Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska också starta kirskål krig..., hur räddar jag växterna som är fångade?
          mollys_matte
          Inlägg 05-05-2008, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

vet inte om detta är rätt avdelning egentligen, men ska nu inleda krig mot kirskålen här hos mig.
          Men i den stora slänten där denna brett ut sig växer mängder av vackra liljor och även lite andra vårlökar, scilla, hyacint, narcis osv.
          Kan jag gräva upp dem och flytta till ett mer skyddat ställe, vill ju inte att ogräset ska döda dem!
          vet ju dock inte hur länge den frodats där i slänten, tanten vi köpte huset av i höstas sa att hon inte riktig orkat sköta det, så de kan ju ha varit där lääänge.
          Det är ganska mycekt olika lökar, tar de skada om man flyttar dem?

Sen en annan fråga, vad gör man med det ogräset man dragit upp?, dumt att lägga i komposten va?
          Kan man elda det kanske?

usch, man skulle behöva ta semester för att hinna med allt!

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          *Ulrica*
          Inlägg 05-05-2008, 13:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Förra sommaren grävde jag upp dagliljor och andra lök och liljeväxter samt höstaster och såpnejlika som satt bland en massa kirs. Jag flyttade till nytt ställe. Nu i vår kom det upp lite mer som jag flyttade i förra veckan, vattnade och det ser fint ut nu. Men se till att pillra bort det mesta av jorden så att du får bort varenda kirsrotsbit, lätt att se skillnad på dens rötter och den växt du ska flytta.

Kirsrötterna överlever antagligen en kompost. Bränna kan väl vara en idé, ja. Eller lägg ut i solen och torka tills det är helt säker helt torrt och dött.

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 06-05-2008, 18:00
          Länk hit: #3

Medlem

Vi fick en annan ide, från en annan kirskåls tråd så nu funderar vi på att köpa en kanin eller två...
          Fast det kanske är lite överarbetat *skrattar*

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet

Citera
          Blåbärsblad
          Inlägg 07-05-2008, 18:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 10 171

Akta kaninernas magar då!! De klarar inte hur mycket grönt som helst! Förresten pågår sedan 2-3 år ett kirskålskrig hos mig och inte mycket händer. Ju mer man gräver dessto mer kommer upp. De verkar snarare främjas av att delas på, för alla rötter KAN man ju inte få upp. Tror snarare på täckplast eller ständig avklippning av bladmassan. Började med det förra hösten (klippa av alla blad alltså) och det verkar ha gett utslag så här långt. Jag sägerbara : Lycka till! Jag kommer iaf inte ge upp i första taget med min kirskål! ranting.gif

Ps: Vi har kaniner, som avgudar kirskål, men det är för mycket för dem att äta upp.

Bifogad fil  Blåbär.jpg ( 6.16k ) Antal nedladdningar: 12

Redigerat av Blåbärsblad: 07-05-2008, 18:45

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 08-05-2008, 08:47
          Länk hit: #5

Medlem

ja, jag vet att man måste vara lite försiktigt, plus att kaniner ju skapar lite annat arbete också, men iden vara lite skojig då jag alltid haft kanin när jag var yngre och bodde hemma!

Vill ju inte täcka det, pga av alla liljor som växer där, men har börjat rensa bort allt det gröna, och ska fortsätta med det nu till helgen närdet ska bli härlig sommarvärme *hehe*
          Får se hur det går, men jag tänker minnsan inte heller ge upp i förstataget (och så har jag ju just flyttat hit, så det vore ju som att ge upp innan man börjat, första sommaren i huset och allt!)

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-05-2008, 09:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Inga kirskålsrötter har överlevt i min kompost. se bara till att dom inte kan skicka upp nya blad. Fast jag har nästan slutat gräva utom runt växter jag verkligen vill spara, det är Roundup som gäller.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 08-05-2008, 21:58
          Länk hit: #7

Medlem

funkar roundup på dem?
          jag har sånt man stryker på bladen

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2008, 08:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jo det funkar men man får vara ihärdig. Först gäller det att behandla upprepade gånger, varannan dag eller så, tills bladen gulnar. Detta för att få ner så mycket medel som möjligt i rötterna. Sen kan en del överleva ändå och då får man ta dom när dom vuxit till sig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Lilla My
          Inlägg 09-05-2008, 12:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 6 148

Jag har lyckats ganska hyggligt med ett mindre kirskålsbestånd genom att just plocka bort allt grönt med en dåres envishet. Senare på säsongen växer på just denna plats bl.a. bolltistel och när den grönskan breder ut sig så verkar det som att kirskålen inte "orkar" längre...

Citera
          Fia i Kalmar
          Inlägg 11-05-2008, 18:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 5 611

CITAT (Lilla My @ 09-05-2008, 13:14) *
          Jag har lyckats ganska hyggligt med ett mindre kirskålsbestånd genom att just plocka bort allt grönt med en dåres envishet. Senare på säsongen växer på just denna plats bl.a. bolltistel och när den grönskan breder ut sig så verkar det som att kirskålen inte "orkar" längre...

Jag kör ungefär samma metod. Man får slita som en galning så här års så perennerna orkar upp över, sen brukar det lösa sig självt.
          En rabatt med lungört och anagrambräcka blir nästan helt fri om man bara rycker de enstaka blad som orkar upp senare.

Citera
          Babieca
          Inlägg 13-05-2008, 21:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 11 841

Jag har lyckats ganska bra med ett större område där kirshkålen härjat i många år.
          Provade round up men tyckte det var för klent.
          Min metod är en stor grep och mycket tålamod. Jag gräver ganska bryskt bort jord-kockor och ruskar ur krishkåls rötterna. Sätter tillbaka det jag vill ha kvar, men mycket åker tyvärr med bort. Krollliljor är dock lätta att hitta igen.
          En vecka efter uppgrävandet går det att gå lite försiktigare fram och gärva upp de rotdelar som blivit kvar och nu tittar upp ur jorden.
          Efter två års envist grävande så leder jag stort mot kirshkålen smile.gif

Den i diken och gräsmatta går att klippa tills den ger upp, men akta så inte någon hinner blomma mellan klippningarna!

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 14-05-2008, 22:48
          Länk hit: #12

Medlem

jag vågar mig nog itne på det där med grep... men ska ta och dra upp dem och ev gräva med liten trädgårdsspade.
          Sitter ju massor av olika liljor i lsänten där de växer, och nejlikro tror jag.
          Det får bli lite som terapi, när jag är deppig får jag gå upp i slänten och sätta mig istället för att äta choklad! wub.gif

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet

Citera
          prohdin
          Inlägg 27-05-2008, 11:40
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 16 400

Såg på Äntligen Hemma för ngt år sedan där B Rappne föreslog att lägga tjockt tidningspapper över all oönskade kirskål och sen täcka med täckbark el. liknande. Kirsen "kvävs" och med tiden förmultnar tidningarna och då finns inte kirskålen kvar. Vet inte om det funkar men har själv en liten rabatt som inte längre är en rabatt utan mer ett rent tillhåll för kirskål men där det kommer upp några stackars lökar på vårarna.
          Planerar nu att gräva upp dessa lökar och sätta dem ngn annanstans, lägga i tidningspapper, fylla på ny jord och plantera nya perenner och hoppas att det funkar, någon som har erfarenhet av ovanstående?

/P

Citera
          Bee
          Inlägg 27-05-2008, 12:52
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Tidningspapper och täckbark funkar fint mot kirskål och annat ogräs. Jag provade på en yta 1x1 m förra året och där finns inte minsta lilla gröna nu. Det är under en gammal Forsythia och den mår finfint.
          Enda nackdelen var att förra sommaren som var så blöt och snigelrik, så såg man knappt sniglarna som gömde sig där. Perfekt kamoflagefärg för dom!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-05-2008, 00:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Om man har mycke, t man kan ta bort sina älskar växt och flyttar de till andra stället sen kan gör hög kanter omkring ogräs området och fylla den med vatten för att ogräs drunknad göra den flera gångar till ogräs dö.
          Lycka till, H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon