Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera Lime, Samma förutsättningar som citron?
          moksa108
          Inlägg 16-04-2008, 09:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 11 083

Jag har planterat citronkärnor och det har gått bra, nu undrar jag om jag kan plantera limekärnor också och om det är samma rutiner som vid citronplantering och om det blir ett liknande träd? Och ger de frukt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          KURT
          Inlägg 16-04-2008, 09:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Vad jag vet är det ett betydligt större träd än citron, så jag tror inte man kan få frukt inomhus?

Citera
          moksa108
          Inlägg 16-04-2008, 11:38
          Länk hit: #3

Medlem

Jag hittade detta: http://shop.easyplant.se/sommarblommor/produkter/limetrad vilket borde betyda att de inte blir gigantiska då man skall ha dem inne på vintern.

Citera
          moksa108
          Inlägg 16-04-2008, 11:54
          Länk hit: #4

Medlem

Hittade detta:

"Skörd
          • Frukten skördas inte fullt mogen och skalas maskinellt. Vid framställning av eterisk olja används idealt bara den doftande gröna delen (flavedo), inte den beska vita (albedo). I Sverige kan skal av importerad lime tas till vara året om.
          Växtförhållanden
          Kräver tropiskt till subtropiskt klimat utan frostrisk; lime är det minst köldhärdiga citrusträdet, för frostkänsligt t.o.m. för Medelhavsområdet. Redan vid 8° kan det skadas. Det behöver sol, vinskydd och lucker, väldränerad lerjord, lätt alkalisk. Regelbunden gödsling behövs, särskilt mycket kväve och kalium för att frukten ska bli bra. Som alla citrusträd är det känsligt för virus och skadedjur och måste besprutas mycket.
          • Förökas genom ympning (okulering).
          Odling inomhus
          • Sådd: Peta ner några färska kärnor ett par cm djupt i såjord. Citrusfrukter i asiatiska butiker har ofta mycket kärnor. Kärnor från KRAV-odlad frukt brukar ta sig bra. Rötterna växer snabbt och djupt så så i en 10-12 cm djup kruka. Genomvattna och sätt plast med lufthål över. Ställ ljust och varmt och låt inte torka ut. De första små bladen kommer efter en vecka - ett par månader. När plantorna är 6-10 cm höga flyttas de över till var sin lite större kruka med krukväxtjord blandad med lerjord och grovt grus eller lecakulor i botten. Sköter man dem rätt kan de utan särskilt stor arbetsinsats frodas i årtionden.
          • Skötsel: Placera ljust, vattna regelbundet och duscha ibland. När plantan nått 20 cm höjd bör den toppas för att inte bli för ranglig och spretig. Vinter: Plantan kan ibland tappa alla bladen men hämtar sig oftast om man fortsätter att vattna sparsamt och ser till att växtplatsen är ljus. Vår: Trädet växer snabbt; plantera om i större kruka och byt jord varje vår de första åren. Skär bort nya skott för att hålla plantan tät. Sommar: Gödsla en gång i veckan; det finns specialnäring för citrusväxter. Plantan mår bra av att stå utomhus på soligt och fritt ställe.
          • Blommor och frukt: Det kan ta över tio år innan de första blommorna kommer och hurdan frukten blir kan man aldrig vara riktigt säker på med frösådd citrus. Man måste pollinera blommorna själv: Använd en liten pensel till att föra över frömjöl från en blommas ståndare till en annans pistill."

Men om det finns någon här som har erfarenhet av lime skulle jag bli glad att höra om dessa smile.gif

Citera
          Pata
          Inlägg 16-04-2008, 17:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem nr: 9 751

För ett par år sedan fanns en mycket bra artikel om citrusväxter i allt om trädgård (6 sidor lång). Där om jag inte minns helt fel, rekomenderde de lime som en mycket bra krukväxt. Själv köpte jag kravmärkt lime från Dominikanska Republiken, de var fulla med kärnor. Så nu hat jag små limeplantor hemma. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Patrik

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 16-04-2008, 17:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Det är väl bara att tukta den då och då så blir den inte för stor och du kan ha den där du vill ha den! smile.gif

Beträffande sådd av kärnor lär det väl vara samma tillvägagång som med andra citrussorter. Du lär ju inte heller behöva oroa dig för storleken på ett tag, om du nu väljer att börja från kärna....

Redigerat av freddie: 16-04-2008, 17:44

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon