|
Extrabelysning, Lite hjälp med belysningval! |
|
|
|
16-05-2008, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 16 090

|
Tjeena!
Denna fråga kanske finns i 1000 andra trådar, då ber jag hemskt mycket om ursäkt! Men hur stark lampa behöver man egentligen till plantorna?
Jamenar om det räcker med den starkaste "vanliga" lågenergilampan lr om man behöver en 125W lågenergi? Känner att jag ska börja planera till helt inomhus sådda chiliplantor till hösten. Jag vill helst inte lägga en mindre förmögenhet på att få fram lite lampor utna tar helst det bästa till ett lågt pris! Kom gärna med förslag är inte speciellt skitbra på extrabelysnings atteraljer. Ska man ha dom dyraste sakerna va dom nu heter som är för proffs, lr ska man absolut ha lysrör lr "vanliga lågenergi? Jag har ingen aning så all hjälp jag kan få är till stor nytta! Med "vanliga" menar jag sånna som man har istället för 60W glödlampor o.s.v.
Kan även tillägga att förmodligen så hamnar alla plantor i ett "vanligt" rum, med fönster och allt! Men dom behöver väl extrabelysning på vintern?
Har heller inte bestämt vilka plantor som ska få odlas i min vinterodling, men det kanske inte spelar så stor roll?
Tack på förhand!
//Fuel
--------------------
//Fuel aka Oscar Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 14)
|
16-05-2008, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Om du ska ha vinterodling så satsa på en riktig lampa så behöver du bara en. Jag köpte denna lampa och jag märkte en klar förbättring, denna lampa har man högt över odlingen så man behöver bara den o inte en lampa till varje plätt. Köpte min på willab.se
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:45
|

Medlem

|
Okej, jag har kollat runt lite och tycker kanske att det blir lite dyrt, men skulle det inte funka med t.ex. denna uppsättning? 1: Sockel till E-40
E_40_sockel.jpg ( 4.41k )
Antal nedladdningar: 92: Sladd till sockeln
Sladd.jpg ( 5.87k )
Antal nedladdningar: 73: Lampa (Lågenergi 125W)
Lampa.jpg ( 12.37k )
Antal nedladdningar: 8Detta kanske hamnar på en 500-550kr på ebboflod.se Men sen fanns det nån skärm till detta för en billig peng, men jag vet inte. Skulle detta funka lr kan man likaa gärna strunta i att ha nått alls? Jag är mest nyfiken på andra saker då jag inte har nån större lust att lägga en förmögenhet på detta! Men om det är nödvändigt så får man väl se över det senare då kanske  Alla bilderna är tagna från Ebboflod.se!
Redigerat av Fuel: 16-05-2008, 20:46
--------------------
//Fuel aka Oscar Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
16-05-2008, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Jag kom över armatur när dom bytte på kappahl här för några år sedan. Tror lysrören är 40W. Funkar helt ok och har kostat ingenting. Det finns ganska många ställen som byter armaturer och om man hänger dom i kedjor från taket är det lätt att höja eller sänka. Jag har inte optimala odlingsförhållenden annars, inomhus i en trea.
/Åsa
|
|
|
|
|
16-05-2008, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Gåsis @ 16-05-2008, 22:20)  Jag kom över armatur när dom bytte på kappahl här för några år sedan. Tror lysrören är 40W. Funkar helt ok och har kostat ingenting. Det finns ganska många ställen som byter armaturer och om man hänger dom i kedjor från taket är det lätt att höja eller sänka. Jag har inte optimala odlingsförhållenden annars, inomhus i en trea.
/Åsa Jag har lysrör som hänger från taket i kedjor och täcker hela bordtennisbordet som jag ockuperar för mina sådder nere i källaren. De klarar sig jättebra på det ljuset (dagsljuslysrör) och t o m blommar.
Redigerat av embees: 16-05-2008, 21:49
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
16-05-2008, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
Så här ser det ut i källaren under vintern och våren.
PICT1027.jpg ( 145.13k )
Antal nedladdningar: 44
Redigerat av embees: 16-05-2008, 21:49
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
16-05-2008, 22:39
|

Medlem

|
Jo, lysrör har ju alltid funnits där i tankarna eftersom många rekommenderar dom mer än dom dyrare. Men det beror väl på vilken nivå man ligger på kanske när man odlar. Själv vill jag mest få upp skiten och att det blir något av det så det behöver ju inte vara några "häftiga" prylar direkt Såg några armaturer för lågenergilampor också på en sida, det kanske alltid är något att leka med  Dom kostade inte så himla mycket heller, annars får man väl ta o fråga runt lite på affärer o.s.v.
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
17-05-2008, 11:02
|

Medlem

|
Dessa borde väl funka om man kanske sätter upp några stycken? http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIODet är ju fullspektrum lampor så det borde väl gå bra lr? Det kostar ju 237.50 med moms o.s.v.
Redigerat av Fuel: 17-05-2008, 21:29
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
17-05-2008, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
För en sån lampa köper du en 2x18w armatur inkl rör. Eftersom man rekommenderar att lysrören ska sitta 10-15 cm över plantorna så kan du ju räkna ut ungefär hur stor yta lågenergilampor räcker till. Ca 30 cm eller så... en lysrörsarmatur räcker till hela längden och dubbla bredden (av armaturen alltså) En lågenergilampa är bättre än inget, och duger gott som nödlösning, men om det rör sig om såpass mycket pengar skulle jag helt klart köpa armaturer istället, det blir mycket billigare för mycket större odlingsyta.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-05-2008, 21:43
|

Medlem

|
Japp, har klurat på de nu och det får nog bli en lysrörsarmatur (Nån billig sak) och sånna där Bio Light lysrör! Det borde väl blir det ultimata för en ganska så billig peng lr? För som du säger så kan man få en lysrörsarmatur+2x36W BIO LIGHT Lysrör för en 20 mer än för en lågenergi lampa Men det är ju ett litet tag innan man ska till och börja odla vinterskörden så hinner väl tänka lite fram tills dess! Men fortsätt gärna skicka flera tips på ev. bättre lösningar!  Nä, jag har ju planerat att så några chiliplantor på en begränsad yta (Det är ju tillräckligt åt dom), men jag tror att det lutar åt en armatur för 2x18w med Bio Light rör i. Det jag ska så som jag vet så här långt är: 1. Red Savina (Kul med lite starkare saker) 2. Ev. Bhut Jolokia (Kunna skryta med starkaste chilin hemma) 3. Hungarian Hot Wax (För att mildra det starka lite) Det är väl det som allt lutar åt! Dom sorterna borde väl gå att få upp? Bhut Jolokia har jag hört kan vara lite svårare, men alltid skoj att testa om man kan få upp något ändå! Om det är någon som har förslag på några andra roliga sorter så tipsa gärna
Redigerat av Fuel: 17-05-2008, 22:11
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
17-05-2008, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Ja, du har som sagt var ett bra tag på dig. Så snoka runt litegrann, rätt vad det är så har nån en armatur eller två liggandes... Hungarian hot wax har jag dragit upp i vår, ska bli kul att se vad det blir av den, har aldrig odlat chili tidigare
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
18-05-2008, 16:42
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
Angående Lysrör så är bästa köpet Dagsljus lysrör (kallvitt sken) och de är oftast också de allra billigaste  finns att köpa i princip över allt där det säljs lysrör
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
18-05-2008, 20:05
|

Medlem

|
Ja, fick precis syn på några sånna dagsljus lysrör, dom kanske är bättre än Bio Light? Bio Light går ju lös på lite mer pengar, också har dom ju lägre Lumen än vad "vanliga" dagsljus har... Har för mig at jag läste någonstans att det viktigaste var Lumen talet, sen diffade det ganska lite mellan dom Bio Light och "vanliga" dagsljus. Jag har dock ingen aning, så är det nån som kan mer än jag så tala gärna om!
//Fuel
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
19-05-2008, 07:05
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Går hur bra som helst att dra upp 2000 plant under "vanliga" daglysrör kallvitt ..
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
19-05-2008, 07:58
|

Medlem

|
Okej
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|