Hej!
Växelodlingsprincipen bygger på en fyraårscykel. Man delar in sin odling i fyra delar.
år 1 odlar man på ruta nummer 1 bladgrönsaker (såsom sallad, kål och spenat) men även solancées som t.ex potatis som behöver och förbrukar mycket kväve. På ruta nummer 2: rotfrukter (morot, rädisa...) dessa söker sin näring djupare ner i jorden än bladgrönsakerna. På ruta nummer 3: baljväxter (ärtor, bönor), som tillför jorden bl.a mycket kväve och behöver väldigt lite näring själva. Även melon och pumpa rekomenderas på ruta 3. och ruta nummer 4: Låter man ligga i träda. Man kan odla klöver eller annan ängshövegetation som bidrar till att näringsberika jorden.
år 2 flyttar man alltihop ett steg. Dvs grödorna på ruta 1 planterar du nu på ruta 2, ruta 2 på ruta 3, ruta 3 på ruta 4 och ruta 4 på ruta 1. På så vis flyttas grödorna varje år och näringsbalansen i jorden underhålls. Sjukdomar och andra problem får svårare att få fäste...
Jag har själv inte provat detta fullt ut ännu, men jag är mycket intresserad av ekologisk odling och allt man kan göra för att gå i naturens egen riktning. Jag undrar vad du har planterat intill din potatisodling? Vissa grödor trivs ju helt enkelt inte tillsammans. T.ex trivs potatis i närheten av bönor, selleri, kål, ärtor, vitlök... men inte tillsammans med gurka och majs m.m.
Med vänliga hälsningar; Rosmarin
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|