Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> frostrisk i hela sydsverige
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2008, 17:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hej hej

detta trädgårdsåret har verkligen börjat bra!!! torka och värme och nu frostrisk i hela sydsverige . hur ska ni göra nu ??

själv har jag aldrig upplevt så här pass sen ''järnnatt'' hos mig . och jag hoppas att jag verkligen inte får någon frost det blir väl till att täcka i natt och ta in vad som kan tas in . och lycka till !!

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 18-05-2008, 18:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

-cry-.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 18:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Här fryser det ändå nästan varje natt just nu, senast i natt -1°C (norra Skåne). Frostrisken är inte helt över här förrän i juni, så jag har lärt mig att inte plantera ut för tidigt, annars får man bara springa runt med handdukar och lakan och drapera dem överallt. Jag sår i småkrukor, 1 eller några frön per kruka, och planterar ut dem sen. T.ex. Cosmos, krasse, tagetes. Allt står intill husväggen under en tunnel/tältgrej. Det enda jag behöver göra varje kväll är att täcka de böjda metallstängerna med 2 st lakan, det tar 5 sekunder. Blir det riktigt kallt brukar jag ställa dit några flaskor med varmvatten. Men bara närheten till väggen (söder, uppvärmd av solen) gör flera graders skillnad.
          Potatisen har börjat komma upp men de klarar sig även om blasten skulle svartna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2008, 18:23
          Länk hit: #4

Medlem

jag hade i natt +3c förra natten igen +13c som lägst , även äldre mer erfarna odlare än mig har ju redan också tat ut och planterat och börjat att odla . och senaste gången det hos mig blev frost så här sent var när mamma bodde hemma än . och för ca 10-12år sedan var här en frostnatt men det var i början av maj , så jag kan inte direkt säga att det brukar bli frost här så sent . dock nära noll kan det bli i början av maj ,,enlighet smhi ska jag få -2c natten till tisdag ,, hoppas verkligen inte att det blir frost .

Myosotis ; du verkar ha koll på läget ,, tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 18-05-2008, 18:24

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-05-2008, 18:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Här är det frost var och varannan natt än. Tar bara in det allra känsligaste numera, men skall i alla fall täcka över alla bladkaktusarna jag ställt ut. De börjar få rätt många knoppar nu.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2008, 18:30
          Länk hit: #6

Medlem

jag tar in mina känsligaste inför natten . sedan täcker jag resten . borde inte bli något skadat

Citera
          igl
          Inlägg 18-05-2008, 18:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

har varit ute och täckt min cornus kousa, China girl med fiberduk. Det är knopp i den och jag misstänker den kan ta stryk.
          Alla mina hibiscusar har jag tagit ut och de är så stora och tunga så de får vara ute. Jag har satt dem utanför inglasad altan och där blir ingen frost nu. På altanen har jag flera bladkaktusar och de trivs och blommar trots att temperaturen sjunker ned mot 5 plus under natten.
          En Zilga jag köpte förra helgen frös bladen på natten mot tisdag. Rotsystemet var fint så jag antar den kommer igen.
          Hoppas på mildare väder annars blir det väl inte så mycket frukt i år. Har inte sett så mycket bin nu.
          mvh
          inger

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 18-05-2008, 19:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Här hos mig är järnnätterna inte över förrän i början av juni. Bor strax söder om Borås. Har varit ute och bäddat in daliorna. Nu håller jag tummarna att det räcker med dubbel fiberduk.

Har sett att det är många som redan planterat ut sommarblommor. Det har ju varit så varmt och gott att många trott faran var över. Det är nog många sommarplantor som fryser bort i natt.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 18-05-2008, 20:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv har jag burit in det mesta i garaget och sist var jag ute och täckte det jag inte orkade bära in med trasmattor. Vi är ju bara i slutet av maj så det kan bli frost många gånger än.

ingrid som ska iväg och jaga valp som jagar sladdar

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2008, 20:24
          Länk hit: #10

Medlem

satt en känslig växt vid källartrappan ,, resten som står i krukor har jag täckt . det i marken får klara sig själv . runt +9c +10c ,, tror inte jag får någon frost

Redigerat av flaxss: 18-05-2008, 20:24

Citera
          embees
          Inlägg 18-05-2008, 20:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Vi har +6 nu i Sjöbo. Har kvar de mest frostkänsliga under tak eller i skydd.

Hade +0,1 en natt i veckan som gick. Annars har vi här haft några plusgrader på nätterna och upp mot 19 på dagarna.

Men idag har vi bara haft +11 grader och det är den lägsta dagstemperaturen på mycket länge. Hoppas det inte knäpper till i natt.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          netaave
          Inlägg 18-05-2008, 21:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det sägs att om det är +5 gr eller under vid 23-tiden är det frostrisk, har kört efter det nu senaste veckorna och här i Uppland verkar det stamma ganska bra.
          Just nu kl 22.40 har vi bara 2.2 gr så det lär nog bli frost i natt. har täckt med fiberduk både lådor o krukor ute och på altanen, rabatterna får klara sig.
          Värst tycker jag är att fruktträden som blommar så vackert här nu, plommon, körsbär o päron inte kommer bära frukt, inga humlor har just synts till och snart är det för sent.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2008, 22:08
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (netaave @ 18-05-2008, 21:45) *
          Det sägs att om det är +5 gr eller under vid 23-tiden är det frostrisk, har kört efter det nu senaste veckorna och här i Uppland verkar det stamma ganska bra.
          Just nu kl 22.40 har vi bara 2.2 gr så det lär nog bli frost i natt. har täckt med fiberduk både lådor o krukor ute och på altanen, rabatterna får klara sig.
          Värst tycker jag är att fruktträden som blommar så vackert här nu, plommon, körsbär o päron inte kommer bära frukt, inga humlor har just synts till och snart är det för sent.

just nu +5,2c ,, tror du att det blir frost då ??

om det är ett säkert test att veta om det blir frost ,, så var det rätt så smart .

jag har ju täcks som dig . fast här håller fruktträden på att blomma över hoppas att ev kart klara sig .

Citera
          Eva B zon 5
          Inlägg 19-05-2008, 05:25
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 288

Oj, oj, oj här har det varit kallt i natt. - 4 kl 5.30, jag bor en bit utanför Bollnäs i Hälsingland.
          Åkrarna är vita av frost, löven på björkarna ser inte alls ut att må bra, men det värsta av allt. Perennerna hänger i rabatterna. Vippvallmon, perenna vallmo, riddarsporrar, ja nästan allt har ett vitt skal på sig. Hoppas bara att dom klarar sig eller kommer tillbaka, är ju frost och inte tjäle. Värst tycker jag det är med bergsvallmo och "Green Twist" (riddarsporrar) om dom inte klarat sig. Det är bara att hålla tummarna. Skulle väl ha täckt över, men man är klok i efterhand. Här är vi vana att det blir frost men inte har det varit så här tidigare om åren.
          Småplantorna, dom får natta inomhus, på verandan, där blir det i alla fall inte frost. Måste försöka rädda dom, det är ju ganska mycket jobb som ligger bakom, innan man får utplanteringsbara småttingar.
          Nu ska jag ta mig en tur ut i trädgården och titta på förödelsen.
          Mvh
          Eva B

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 19-05-2008, 05:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Å jag har haft -3 i natt. Tur jag bäddade in daliorna!

Citera
          Gillan
          Inlägg 19-05-2008, 05:54
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Ja, förödelse är det här också. -3 grader var det här i natt och det mesta hänger och slokar ute. Och att det inte är tjäle vet man ju, men frågan är om allt som var i knopp, som Liljor, Dagliljor, Aklejor och Pioner mm tar sig igen? Det här har då inte jag varit med om här förut i alla fall. Att man får täcka alla nyplanteringar, krukor och "årssådder" vet man ju. Men inte har då jag tänkt börja täcka rabatterna i alla fall. Där går min gräns rtfm.gif ...... crying.gif ....................fick till och med "knacka" hål på isen i fågelbadet -fear-.gif
          Ett par bilder på lite av förödelsen ( som kanske inte är någon förödelse när det kommer till kritan dunno.gif )

Pion "Bowl of beauty" som var full med knopp

Bifogad fil  2008_05_19_Frost_i_Maj_003_Odla.JPG ( 411.4k ) Antal nedladdningar: 34

Blandad kompott

Bifogad fil  2008_05_19_Frost_i_Maj_007_Odla.JPG ( 459.64k ) Antal nedladdningar: 40

Hur gick det för dig flaxss? Och er andra?

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-05-2008, 06:44
          Länk hit: #17

Medlem

har inte hunnit kolal än , ,, sitter i skolan nu . men det var i natt -0,9c gräset var täckt av frost . hoppaas det mesta har klarat sig . får se i eftermidda

Citera
          embees
          Inlägg 19-05-2008, 07:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Det blev som minst -0,8 och när jag tittade ut genom fönstret så ser jag att Flitiga Lisorna har klarat sig som står på golvet på balkongen tummenupp.gif Även de som står inne på terrassen har klarat sig tummenupp.gif Ska strax gå ut och kolla Löjtnantshjärtanplantorna. De är ju också väldigt känsliga för frost crying.gif
          En av mina trädpioner blommar för fullt, vågar knappt gå ut och titta -fear-.gif

Usch, det är så nervigt när kvicksilvret sjunker ner så här långt.....!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Malvia
          Inlägg 19-05-2008, 08:17
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

-3 i natt, odlingarna i pallkragar har haft fiberduk på i en vecka nu.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-05-2008, 08:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-4,9° blev det (norra Skåne), och ormbunkarna har fryst sönder. Sådderna har klarat sig liksom blommande löjtnantshjärta och pion i knopp, men aklejorna (första blommade upp igår) är lite hängiga, fast jag tror att de hämtar sig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 20:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon