Vi hade stora problem i fjol med skator, fiskljuse och häger framför allt. Skatorna lyckades ta min finaste schubunki, men jag såg det och sprang ut och den räddads.
Fiskljusen slog ner som en bomb och slog en guldid, jag såg detta också och kutade ut skrikandes för full hals och skrämde halvt ihjäl både maken, hunden och fågelstackaren, som tappade iden. Men den dog några dagar senare ändå.
Hägern var allra värst, den var här till sist 3 ggr om dan och tog fisk. Vi hade spänt massor av fisklinor över grunda delar, men den spatserade i ändå. Den landade på gräsmattan och stod helt sonika på kanten och fiskade. Till sist tog fiskelinan slut och jag tog i panik ett murarsnöre, knallorange är det, och tänkte att bara färgen kan väl skrämma iväg den! Icke sa nicke, men däremot är väl fågejskrället färgblind för den lyckades fastna i murarsnöret och satt och skrek som en besatt på gräsmattan en kväll. Jag ville slå in skallen på den för jag var gruvligt trött på allt tjuvfiske men maken klippte loss den. Och sen dess har vi inte haft några fler besök. Och plasthäger köpte vi och jag kan döda den myten att hägern inte går ner om området redan är inmutat, för den stod bredvid den en dag och fiskade.....
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|