CITAT (fenix @ 28-04-2008, 00:20)

Jag flyttade min Rosa alba ´Maxima´på hösten sent i oktober. Jag grävde så djupt jag kunde men trots detta blev det inte mkt rötter kvar, endast en grov stamdel helt utan fintrådiga rötter. Jag klippte inte ner grenarna någonting (1,6 m ca) utan försökte bara att få ner den på samma djup som tidigare. Nästa vår klippte jag inte heller för jag ville se om det överhuvudtaget kom ngt. Det gjorde det och i år har jag börjat klippa i den igen. Nu hör det till saken att denna växer på egen rot då det är en gammaldags ros. Den är alltså inte ympad och det tror jag underlättar betydligt.
Har försökt dela en annan ros (också med egen rot) mitt i sommaren och då lyckades det inte alls. Trots vattning dog alltihop.
Men att rosen, som du flyttade mitt i sommaren dog, var ju egentligen inte så konstigt, för då bör man ju låta bli att flytta på sin rosor, eftersom dels är de igång och växer och sommarvärmen/tempen kan torka ut rötterna och hela plantan - det krävs MYCKET vattning om man ska klara sådana åtgärder.