Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur göra jorden "fet" efter plantering?
          Thé
          Inlägg 17-04-2008, 11:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

För en vecka sedan planterade jag en massa barrotade pioner, och eftersom jag hade väldigt lite jord i säck att tillgå grävde jag upp min egen ganska sandblandade jord, blandade den med kogödsel och blodmjöl (eftersom jag hade köpt fel - skulle vara benmjöl), samt ytterst lite planteringsjord, och planterade pionerna.

Några dagar senare läste jag att pioner vill ha "fet" jord... Hade jag vetat det från början hade jag i varje fall tillsatt lite av näckrosleran jag har stående i garaget.

Det enda jag har gjort nu är att strö bemjöl på jorden och myllat ner den lite, men jag antar att det inte går att blanda i näckrosleran på något sätt? Uppifrån alltså? Jag vill inte störa de stackars pionerna genom att gräva upp dem igen... eller går det bra?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          KURT
          Inlägg 17-04-2008, 11:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De lär ju inte har hunnit rota sig på 1 vecka i alla fall. Finns det lera att köpa på säck?

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-04-2008, 11:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

När jag var liten och min mamma skulle plantera blommor i rabatten i "fet jord" så gick hon och hämtade brunnen skit på kasa (norrländskt ord för gödselhög).

Jag har alltid trott att fet jord är kraftig jord...

Är det kanske fel????

Citera
          Thé
          Inlägg 17-04-2008, 12:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag kanske har blandat ihop termerna, men jorden ska vara näringsrik och lerhaltig, har jag läst.

KURT: Men något måste väl ha hänt den här veckan? Deras skott ser i varje fall piggare ut och har sträckt på sig, så någonstans ifrån måste de få vatten, i varje fall? Menar du att jag lugnt kan gräva upp dem igen, utan att störa deras rotbildning?

Ja, det finns lera att köpa på säck yes.gif När vi köpte fruktträd i höstas rekommenderade de att vi köpte en säck näckroslera att blanda ut vår sandhaltiga jord med. De sa att den var effektiv och liksom expanderade, så man behövde inte ta särskilt mycket. Vi slängde väl i några nävar i jättegropen (vet inte om det gjorde någon nytta).

http://www.vattenliv.nu/naeckroslera-10-l-p-693.html

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-04-2008, 19:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag tror iallafall inte att det gör något för pionernas rötter... alltså att det skulle vara skadligt om du gräver upp dom igen och gör om...

Vad det gäller blodmjöl, benmjöl, lera och sand m.m. så har inte jag någon erfarenhet av detta då jag i stort sett bara köper kogödsel. 5 för 100:-.
          Jag skulle vilja veta vilken effekt resp produkt har samt hur man ser symtom på växterna, innan man köper....

Hoppas det blir bra med dina Pioner.
          Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 09:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon