Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Oense, Min man och jag tycker inte samma sak.
          evni
          Inlägg 01-05-2008, 15:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 282
          Medlem nr: 13 174

Hej !
          Nu är min man och jag osams om en del saker.

Så här ligger det till : Vi har en dotter på 15 år snart 16 om ett par månader.
          Hon har ju sina intressen och kompisar och ska på än det ena än det andra. Fester (utan alkohol) men behöver skuts i o med att vi bor en bit utanför stán.
          Min man tycker inte att han behöver skjutsa henne för att hon kan ta bussen etc. Jag hämtade henne kl.22,30 inne i stán i går och då tycker jag att det är min mans "tur" i dag att skjutsa henne. (Hon ska till pojkvännen) men han vägrar.
          Han menar på att han jobbar så mycket att han behöver inte engagera sig i detta ?? Vad tycker Ni om det ?
          Jag har ett jobb där jag jobbar 80 % ledig en dag i veckan. Min man jobbar ca. 120 % . Men det är jämt så när jag drar upp något så relaterar han till sina arbetstider. (Egen företagare).
          I dag har han gått omkring i morgonrock HELA dagen och sovit till och från och gått mellan sängen och rökbordet (som Vi har ute) HELA DAGEN. Jag blir så förbannad.
          Jag vet ju att dottern är lite bortskämd med att få skjuts överallt, men detta handlar om att min man inte kan dra sitt strå till stacken.
          Eller är det så med era män att den som tjänar mest behöver inte göra något hemma. Varken inne eller i trädgården ???

/Eva just nu förbannad.

--------------------
          eva-carin

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          LadyG
          Inlägg 01-05-2008, 16:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Din man låter lite bortskämd tycker jag.

Fizzgigg (nu får du rätta mig om jag har fel raring) gör absolut sin del av det som behöver göras och ibland mer, ibland mindre. När han blev sjuk tog jag förståss så mycket av sysslorna jag bara kunde, själfallet. Samma gjorde han när jag blev sjuk. Ibland grälar vi om vems tur det är att få ta disken, han brukar tjuva och ta mina maskiner så då stjäl jag hans blommvattning istället. Kontentan, tror jag, är att ingen av oss inbillar sig att de lever på hotell och att alla andra ska göra sakerna åt oss.

För att det ska råda husfrid är det nog viktigt att man delar lika på arbetet hemma, annars blir det konflikt. Hur mycket man jobbar på jobbet är ju en annan sak. Ni jobbar båda två och är säkerligen lika trötta oavsett om det skiljer i % arbetstid.

Pengar har i sammanhanget inte med saken att göra imho.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2008, 16:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Skitsvårt att veta vad som är rätt för vem.

Halv elva låter inte jättesent att åka buss själv, men det beror ju på hur omgivningarna ser ut. Kanske kan pojkvännen följa henne till bussen och ni möta henne vid bussen. Vet att min dotter inte skulle få gå ensam vid den tiden på kvällen i en storstad i alla fall, i ett mindre samhälle känns det lite tryggare, men det skiljer ju sig från plats till plats. Svårt att veta, hur länge ska man vara sina barns fånge? Tråkigheter kan ju hända även när de är 30 år.

Fast nog verkar det som maken har vilat sig idag och skulle kunna köra tycker jag.

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-05-2008, 16:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Man delar barnen oavsett hur mkt man jobbar
          Barnen ska man ställa upp för till 100 %, båda föräldrarna!

Redigerat av Ralf: 01-05-2008, 16:27

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2008, 16:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jäkla karl! Jag känner igen det där alltför väl. Till slut orkar man inte ta strid. Körde hellre själv för det viktigaste är ju att man ställer upp för sina barn.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          evni
          Inlägg 01-05-2008, 16:50
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Ralf @ 01-05-2008, 15:25) *
          Man delar barnen oavsett hur mkt man jobbar
          Barnen ska man ställa upp för till 100 %, båda föräldrarna!

Just det ja, men det anser inte min man. Han tycker inte han behöver lyfta ett enda finger här hemma bara för att han jobbar sååå mycket som han gör och dessutom är det ju han "som drar in pengarna" fattar Ni ?Jag sköter allt inne och trädgården. Ni ska ABSOLUT inte tycka synd om mig det är inte det det hanlar om . Men jag då jag jobbar ju 80 % men det är tydligen inte värt någonting alls. Jag sköter hus och trädgård för han jobbar så mycket. Jag tycker något helt annat. Men so m du skriver Ralf jag tycker inte man ska blanda in arbetet i diskutionerna kring barnen eller tänker jag fel ? Visst om min man jobbar och kommer hem sent på kvällen och det händer ganska ofta, dåå är det väl inget snack om saken men en dag som denna när han är LEDIG då ska han inte göra ETT skit. MEN när kan jag gå omkring i morgonrock och bara flumma omkring????? NEVER !
          Fortfarande förbannad
          /Eva

--------------------
          eva-carin

Citera
          evni
          Inlägg 01-05-2008, 16:55
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (LadyG @ 01-05-2008, 15:00) *
          Din man låter lite bortskämd tycker jag.

Fizzgigg (nu får du rätta mig om jag har fel raring) gör absolut sin del av det som behöver göras och ibland mer, ibland mindre. När han blev sjuk tog jag förståss så mycket av sysslorna jag bara kunde, själfallet. Samma gjorde han när jag blev sjuk. Ibland grälar vi om vems tur det är att få ta disken, han brukar tjuva och ta mina maskiner så då stjäl jag hans blommvattning istället. Kontentan, tror jag, är att ingen av oss inbillar sig att de lever på hotell och att alla andra ska göra sakerna åt oss.

För att det ska råda husfrid är det nog viktigt att man delar lika på arbetet hemma, annars blir det konflikt. Hur mycket man jobbar på jobbet är ju en annan sak. Ni jobbar båda två och är säkerligen lika trötta oavsett om det skiljer i % arbetstid.

Pengar har i sammanhanget inte med saken att göra imho.

Just LadyG!
          Näääää, Just det ja bra, pengar har inget med sammanhanget att göra men han har en jävla förmåga att dra upp vid olika sammanhang hur mycket han drar in till familjen minsann. Och i och med det så är han "befriad" från allt vad sysslor heter . (Enligt honom alltså)

Usch vad trött jag blir.

/Eva

--------------------
          eva-carin

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-05-2008, 17:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Och jag gillar inte sådana här trådar där man lämnar ut sina anhöriga till allmän beskådan på internet... För övrigt tycker jag att så gamla ungar definitivt kan åka buss!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2008, 17:03
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (evni @ 01-05-2008, 17:55) *
          Just LadyG!
          Näääää, Just det ja bra, pengar har inget med sammanhanget att göra men han har en jävla förmåga att dra upp vid olika sammanhang hur mycket han drar in till familjen minsann. Och i och med det så är han "befriad" från allt vad sysslor heter . (Enligt honom alltså)

Usch vad trött jag blir.

/Eva

Om han tjänar så bra så kan han väl betala någon utomstående för en del hushållstjänster. Att man inte alltid gör precis lika mycket kan jag förstå, men att inte göra något är bara för mycket.

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-05-2008, 17:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

jag vill ej vara näsvis, men hur delar ni på ekonomin tex?

Redigerat av Ralf: 01-05-2008, 17:21

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 01-05-2008, 18:51
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Solstorm @ 01-05-2008, 18:03) *
          Om han tjänar så bra så kan han väl betala någon utomstående för en del hushållstjänster. Att man inte alltid gör precis lika mycket kan jag förstå, men att inte göra något är bara för mycket.

Bra förslag tycker jag.

Han är väl inget barn som måste passas på heller?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-05-2008, 19:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Om du sköter allt hemma så jobbar ju du MER än honom!!!!! Eftersom han drar upp hur mycket ni jobbar så upplys honom om att det är DU SOM JOBBAR MEST! Alltså ska han köra enligt hans egen definition.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-05-2008, 19:08
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Fenja @ 01-05-2008, 18:00) *
          Och jag gillar inte sådana här trådar där man lämnar ut sina anhöriga till allmän beskådan på internet... För övrigt tycker jag att så gamla ungar definitivt kan åka buss!!
          Mvh
          Fenja

Efter alla hemskheter som hänt så är det ju bra om någon kan köra tonåringen sent på kvällarna tycker jag.

Ändring: Håller med dig Fenja om att det är obehagligt att lämna ut sina nära på detta sätt.

Redigerat av MimmiH: 01-05-2008, 19:14

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          fruberglund
          Inlägg 01-05-2008, 19:15
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Det är så tråkigt att arbetet hemma alltid ska värderas så mycket lägre än arbetet på ett jobb. Tid är faktiskt också pengar.

Din man har väl ett val? Han har väl valt själv att bli egenföretagare? Om han känner att han inte orkar med varken barn eller skötsel av hemmet så får han väl sluta som egenföretagare och skaffa ett vanligt sju-till-fyra jobb.

Är han bara lat så får du ge honom en spark i arslet!

Visst kan man tycka att en 15-åring kan åka buss själv men barn/ungdomar är så utsatta för allt möjligt idag och det känns extra riskabelt för flickor. Jag hade nog hämtat, en jobbarkompis hämtar till och med sin flicka som är 20. Då vet man i alla fall att de kommer hem säkert.

Hoppas det löser sig, lycka till!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          LadyG
          Inlägg 01-05-2008, 19:17
          Länk hit: #15

Medlem

Håller med dig Fruberglund, klokt skrivet.

Jag känner egenföretagare som orkar med att jobba OCH hjälpa till hemma, det är inte så svårt om man tänker efter, prioriterar och visar varandra lite hänsyn.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-05-2008, 19:18
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (fruberglund @ 01-05-2008, 20:15) *
          Det är så tråkigt att arbetet hemma alltid ska värderas så mycket lägre än arbetet på ett jobb. Tid är faktiskt också pengar.
          ......

Det är ett viktigt och nödvändigt men nedvärderat och oavlönat arbete!!!!! Men det ska banne mig räknas som ARBETE för det är vad det är!!!!!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-05-2008, 19:26
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Fenja har oftast kloka åsikter

ingrid

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 01-05-2008, 19:51
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Tycker det är viktigt att hämta barnen om de vill det. Den dagen de inte vill att man gör det så ska man nog se upp lite.
          Min dotter när hon var i den åldern visste att hon kunde ringa hem och jag åkte alltid o hämta henne och event. kompisar var hon än var för att de skulle komma hem säkert. Både hon och jag visste att jag somnade inte ändå förän hon kom hem så det var lika bra att ställa upp och det var alltid jag som skjutsade utan protest.
          Att hämta tyckte jag var som en liten extra kontroll att hon inte hade intagit något olämpligt som t.ex. sprit för så länge hon accepterade att jag hämtade så förekom det inget sådant.
          Min dåvarande man fanns alltid hemma men det var jag som skjutsade till 98 % och jag tyckte det var roligt. Gör det även men barnbarnen numera om de behöver hjälp i den vägen.
          Var glad att barnen vill att vi föräldrar ska hämta. Annars skicka med pengar så hon kan ta en taxi om nu mannen drar hem så mycket pengar.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-05-2008, 19:55
          Länk hit: #19

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

För övrigt är jag så gammeldags i det här hänseendet att jag menar att en far SKA köra sin omyndiga dotter, punkt slut. Någon jävla ordning får det vara osv. Hushållsarbete är en sak, men här handlar det om säkerhet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 01-05-2008, 19:58
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Pirum @ 01-05-2008, 20:55) *
          För övrigt är jag så gammeldags i det här hänseendet att jag menar att en far SKA köra sin omyndiga dotter, punkt slut. Någon jävla ordning får det vara osv. Hushållsarbete är en sak, men här handlar det om säkerhet.

...apropå undvika vissa risker, som vi diskuterar i en annan tråd?

Jag håller med dig, tro inte annat, jag är bara nyfiken smile.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon