Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fräckt?
          Fru fet
          Inlägg 12-05-2008, 11:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 302
          Medlem nr: 5 876

Jag bor i ett gammalt villaområde som med åren blivit alltmer förtätat. Vår tomt är liten, ca 700 kvm. På en (eller rättare sagt två sidor men det är en annan historia) sída är grannhuset obebott, ett vackert gammalt sekelskifteshus där ingen bott sedan 50-talet. Tomten är inte styckad men bebyggd med två hus, grannen bor i det andra, nyare huset sedan något år tillbaka (sen hans uråldriga föräldrar dött) - i det äldre huset bodde hans farföräldrar. Nåväl, den här grannen sköter inte sin tomt. Det är en härlig gammal trädgårdstomt med fallfärdiga fruktträd, gamla bärbuskar och ett stort fd köksland. Han klipper pliktskyldigt ett par tre gånger per sommar och säger alltid generat att han har svårt att hinna med. Vi känner inte varandra.
          Jag stör mig inte på att granntomten är ovårdad MEN

Det kliar sååå i fingrarna efter att få bruka den!! Alltså inte äga den (jag tror inte att han kommer att vilja sälja, jag har lite skämtsamt försiktigt hört mig för) men sköta om den och kanske odla upp det där rejäla kökslandet som jag inte har plats med på min egen lilla plätt. Jag skulle gärna arrendera den om jag fick.

Vad tycker ni, är det skitfräckt att fråga?

jenny

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          katrin
          Inlägg 12-05-2008, 11:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 2 053

Absolut inte fräckt att fråga tycker jag!!! Så länge du frågar på ett trevligt sätt som inte blir dömande utifrån att han inte sköter sin trädgård whistling.gif , utan mer utifrån din egen odlarlust och platsbrist så att säga.
          Lycka till!

--------------------
          Katrin

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 12-05-2008, 12:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Du kan ju använda hans "jag har inte tid" till din fördel. Erbjud dej att klippa gräset och/eller del i skörden mot att du får odla upp kökslandet. Om han säger nej tack så är det ju inte mer med det. Det är inte alls fräckt tycker jag. Värdet på hans tomt ökar ju ifall någon sköter träden etc.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-05-2008, 12:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker absolut du kan fråga. Kanske erbjuda något i gengäld.
          Hoppas han är snäll och inte har något emot det flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 12-05-2008, 13:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (*Ulrica* @ 12-05-2008, 13:12) *
          Du kan ju använda hans "jag har inte tid" till din fördel. Erbjud dej att klippa gräset och/eller del i skörden mot att du får odla upp kökslandet. Om han säger nej tack så är det ju inte mer med det. Det är inte alls fräckt tycker jag. Värdet på hans tomt ökar ju ifall någon sköter träden etc.

Exakt!!!!
          Instämmer i varenda mening.
          Precis så var mina tankar också, då jag läste din fundering, Jenny!

Grannen "tjänar" på att du använder och piffar till i hans trädgård, vilket du ju också gör...

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-05-2008, 13:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag tycker definitivt att du skall fråga tummenupp.gif Jag hade ett liknande problem för 7-8 år sedan när grannhuset var "obebott" och när jag frågade så blev de enbart glada över att jag ville ta reda på skörden av bär buskarna och pyssla på deras tomt kompiskram.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Fru fet
          Inlägg 12-05-2008, 14:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 302
          Medlem nr: 5 876

Tack för era svar!
          Jag tror att jag skall höra mig för nästa gång jag ser honom ute i trädgården. Det känns lite mindre dramatiskt än att gå och ringa på och "ställa honom mot väggen". Jag får väl hoppas på att även han skulle trivas med att ha lite prydligt i trädgården. Argumentet att det skulle öka tomtvärdet vet jag inte om det skulle bita så bra med tanken på hur han förvaltar fastigheten: skulle han renovera upp huset och stycka tomten skulle han kunna sälja för en sex miljoner eller nåt - huspriserna i mina krokar är helt galna just nu! confused.gif

Helst skulle jag vilja annektera tomten med hus och allt - precis ett sånt renoveringobjekt skulle jag vilja ha och ställa i skick. Om jag hade obegränsat med tid och resurser. flirting.gif

jenny

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon