Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis i dött träd
          susanneedgren
          Inlägg 21-05-2008, 11:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 10 628

Har tänkt att sätta klematis i en kruka nedanför ett dött träd. Hur stor måste krukan vara? Ska jag linda hönsnät nedtill runt trädet? Hur långt i från kan klematisen stå? Måste man klippa ner klematisen när man planterar den, vad händer annars?

Många frågor på en gång

/Susanne

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Bruna fingrar i ...
          Inlägg 21-05-2008, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 15 174

Hej, Varför i kruka? Du kan ju lika gärna sätta den i marken vid trädet och med en marktäckare tycker de om..
          Har åxå sett "döda" träd med klätterrosor...Himlans fint tummenupp.gif

Inte bara döda träd förstås...jätte fint i äppelträd efter blomning biggrin.gif

Citera
          Bruna fingrar i ...
          Inlägg 21-05-2008, 17:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 15 174

Varför man klipper ner den är väl för att hjälpa den att fokusera på rotbildning..

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 21-05-2008, 19:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Det finns två läger när det gäller nedklippning verkar det som. Antingen som Bruna Fingrar skriver. Man klipper för att rotbildningen (och fler stjälkar) skall främjas och att man då skall slippa vissnesjuka. De menar att vissnesjuka på clematis beror på att det blir för lite rötter för att orka med den tillväxt som blir så att den vissnar ned, därav vissnesjuka.
          Sedan finns de dem som anser att det är för att den enbart skall få fler stjälkar och att vissnesjukan beror på svamp, inte att det är för litet rotsystem.
          Jag tillhör den senare grenen för jag har aldrig fått vissnesjuka på mina nyplanterade clematisar om jag inte klippt ned dem vid plantering. Däremot har jag fått vissnesjukan på en "The President" som jag redan hade haft i flera år.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 21-05-2008, 19:03

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 21-05-2008, 21:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Jag har planterat en alpklematis nedanför mitt döda plommonträd. Grävde en ordentlig grop, lade benmjöl i botten, satte en upponervänd petflaska (utan botten) fylld med sand intill för lättare vattning. Planterade en astilbe bredvid som rotskuggare. Den blommar fint nu i år även om den inte hunnit växa upp mer än till första grenen ännu. Planterade den för två år sedan.
          Jag tror det kommer att bli urtjusigt när hela plommonträdet blir fullt med vita blommor!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 22-05-2008, 06:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 10 628

CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 21-05-2008, 18:49) *
          Hej, Varför i kruka? Du kan ju lika gärna sätta den i marken vid trädet och med en marktäckare tycker de om..
          Har åxå sett "döda" träd med klätterrosor...Himlans fint tummenupp.gif

Inte bara döda träd förstås...jätte fint i äppelträd efter blomning biggrin.gif

Glömde tala om att det bara är berg (klipphällar) där. Det är ned mot vattnet (Mälaren) och det finns inte en chans att gräva där. Trädet är snyggt för att vara dött så jag tänkte att lite grönt skulle göra sig bra där.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon