eller två rum, sedan är det dags för laddning i några timmar. Och så är den rätt bullrig. Och så krävs det lite pyssel med att göra rent den och tömma rätt ofta. Men jag vet att det kommit en ny modell sedan vi köpte våran, kanske finns det några fördelar med den framför våran.
Min man gjorde en rätt grundlig "marknadsundersökning" och kollade en del tester etc innnan vi köpte den.
Trots lite nackdelar så är jag väldigt glad att jag har den. Synd att man inte har en robot som kan plocka grejer och vika tvätt också. För att inte tala om att gräva i trädgården...
|