|
Länge lever monopolet, Trodde jag aldrig att jag skulle säga. |
|
|
|
19-05-2008, 12:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem sedan: 09-03-2003
Medlem nr: 882

|
Jag har i flera år varit extremt missnäöjd med postens service. Posten har gått från att vara en leverantör av brev till att bli en leverantör av reklam och paket.
Paketdistributionen sköter de med den äran. Reklamdistributionen likaså eftersom man översvämmas i brevlådan av reklamen. Men va farao, man måste ju ha något att elda i pannan med när man sagt upp den dagliga tidningen pga av dålig distribution.
Tyvärr så i samma veva posten blev ett reklamdistribuerande företag så började man att behandla breven som reklam dom också. Alltså inte så viktiga. Sena brev pm två till tre dagar är snarare regel än undantag ibland har bäst före datum på breven gått ut för länge sedan både en vecka eller två.
Det som alltid retar mig är att man kan endast reklamera om man är avsändare men det är ju mottagaren som utsätts för att inte få brevet och kanske upptäcker detta när man får en betalningspåminnelse.
Jag ser det som ett bra sätt att hålla hög statistik i framkomligheten på breven att göra reklamationsreglerna sådana.
Desutom får man ett beklagande brev med standarssvar från en dator när man väl lyckas göra en reklamation. Det står:Tyvärr händer det att brev inte kommer fram men de flesta brev gör det. VI hoppas du litar på oss i fortsättningen.
Om man nu tycker att posten sköter breven skit-dåligt så ska man bara tala om Citymail. Bedrövligt säger jag bara.
De påstår att bankgirocentralen i Stockholm inte finns med det egna postnumret 10643 som är BGC.s scanningcentral för fakturor. Så i bästa fall skickar de tillbaka breven till avsändaren med texten adressat okänd. Allts man påstår att bankgirocentralen som har eget postnummer inte finns.
Problemen det orsakar påminnelseavgifter, dröjsmålsränta, extra arbetstid osv.
Värst är detta ang räkningar hos stora företag från tex Länsförskringar, Wasakredit, Tele2, Preem med flera.
Mycket jobb orsakar detta pga av att man aldrig vet vem som distribuerat breven dvs posten eller Citymail. Hus skall man då kunna rätta problematiken.
Alltså säger jag nu något jag aldrig trodde jag skulle säga: Länge leve monopolet. För den som har ett monopol kan inte skylla på någon annan har gjort fel
Vad har ni för erfarenhet och var kan man klaga.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
Netha
|
19-05-2008, 13:03
|
Gäster

|
Jag har fakstiskt aldrig råkat ut för att brev vare sig försvunnit eller blivit försenade. Skickar ganska ofta brevpost och påse och de når alltid mottagaren nästa dag om jag postar den före 16.30.
|
|
|
|
|
19-05-2008, 13:36
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem sedan: 19-07-2005
Medlem nr: 6 203

|
Nu fick jag vatten på min kvarn i alla fall Bettson.
Tre av fyra ggr när jag skickar brev från det lite större samhället i närheten så kommer de inte fram förrän efter ett par tre dagar!
Jag har frågat och de säger att lådan töms varje dag. Det är jag ganska beredd att tro på eftersom lådan ofta verkar full. Vad jag däremot tvivlar på är om de tömmer den i tid för avgång från orten! Ibland är det dessutom ganska pinsamt när man säger att man postat och mottagaren likt förblommat inte får sin post.
Nu brukar jag oftast inte skicka så värst viktig post, men ibland händer det ju att det finns plantor eller annat känsligt som behöver komma fram. Och egentligen så ska det ju inte spela någon roll vad som är i. Sägs det att det ska komma fram dagen därpå så ska det göra det också.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
19-05-2008, 14:56
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem sedan: 09-03-2003
Medlem nr: 882

|
Från Wasakredit till Bankgirocentralen 8 brev alla försenade pga av retur till avsändren förseningsavgifter och dröjsmåslräntor 425 kr. Leverantör Citymail.
Från Tele2 till bankgirocentralen. 16 brev varav tio försenade eller åter avsändaren eller helt försvunna. Dräjsmålräntor och påminnelseavgifter 228 kr. Postleverantör Citymail.
Från länsföräkringar till Bankgirocentralen. 9 försändelser varar alla försenade eller returnerade avsändaren dvs Länsförsäkringar. Det var en bilförsäkring och det gick till bilförsäkringsföreningen. Har inte fått räkningen ännu. Leverantör av posttjänst Citymail
Från Preem till bankgirocentralen. 4 fakturor 2 st försvunna som vi själva ringt och efterlyst för att inte företagets bränslekort ska spärras. Extra arbetstid ca två timmar med sitta i telefonkö, förklara problemet, få kopia, manuell betalning innan förfallo, adressera om kopian och skicka till bankgirocentralen samt manuell lista att hålla koll på denna eftersom hela listan före LB betalning måste gås igenom manuellt.Reklamation som egentligen nte leder till något hos Citymail osv. Postleverantör Citymail. Här kunde man dock hos Preem begära att alltid i fortsättningen få breven skickade med Posten vilket vi gjorde. Tur att vi själva hade koll och att åkeriet som företagskortet var utställt på får sitt bränsle. Det kostar att ha en lastbil stående.
Oservera att den egentliga fakturamottagaren (som ska betala fakturan) och jag inte ens en gång rört fakturan eller har något att vara medskyldiga över. Fakturan har gått direkt från leverantör via Citymail och bort i det blå eller i bästa fall tillbaka till fakturautställaren med den felaktiga texten adressaten okänd= alltså man påstår att bankgirocentralen inte finns.
NU tänkte jag klaga hos post och telestyrelsen men den hänvisar bara till leverantören vilken vi har klagat hos i över ett år till ingen nytta.
Dessa som jag angivit nu är bara toppen på isberget.
Det borde banne mig vara lag att distribuerande posleverantör skulle stämpla på kuveret så att man vet vem som levererar posten annars kan man aldrig komma tillrätta med problemet.
Jag kommer i brev att uppmana LÄnsförsäkringar, Tele2, Wasa kredit, premm m.fl att sluta använda Citymail.
Tänk på när ni får ett försenat eller bortkommet brev att det kan vara en annan postleverantör.
|
|
|
|
|
19-05-2008, 15:38
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem sedan: 09-03-2003
Medlem nr: 882

|
För femtioelfte gångne reklamerade jag i morse till Citymail. Två timmar senare reklamerar jag en gång till i ett nytt ärende.
Klagomuren är uppbyggs som någon slags kaffetantservice där man skall för ärendet vidare men inget händer.
Så i förmiddags krävde jag återkoppling.
Nu är klockan 16.36 och jag har flortfarande inte härt något. SÅ nu järnvägars.
Jag har skickat brev om att de borde byta postleverantör till Wasakredit, LÄnsförsökringar, Preem och Tele2.
Kommer också att fortsätta göra så till varje företag som jag upptäcker utsätter sina kunder dör denna onöda.
Ska bli rloigt att se hur länge det tar innan de hör av sig.
|
|
|
|
|
19-05-2008, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 175
Medlem sedan: 02-03-2007
Medlem nr: 9 182

|
Jag har aldrig haft något problem med posten. Allt har kommit i tid, ibland extremt snabbt också. Inget har blivit förstört eller försvunnit.
Postställena har ju flyttat till vanliga butiker... Men på de platser jag bott har det också funnits ett postställe som heter "Posten företagscenter" med äkta postpersonal och det funkar faktiskt som den gamla vanliga posten. Man lämnar in brev och paket där, och de har även frimärken. Så för mig har det aldrig ens känts som om den vanliga Posten har försvunnit. Visserligen kan man inte göra vanliga betalningar där, men sånt gör jag aldrig över disk.
Men jag har bott i Stockholm och Växjö.. Det är ju hemskt om det ska vara så att folk ute i mindre orter får en annan behandling. Och står det att lådan töms en viss tid ska den tiden gälla!
Vad gäller räkningar eller annat viktigt så skulle jag aldrig skicka sådant med post utan jag använder internetbank och det tycker jag alla kan lära sig att göra (vet nu inte om ni gör det, men ville bara påpeka).
Hoppas ni får bättre behandling i framtiden!
Redigerat av sanakan: 19-05-2008, 17:31
--------------------
♥ Fågelholkar i holkbloggen ♣ Nyutbildad trädgårdsmästare! ♠ Drömmer om trädgård
|
|
|
|
|
19-05-2008, 18:21
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem sedan: 20-11-2006
Medlem nr: 8 833

|
Jag både skickar och får väldigt mycket post i mitt arbete och har aldrig några problem. I min "jobbstad" finns också Postens företagscenter och de håller en väldigt hög servicenivå., så eventuella problem kanske beror på lokal personal. Gita
|
|
|
|
|
19-05-2008, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem sedan: 30-09-2007
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (sanakan @ 19-05-2008, 18:30)  Vad gäller räkningar eller annat viktigt så skulle jag aldrig skicka sådant med post utan jag använder internetbank och det tycker jag alla kan lära sig att göra (vet nu inte om ni gör det, men ville bara påpeka). Det är ju lätt för dig att tycka! Men bor man på landet med opålitlig och långsam modemuppkoppling eller mobilt bredband utan täckning vill man kanske inte göra viktiga saker över nätet. Jag kan inte få bredband, och ibland kommer man helt enkelt inte ut på nätet. Dessutom blir det strömavbrott varje gång det åskar eller blåser. Efter Gudrun t.ex. var jag utan el i 9 dygn, inte så kul om det är så man ska betala sina räkningar. Därför har jag medvetet valt att betala mina räkningar genom att skicka ett kuvert med posten.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
20-05-2008, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem sedan: 22-04-2007
Medlem nr: 9 917

|
Oj, för nån dag sen satt jag och funderade på att starta en liknande tråd men avstod. Blev så arg i fredags när jag pratade med en släkting. Än en gång så hade mitt gratulationskort inte kommit fram till dom. Ofta är breven/korten sena nån dag, men det här hade dom inte fått alls. Och min släkting sa också att post ofta kom bort hos dom. Själv märker jag att posten lägger post i fel låda ofta. Vi har en sån där box i trapphuset och jag får ofta grannens post och dom får min. Viktig post som från sjukhuset hamnar hos grannar, känns jättejobbigt. Jag har ringt och klagat men det hjälper inte. När dom satte upp boxarna i trapphuset fick vi även en postlåda där vi kunde lägga vår post som vi skulle skicka. En dag kom sen ett papper från posten att lådan tagits bort för vi skickade för lite brev.
Redigerat av Rose: 20-05-2008, 16:16
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2008, 18:25
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem sedan: 23-07-2007
Medlem nr: 11 660

|
Jag har sett brevbärare tömma lådan 20 i 6 som ska tömmas klockan 6. Massa människor som skyndar till lådan och blir lättade när de hinner fram till 5 i 6. Tji för dom, lådan är redan tömd. Jag får ofta andra människors post. Ibland ligger det något brev inne bland reklamen som man nästan missar. Skulle inte förvåna mig om jag slängt brev ibland för att jag inte sett dem när den legat gömd bland reklamen.
Gissar att det är synd om reklambärarna som tidigare var brevbärare. De får ju slåss med personalminskningar hela tiden.
Antagligen är det lönsamt att göra ett sämre jobb. Posten generaldirektör får ju en god lön.
|
|
|
|
|
28-05-2008, 13:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
Jag får ofta brev i min brevlåda som skall till annan gata, men med samma nummer som jag har. Är brevbäraren dyslektiker? Hur som helst har jag trötat på att sitta o vänta i telefon hos Citymail, och definitivt på att springa iväg till brevlådan o lägga posten där. Numera får Citymail komma o hämta breven. Dessutom informerar jag avsändarna. Nu sist var det ett kuvert från Nordea.
Jag vet numera skillnaden mellan Citymails brev och Postens brev, och jag kan säga att det är bara Citymails brev som jag får fel.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
28-05-2008, 13:33
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 22

|
CITAT (Bettson @ 19-05-2008, 13:47)  Alltså säger jag nu något jag aldrig trodde jag skulle säga: Länge leve monopolet. Systemet är också toppen, nästan alltid bra produkter till bra priser.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
28-05-2008, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
CITAT (Hannele @ 28-05-2008, 14:33)  Systemet är också toppen, nästan alltid bra produkter till bra priser.  Ja jag minns när jag hälsa på släkt i Tyskland.... vad vi sprang runt i butiker. Vad konstiga grejer dom lurade på en..... Och det totala utbudet?? Ja troligtivs mindre än EN vanlig bolagsbutik.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
28-05-2008, 16:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem sedan: 09-03-2003
Medlem nr: 882

|
Ralf , hur ser man skillnaden mellan Citymails brev och postens. En annan bor ju på landet gudbevars och citymail har gudskelov inte funnit det lönsamt att leverera brev hit.
För övrigt. SÄkringen gick häromdagen och jag blev kort sagt tvärarg. Nöjde mig inte längre med att prata med kafferepstanten/tjejen i kundtjänsten som bara ska säga till och det inte hänt ett skit utav dom tillsägelserna på ett år.
Så nu krävde jag att få prata med en chef. Då blev jag kopplad till postköraren på att annant postnummer som inte hade ett skit med saken att göra.
Så jag ringer igen och kräver med väldigt stora bokstäver att få prata med en chef.
Blev efter mycket om och men kopplad till en MD som bara hade jobbat en vecka. Förklarade nogsamt problemet och han skulle personligen höra av sig till mig igår efter att han hade varit ute på splitten och kollat läget.
Jag hotate med f*n och hans mormor ifall han inte hörde av sig. Nåväl han har delegerat ärendet till en assistent som inte ens en gång vet hur postdelningen går till. Hon har ringt tre gånger och jag har fått förklara de mest elementära saker ( som man faktiskt borde kunna ifall man jobbar på ett postdistribuerande företag) som tex skillnaden mellan utdelningsadress med gata/box och utdelningsadress med eget postnummer.
Hon påstår att 106 43 inte är ett eget postnummer och att Citymail inte delar ut post dit för så är det i deras system.
Jag påpekade då att ifall man går in på deras hemsida så säger den att Citymail delar ut post på den adressen och det är även information som citymails kunder har.
Då var 10643 inte ett eget postnummer för det sa systemet.Jag påpekade då att det är posten som delar ut postnummer och om posten delat ut 10643 som ett eget postnummer så är det så, oavsett vad citymail säger. Dessutom så kan det stå precis vad som helst ovanför postnumret tex kalle anka, ankeborg och posten skall delas till adressen för det egna postnumret i alla fall. Allt annat är ett tjänstefel.
Jamen vårat system säger..............där avbröt jag och bad henne återkomma när hon ¨åtgärdat problemet vilket ännu inte skett.
|
|
|
|
|
28-05-2008, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
CITAT (Bettson @ 28-05-2008, 17:35)  Ralf , hur ser man skillnaden mellan Citymails brev och postens. En annan bor ju på landet gudbevars och citymail har gudskelov inte funnit det lönsamt att leverera brev hit. Kuvert som delas ut av posten har en svagt röd streckkod nere till vänster.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
28-05-2008, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
En del post, typ räkningar, kunde gärna få komma fel.....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-06-2008, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
idag 5 st brev i lådan från Citymail. 2 st till mig.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
12-06-2008, 19:32
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem sedan: 08-01-2005
Medlem nr: 4 843

|
Jösses vad rörigt... jag har själv jobbat på posten, både som lantbrevbärare och i "stan" Visst hände det att det blev fel, inte ofta, men det hände, oftast kunde man rätta till det, men tex i en trappuppgång och den som fått fel post inte är hemma... då är det svårt att komma åt brevet Men som någon nämde om sin lantbrevbärare, när jag jobbade (fast det var några år sedan) då var vi Tvugna att åka fram till alla fast bodende lådor. Sommarbostäder endast när det var post/reklam. Men alltid till de fastboende, just för att de kunde ha nåt ärende. Sen fanns det ju dem som hade sagt till att man inte behövde det, och som ringde och sa till att de vill man skulle komma dit, men annars vet jag att man alltid åkte till alla "fasta" lådor. och de gula lådorna tömmde vi alltid på rundan, minns tillochmed att vi hade en blankett med oss där vi fyllde i exakt vilken tid vi tömde den (bra för en själv att se hur man låg till så man kunde räkna ut när man skulle vara klar  ) Vet ju inte alls hur det är numera, var några årsedan jag jobbade på posten, sen är det väl som nån annan sa, skillnad på de olika kontoren också...
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|