Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Var skall jag börja?
          bullerbyn1
          Inlägg 16-05-2008, 15:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 121

Hej alla trädgårdsfantaster!
          Jag är ny här och ny med tomt = blivande trädgård. Det är stora ytor att utveckla med allt ifrån stenpartier, naturtomt, två stora ängar, alla väderstreck kring flera gamla hus, några granar, tallar, rönnar, björkar och en gammal syrenberså. Bor i zon 5-6. Vad skall jag börja med? Vilka misstag skall jag försöka undvika? Har ni några riktiga toppen tips vore jag väldigt tacksam! Finns det någon bra litteratur som är anpassad för den här zonen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          *Stintan*
          Inlägg 16-05-2008, 15:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag är nog inte den rätta att ge dig tips men välkommen till Odla.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 16-05-2008, 15:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Välkommen hit och grattis till din nya spännande omgivning! Det låter som en vacker plats du har hittat. yahoo.gif
          Mitt enda råd till dig: Slå dig ner och njut, ge den blivande trädgården en rejäl chans att presentera sig för dig!
          Det kommer att ta tid - vår, sommar och höst - om du vill få syn på de växter som redan finns i trädgården. Perenner brukar ju bli helt fantastiska i din växtzon. Samtidigt ser du var sol och skugga faller olika tider på dygnet, var det är fuktigt och frodigt, var det är torrt och kanske bergigt.

Det värsta du kan göra är att stressa ihjäl dig med att fälla träd, försöka skapa gräsmattor på omöjliga ställen och ta livet av lökväxter och perenner med idogt grävande och körande med gräsklippare, trimmer och röjsåg.

Nångång i slutet av juli är det antagligen dags att slå de två stora ängarna - med lie, om du vill vara säker på att ängsblommorna sprider sig. Höskördskalas vid syrénbersån för alla släktingar och vänner? Lycka till!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-05-2008, 22:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej och välkommen hit!
          Jag skulle ägna första året åt att se vad som finns på tomten och fundera och planera vilka växter jag vill ha och hur jag vill plantera dem. Gå runt på tomten och titta från alla upptänkliga vinklar innan du bestämmer dig och under olika årstider! År två kan du sedan sätta igång wink.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Karrolina
          Inlägg 17-05-2008, 09:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej!

Grattis till hus och trädgård!

Jag vill bara säga att enligt min erfarenhet skall man inte göra nånting alls första året. Möjligen plantera något om det kliar i fingrarna. Dom växterna kan man ju alltid flytta sen om det senare visar sig att planteringen inte var så lyckad.

Men ta inte ner NÅNTING! Vi tog ner en gammal syren för att jag tyckte att det såg löjligt ut med tre buskar på en rad på tomten. sen upptäckte vi att den hade varit ett perfekt insynsskydd på uteplatsen. Nu har den vuxit upp till 1,5 meter men det där vackra knotiga kommer dröja LÄNGE innan det kommer.

Sen tycker jag att det faktiskt är först nu efter tre år med tomten som jag börjar känna precis hur jag vill ha det. Jag hade massor av planer från början som helt har förändrats nu. Man lär sig vad man gillar, hur mycket tid och pengar man kan lägga ner och trädgårdens olika funktioner.

Lycka till!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 17-05-2008, 10:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Ett lite ovanligt tips: Gå runt i trädgården i skymningen, slå dig ner på olika ställen och bara titta hur helheten ser ut från olika håll. Det gör planeringen lättare när inga detaljer kan urskiljas, bara de stora linjerna.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          bullerbyn1
          Inlägg 21-05-2008, 10:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 121

Hej igen och tack allihopa,
          jag skall flytta runt med trädgårdsstolarna, kaffekoppen och kanske ett skissblock och kamera så mycket som möjligt i sommar. Kanske stoppa ner lite lökar i stenpartiet inför nästa vår. Ingen har gjort något förskönande åt den här platsen på minst 30 år så jag undrar om det dyker upp några överraskningar ;-) tipset om
          skymningsljus tar jag också med mig ut. Några tips på användbara böcker? Har tittat i några men blir alltid besviken på zonangivelserna.. eller skall jag inte bry mig om sånt?

Citera
          annagranq
          Inlägg 21-05-2008, 10:48
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem nr: 10 247

hej och välkommen hit!
          zonangivelser är viktiga när det gäller träd och buskar. Sen är det så att i en och samma trädgård har man flera zoner beroende på läge. I ett varmt och skyddat hörn av huset i söderläge är zonen bättre än i en blåsig del i norr. Bor själv i zon 5-6(västerbotten), och när det gäller perenner går det mesta, har även äppelträd, plommonträd som klarat flera vintrar. I mitt skyddade söderhörn är det torrt och varmt som i en öken där växer det så det knakar. Så stirra dig inte blind på zoner, skapa skyddade miljöer om du vill odla känsliga växter, hör dig för på plantskolor i närheten, och prata med grannar så får du veta vad som trivs i just din miljö! Lycka till
          anna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon