Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag är så bekymrad..., ... orolig över mina frösådder
          tepa
          Inlägg 11-05-2008, 21:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Som vanligt kommer det inte upp något av det jag har sått. Det är bara ringbommor som behagar visa sig. Nu får
          jag nog. Har t.o.m sått i ny planteringsjord, och vattnat lite på ytan varje kväll. Det har gått två veckor och ingenting syns. Vad ska jag göra ? Bor i nivå med Uppsala. Inte så kallt, alltså.

Hälsn Tepa

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          DragonLady
          Inlägg 11-05-2008, 21:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Har du sått utomhus?

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Fenja
          Inlägg 11-05-2008, 21:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Vad är det du har sått? En del växter behöver kallstratifieras för att gro. Men två veckor är ingenting, fortsätt att sköta om sådderna så kommer de säkert!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          tepa
          Inlägg 12-05-2008, 06:18
          Länk hit: #4

Medlem

Hej

Jo, jag har sått utomhus. Det är akleja, vivor, lupiner och vallmo, bl.a.
          Då får vi väl hoppas att dom börjar gro.

Hälsn Tepa

Citera
          Gåsis
          Inlägg 12-05-2008, 07:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

En del av vad du sått gror långsamt och för några av dom rekommenderar man höstsådd. Alltså sådd ute på senhösten så att fröerna hinner få en ordentlig kallperiod. Ni har ju haft det rätt varmt söderut så kanske hann dom inte med. Men ett par veckor kan man få vänta. Många fröer som egentligen vill ha kylperiod kan ändå sända upp en och annan grodd om man bara har tålamod. Det är ganska få perenner som gror lika snabbt som sommarblommor så man kan få vänta lite på dom.

/Åsa

Citera
          Heda
          Inlägg 12-05-2008, 19:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Tålamod!! Tex sådde jag min aklejor i februari ute i växthuset och dom började gro för någon vecka sedan. Lupinerna kommer nog snart...är det ettåriga vallmo eller Jättevallmo/Trädgårdsvallmo? De perenna ta längre tid för groning, mina ettåriga grodde på ca 5-6 dgr under fiberduk...i soligt läge. Vivor behöver nog kallperiod så det kan vara så illa att de inte kommer upp förren till nästa vår. Så annars vivorna i krukor inne och sätt in i kylen i ca 6 veckor...sedan ut i värmen och då tittat de nog upp...

I övrigt...tålamod...tålamod ibland kräks man på allt tålamod man behöver i trädgårdslivet smile.gif

Lycka till!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 12-05-2008, 19:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Säger som andra - tålamod.
          Det var nära att jag slängde ut några lådor jag planterat i någon gång i slutet av januari - de grodde för en vecka sedan.

ingrid

Citera
          tepa
          Inlägg 13-05-2008, 10:17
          Länk hit: #8

Medlem

Hej !

Alla blommor jag har sått är nog perenna. vallmona också. Det är bara så att mitt tålamod börjar tryta. Lupinerna var såna där låga, 20 cm höga. Något har nog grott där, men det liknar absolut inte lupinblad, dom vet jag hur ska se ut. Om dom inte ändrar sig sen ? Det är iaf något som jag inte har sett förut i min trädgård, kan iofs vara ogräs ändå.

Hälsn Tepa

Citera
          Heda
          Inlägg 14-05-2008, 18:09
          Länk hit: #9

Medlem

När ett frö gror kommer först de sk Hjärtbladen. Hjärtbladen har till uppgift att förse plantan med energi för den första tillväxten, hjärtbladen är ganska lika för alla växter. De kan vara tvåhjärtbladiga (de flesta som vi kallar "blommor") eller enhjärtbladiga (tex gräs). Därefter kommer de sk. Karaktärsbladen, som ser ut så som växten ser ut som "vuxen". Ofta är det svårt att artbestämma före karaktärsbladen. Nästa blad/bladpar som kommer ser alltså ut som lupinblad.

Efter att tag, när ca 4-5 karaktärsblad har kommit så vissnar hjärtbladen, då behövs de inte längre utan de "riktiga" bladen kan förse den lilla plantan med näring! smile.gif

Håll fuktigt i alla krukor så ska du se att det snart gror!
          Aklejans hjärtblad är små, ganska avlånga, blågröna och ofta med fina ljusa linjer. När de väl börjat gro så går det ganska snabbt.
          Trädgårdsvallmo växer också relativt snabbt, när de väl börjat gro. Hjärtbladen ser lite "spretiga" ut.

Tålamod! wink.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 17-05-2008, 14:11
          Länk hit: #10

Medlem

Heda, tusen tack. Ja, jag misstänkte faktiskt att bladen inte ska se ut som lupinblad först, utan det kommer senare. Då kanske det är lupiner iallafall då. Men det är fortfarande bara någon enstaka, som synts nu i en veckas tid och det är tre veckor sen jag sådde, det skulle ta 10-14 dagar innan de gror. Varför har det isåfall bara grott några ännu ? Ska försöka gå ut och ta en bild, men får nog vänta tills det slutar regna........ Nu har det slutat regna.

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 17-05-2008, 21:23
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  16_maj_003__Small_.jpg ( 106.36k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          tepa
          Inlägg 20-05-2008, 20:00
          Länk hit: #11

Medlem

Heda, du har helt rätt om det där med hjärtblad först och karaktärsblad sen. Visst är detta som sticker upp ett karaktärsblad ? Och visst liknar det väl på ett LUPINBLAD ! Hurra !!

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20maj_007__Small_.jpg ( 95.51k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          Heda
          Inlägg 27-05-2008, 15:46
          Länk hit: #12

Medlem

Visst är det roligt!!!! Nu kommer du bli såstolle som många andra av oss här sweatingbullets.gif När man en gång har lyckats så blir det lätt så att man aldrig får nog.....när de man skulle så har grott vill man ha meeer och så slutar det som för mig...att man har 250 krukor med småplantor i växthuet och lika många till i rabatten!!!

GRATTIS!! yahoo.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 27-05-2008, 21:58
          Länk hit: #13

Medlem

Tack, Heda. Jag är så stolt !!! Även om detta är det ända jag har sått i år, som jag vet med säkerhet att INTE är ogräs! Det har nog kommit upp små hjärtblad på andra ställen också där jag sått. Men inget tyder på att det inte är ogräs...Så jag får vänta och se.

Hälsn Tepa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon