Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Te - finns det något godare..., Vad rekommenderar ni för te
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 10:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Jag är en te-älskade fanatiker, kan dricka upp till 3 liter på en dag, beroende på hur varmt det är. Ju varmare dessto mindre, på sommaren kan det gå dagar utan att jag dricker te alls.

I mitt skafferi brukar det finnas minst 10 olika lösvikt teer samtidigt, och varje gång jag köper nytt säger jag för mig själv "nu räcker det, skall inte köpa mer förren det jag har tar slut", men mina fingrar kan ínte hålla sig bort från de olika sortena i affären så det blir bara mer och mer.

Jag gillar teer med citrus i eller med blåbär, björnbär mm. Framför allt skall man kunna blanda i mjölk i dem, köpte sist ett te som smakde som glass när man hade mjölk i, jättegott. Det finns så många sorter att välja mellan att man blir alldeles snurring när man kommer in i ett te-hus, känner mig som en kalv på grönbete, vet inte vad jag skall välja.

Har ni några favorit teer som ni kan rekommenadera?
          Har någon provat vit te, vad smakat det?
          Vad tycker ni om röda eller gröna teer? Jag har inte hittat ett grönt te som jag tycker om, tycker det smakar lite och många smakar gräs tycker jag (köpte grönt te på willys av deras märke och det smakade faktiskt diskmedel usch). Däromot älskar jag rött och svart te.

Förut såldes svarta te med karamel(kola)smak, men det kan jag inte hitta längre, vet någon om man kan köpa det någonstans?

Köper ni i affär eller på nätet? Vad tycker ni är lämpliga priser?
          Jag brukar handla på the-huset i göteborg vid kopparmärra eller i mat butiker.

Hur gör ni erat te? Jag använder en te-perkulator(tror jag det kallas) och tycker man får ut mkt mer smak än med te-silar.

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Christer i Falkö...
          Inlägg 24-05-2008, 12:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Samma här, pimplar te i stora kvantiteter. Jag är inte så förtjust i teer som är för fruktiga i smaken vanligtvis. Håller mig gärna till de olika Earl Grey varianterna. Gröna teer blir det mycket av, men som du skrivit, en del smakar bara gräs. I Falköping har de ett te som köps i lösvikt som heter "Brunkullans gröna te" Det tror jag att du skulle gilla rejält. Mycket fruktig smak av obestämd karaktär. Tror nog att det kan finnas i andra kaffe/te butiker också. Lite dyrare än andra teer men ack så gott! Rött te, som ju inte är te, tycker jag smakar som det medlet jag sköljde munnen med mot tandköttsinflammation. Kan inte med det alls. Vitt te har jag aldrig testat.
          Christer.

Knäckte tekannan för ett tag sedan, så nu har jag en stor sil som teet ligger i. Har en mycket stor tekopp, så det är en sil av standardstorlek med stora hål i som jag använder. Blir faktiskt riktigt bra på det sättet.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 13:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

3 liter!!? Jag som trodde att jag drack mycket te. Men på sommaren blir det ofta bara en mugg på morgonen. På vintern mycket mer. Oftast brygger jag direkt i muggen med en sån där tefilter av tyg eller plast eller vad det är, tycker inte om tesilar där man får bitar av teet i koppen. Min favorit heter Visbyblandning (hette förut Kalkstensdrömmar), och den köper jag på tehuset i Helsingborg. Jag gillar även vanilj, hallon, rabarber/grädde mm.
          Grönt te tyckte jag tidigare inte alls om, sen fick jag smaka grönt te med vaniljsmak (tepåsar, Friggs) och det är jättegott, dessutom lär det vara väldigt nyttigt, så nu dricker jag det varje dag och har även börjat uppskatta andra gröna teer, man måste nog vänja sig vid smaken kanske. Vitt te är blekt och svagt i smaken. Rooibos är inte min grej, men smaksatt kan jag få ner det.
          Jag dricker inte svart te på kvällen för då kan jag inte sova, många örtteer är ju inte så goda men jag älskar såna med bär i, röda och syrliga med smak av körsbär, vinbär eller hallon t.ex. Minst lika gott som svart te!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 14:16
          Länk hit: #4

Medlem

Min tekopp är på 1/2 L, tycker den är alldelse för liten laugh.gif

Ska se om jag kan hitta det där "Brunkullans gröna te", kan var väret att prova även om det skulle vara lite dyrare. Även vanilj variaten kan var kul att prova. Jag har ju hört att gröna teer skall vara så bra, men det är ju inget roligt att dricka om man inte kan hitta en god variant.

Undra vilket rött te du har drukit Christer, låter spännade happy.gif , det finns ju många vaianter där med. Det röda teet som jag har hemma nu är med blåbär och lingon smakar jättegott med mjölk till, vet inte hur jag skall beskriva smaken, en len blåbärs smak med tycker jag.

Earl grey finns allt hemma, russian blue och breakfast tea är trevliga att bryta av alla andra smakteer med.

Mmm, rabarber/gädd är gott.

Örtteer är inte det samma som gröntte? Du får de att låta så gott!

Jag tycker min perkulator är det bästa sätt att brygga tee, saknar den när jag är hemma hos andra, tycker inte det smakar lika mkt. Dessutom kan använda samma mängd te i perkulatorn hela dagen, medans om jag använt tesil/kula är två koppar lagom. Perkulatorn håller värmen lagom och vattnet går ju runt och genom teet hela tiden, ju längre tid desto mer smak.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 14:35
          Länk hit: #5

Medlem

Nej, grönt te är verkligen inte detsamma som örtte!! Svart, grönt och vitt te kommer från tebusken allihopa. Svart är mer fermenterat och innehåller mer tein än grönt. Vitt te är nog de finaste spetsarna och knopparna tror jag, innehåller väldigt lite tein men desto mer antioxidanter.
          Örtte kan t.ex. vara brännässel- eller kamomillte. Det goda teet jag pratade om innehåller hibiskus, fläderbär, svarta vinbär och arom (körsbär och svart vinbär), jag låter det dra läänge för att det ska bli riktigt gott. Egentligen borde man kunna göra det själv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 14:47
          Länk hit: #6

Medlem

Har tänkt mig att det går under samma namn grönt- och ört-te, men där lärde jag mig nått nytt igen.
          Kamomill har jag druckit och gillade det inte, smakade hö har jag för mig, annars har jag nog inte provat örtte. Brännässel te har jag hört om, men aldrig provat.

Jag vill ha en massa örter i mina pallkragar och gärna örter man kan göra te av, folk får det att låta så gott med eget te.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 15:09
          Länk hit: #7

Medlem

Pepparmynta, citronmeliss, brännässla, rölleka, johannisört är några av de växter som jag har gjort te på, jag behöver bara kliva ut genom dörren och plocka dem. Det gick ett danskt program på tv i fjol som jag blev mycket inspirerad av, de verkade mycket seriösa och höll sig till vetenskapliga fakta. Hemsidan är här:
          länk
          Sen har jag en bok (eller rättare sagt "långtidslånar" den av min bästa vän som inte kan något om växter och därför ändå inte vågar sig på artbestämning till teet...) som heter "Örtmedicin och växtmagi", men det är inget hokuspokus där heller, den är jättebra.
          Citronmeliss ska t.ex. vara svagt smärtlindrande, man kan ju även kombinera svart te med några färska blad när man har ont i huvudet.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          embees
          Inlägg 24-05-2008, 15:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Mitt absoluta favoritte är Chai, inte några varianter utan vanligt Chai.
          Dricker egentligen bara detta för inga andra smakar tillräckligt gott längre.
          Har aldrig mjölk i men gärna lite socker.

Kan tipsa om en fantastisk tebutik i Lund
          http://www.tehusetjava.se/

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 16:08
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (embees @ 24-05-2008, 16:42) *
          Mitt absoluta favoritte är Chai, inte några varianter utan vanligt Chai.
          Dricker egentligen bara detta för inga andra smakar tillräckligt gott längre.
          Har aldrig mjölk i men gärna lite socker.

Kan tipsa om en fantastisk tebutik i Lund
          http://www.tehusetjava.se/

Jag har precis köpt chai, skall prova det någon dag. Tjejen i the-huset rekommenderade det och sa att det skulle vara gott med mjölk i dessutom. Indiska natonaldrycken tror jag hon sa att det var.

Citera
          Kat
          Inlägg 24-05-2008, 16:27
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 11:40) *
          Förut såldes svarta te med karamel(kola)smak, men det kan jag inte hitta längre, vet någon om man kan köpa det någonstans?

Japp! whistling.gif

I övrigt är nog "Kaffekvarns specialblandning" en av mina absoluta favoriter.

Citera
          Bettis
          Inlägg 24-05-2008, 16:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag kör bara med grönt te men citronsmak, har alltid i en riktig skiva citron åxå. Har en kaffekokare som jag använder som tekokare, gör nog en 15 koppar på morgonen och dricker nästan alltid upp det men sedan dricker jag inget mer te under dagen då håller jag mig till vatten.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 24-05-2008, 20:08
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 17:08) *
          Jag har precis köpt chai, skall prova det någon dag. Tjejen i the-huset rekommenderade det och sa att det skulle vara gott med mjölk i dessutom. Indiska natonaldrycken tror jag hon sa att det var.

Konstigt med det ordet chai som tycks ha blivit någon tesort i Sverige. Chai betyder rätt och slätt te på hindi! Chai dvs te är mycket riktigt något av en nationaldryck i Indien, men den kan vara av många olika sorter och varianter. Jag fnissar lite för mig själv när jag hör någon prata om chai-te giggle.gif , det är väl ungefär som att säga coffee-kaffe!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 20:43
          Länk hit: #13

Medlem

Jag blev också förvånad, visste inte att det fanns en sort som hette så. Det heter chai på ryska, tjeckiska etc. också, har de slaviska språken lånat in ordet från hindi då?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 24-05-2008, 21:17
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

3-liter om dagen låter MYCKET!!!!

om det hade varit ÖL hade jag förstått......

skämt å sido

jag gillar OLIKA sorters teer MEN på morgonen MÅSTE jag ha SVART te.. English Breakfeast... (Inget Earl Gray eller nå't "parfymerat" te)
          Tyvärr har COOP slutat med sitt egna te (12:90 / 200g) så nu blir det Twinings (20:-/200g)
          Ett temått (ca 3msk) till ca ½L HETT vatten (precis sjudande) . Får dra EXAKT 5 minuter i en tekanna.

På jobbet har man tyvärr bara tepåsar och för kallt vatten (Duger säkert till Brasilianskt Ört-te- dvs Kaffe) så där dricker jag oftast Calcium Calcium Syre.

På eftermiddagen kan jag inmundiga en stark kopp Earl Gray eller ev parfymerat te....

men några 3 liter tror jag inte att jag häver i mig....

b

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-05-2008, 21:26
          Länk hit: #15

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 17:08) *

Nationaldryck vet jag inte, men vart man än går så sticker dom en kopp chai i handen på en. Enda the jag dricker, jag blev tvungen att lära mig tycka om det och efter ett tag var det inte så illa faktiskt. När det är riktigt gjort bränner det lite i halsen efteråt, och så skall det naturligtvis vara gjort på mjölk och inte vatten.

Jag brukade välja indisk frukost med chai och indiskt bröd i stället för kontinental med kaffe och toast. Då sken alltid servitören upp, dom var stolta över det indiska. Engländare man träffade tyckte däremot chai var hädelse laugh.gif

Citera
          Rapchic
          Inlägg 25-05-2008, 08:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

(ok hinner inte läsa allt)

Jag är tefantast, där jag praktiserar är jag huvudansvarig för teavdelningen, jag har hållit en föreläsning om te, och jag kan dricka många tekanoor per dag wink.gif

(min första instinkt var att rätta dig att rött te egentlige inte är te utan rooibus men det var radan gjort sorry är lite pedantisk när det gäller te)

anledninge till att du inte tycker om grönt te kan vara för att du brygger det fel. Grönt te ska INTE bryggas i för hett vatten omkring 70 grader är det normala (fråga i din tebutik vad som är optimalt för just din tesort) brunkullas gröna kräver ca 70 gradigt vatten för det blir lätt "bränt" (vet ej vad jag annars ska kalla det) grönt te blir också gammalt fortare än svart te och när grönt te blir gammalt smakar det lätt hö, se till att du köper ditt te där dom säljer mkt så dom inte kan ha det på lager längre men te håller bättre i stora mängder så det är ändå ok i många tebutiker. brygg inte teet för länge grönt te ska brygga mellan 30 sek och 2 min INTE mer då blir det lätt beskt (som nybörjare kan man ta och brygga den första koppen grönt te i 30 sek och sen slänga bort det vattnet och börja om på nytt altså om du använder tesil)

få se nu jag gillar inte svarta teer längre nu när jag vet hur bra grönt te kan smaka wub.gif men en smak kan jag med och det är den indiska (och vissa ställen i afrika) traditionella teet Chai (som jag dricker nu medan jag skriver) när det gäller gröna teet blir jag mer och mer traditionell, tex älskar jag Matcha som är de malda tebladen som används i den japanska tecermonin, Gen Mai Cha är också gott (japanska traditionellt med puffat ris i). vitt te är gott men det kan dra längre än grönt (upp till 10 min) innan man får smak i men det är lyxigt att köpa det ibland. Oolong är nog det närmaste jag kan komma svart te (förutom vissa sorter som Chai och lapsang) som jag tycker är gott.

ah hinner inte mkt mer (ps jag tror du gillar brunkullas gröna jag med det verkar som en sort för dig glöm inte att brygga den rätt så du får det optimala innan du bestämmer dig om det är gott eller inte)

CITAT (Huggorm @ 24-05-2008, 22:26) *
          Nationaldryck vet jag inte, men vart man än går så sticker dom en kopp chai i handen på en. Enda the jag dricker, jag blev tvungen att lära mig tycka om det och efter ett tag var det inte så illa faktiskt. När det är riktigt gjort bränner det lite i halsen efteråt, och så skall det naturligtvis vara gjort på mjölk och inte vatten.

Jag brukade välja indisk frukost med chai och indiskt bröd i stället för kontinental med kaffe och toast. Då sken alltid servitören upp, dom var stolta över det indiska. Engländare man träffade tyckte däremot chai var hädelse laugh.gif

faktiskt så räknar dom te som sin nationaldryck, Chai betyder te på indiska om jag minns rätt (Cha är te på kinesiska och japanska) och den ska drickas söt med mjölk i den enda tesort jag dricker mjölk i

PS dricker gärna mitt te i en skål med teet i vattnet löst wink.gif fast det funkar inte med svart, men grönt och oolong funkar det

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-05-2008, 09:36
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 09:21) *
          (...) grönt te ska brygga mellan 30 sek och 2 min INTE mer då blir det lätt beskt (...)

Jag brukar låta det dra i 4 minuter (svart te 5 min.). Någonstans har jag hört att grönt te absolut inte får dra längre än 4 minuter, det lät nästan som om det blev farligt sen. Någon som vet vad det beror på? Är det bara för smakens skull?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 25-05-2008, 10:09
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 10:36) *
          Jag brukar låta det dra i 4 minuter (svart te 5 min.). Någonstans har jag hört att grönt te absolut inte får dra längre än 4 minuter, det lät nästan som om det blev farligt sen. Någon som vet vad det beror på? Är det bara för smakens skull?

ämnerna som gör teet bittert börjar dras ut då och det ämnet (som jag såklart inte minns vad det heter nu) är farligt i stora mängder däremot kan man tvätta sår med te som dragit för länge om man vill att det ska sluta blöda. däremot är det nog ganska stora mängder som behövs eftersom vissa medecinal växter har det ämne i sig då man bereder dess medecin

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-05-2008, 10:22
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:09) *
          ämnerna som gör teet bittert börjar dras ut då och det ämnet (som jag såklart inte minns vad det heter nu) är farligt i stora mängder däremot kan man tvätta sår med te som dragit för länge om man vill att det ska sluta blöda. däremot är det nog ganska stora mängder som behövs eftersom vissa medecinal växter har det ämne i sig då man bereder dess medecin

aha! Tack, då vet jag det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 25-05-2008, 10:38
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 15:35) *
          Nej, grönt te är verkligen inte detsamma som örtte!! Svart, grönt och vitt te kommer från tebusken allihopa. Svart är mer fermenterat och innehåller mer tein än grönt. Vitt te är nog de finaste spetsarna och knopparna tror jag, innehåller väldigt lite tein men desto mer antioxidanter.
          Örtte kan t.ex. vara brännässel- eller kamomillte. Det goda teet jag pratade om innehåller hibiskus, fläderbär, svarta vinbär och arom (körsbär och svart vinbär), jag låter det dra läänge för att det ska bli riktigt gott. Egentligen borde man kunna göra det själv.

du glömde nämna att Oolong, Pu-erh (eller Pur-eh stavar vissa) och gult te också är te men dom är ovanliga

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 15:47) *
          Har tänkt mig att det går under samma namn grönt- och ört-te, men där lärde jag mig nått nytt igen.
          Kamomill har jag druckit och gillade det inte, smakade hö har jag för mig, annars har jag nog inte provat örtte. Brännässel te har jag hört om, men aldrig provat.

Jag vill ha en massa örter i mina pallkragar och gärna örter man kan göra te av, folk får det att låta så gott med eget te.

jag vet ett till örtte du har provat så kallat rött te (som igentligen heter Rooibus) är ett örtte altså inte ett riktigt te

--------------------

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 00:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon