Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Såpvatten, skölja av?
          Tezzla
          Inlägg 28-05-2008, 19:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Dränkte (nja, men nästan) min Schersminbuske i såpvatten nyss för att försöka få bort lössen.

Funderar... bör jag skölja bort såpan senare med vattenslangen? Eller ska det sitta kvar? Tänkte att såpan kanske "bränner" busken eftersom den står direkt i solgasset.

dunno.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Lemonne
          Inlägg 28-05-2008, 20:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Förra året fick jag problem med bladlöss på mina rosbuskar, så jag sprutade med såpvatten, lät det "verka" i några timmar och sen sköljde jag med vattenslangen. Tänkte precis som du Tezzla, att det skulle bränna busken, så jag gjorde det dessutom på kvällen. Ett par dagar senare gjorde jag exakt likadant, och sen var mina rosor lusfria.

Det får nog bli ett par behandlingar i år igen verkar det som... Massor av löss thumbdown.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 29-05-2008, 05:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det enda jag hört är att det möjligtvis kan vara problem med såpan i starkt solljus, men det beror ju också på hur stark såplösning man har.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 29-05-2008, 07:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag skulle sköljt av, min kompis brände sitt äppelträd med såpalösning. Vet inte hur stark den var, men är ju lite synd ändå att chansa.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 29-05-2008, 09:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Om såpalösningen är stark så är det kanske bäst att skölja av. Smart att göra detta på kvällen Lemonne!

Någonting annat som är effektivt mot bladlöss är att dela en vitlök i klyftor och pilla ner dessa i jorden runt om den drabbade växten. De börjar snart växa (små gröna rätt oförargliga skott) och utsöndrar en doft (som inte är stark nog att störa en människas luktsinne giggle.gif ) men som får bladlössen ranting.gif att ge sig iväg. tummenupp.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-05-2008, 11:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Det kommer tid att vi ska använda biologisk bekämpning, ja menar ohyra mot ohyra, svampen mot svampen, bakterie mot bakterie så vidare. Tillexempel Nematoder, också kommer till affären jord som blandad med snälla svampen som kan döda farliga svampen och hörde också att finns jord som blandad med snälla Bakterea.
          Lycka till, H: Bassam

Citera
          Bee
          Inlägg 29-05-2008, 14:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Rosmarin @ 29-05-2008, 10:59) *
          Om såpalösningen är stark så är det kanske bäst att skölja av. Smart att göra detta på kvällen Lemonne!

Någonting annat som är effektivt mot bladlöss är att dela en vitlök i klyftor och pilla ner dessa i jorden runt om den drabbade växten. De börjar snart växa (små gröna rätt oförargliga skott) och utsöndrar en doft (som inte är stark nog att störa en människas luktsinne giggle.gif ) men som får bladlössen ranting.gif att ge sig iväg. tummenupp.gif

Jag har vitlök runt fötterna på en av mina klängrosor. Satte ner några klyftor på prov för några år sen och dom kommer snällt tillbaka varje år. Det har inte hjälpt mot bladlöss. I år är bladlössen fler än någonsin! Samtidigt är vitlöken större och finare än någonsin!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 30-05-2008, 05:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Menar ni att såpan skulle bränna? Vattnet gör det ju knappast... unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Lemonne
          Inlägg 30-05-2008, 07:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Rosmarin @ 29-05-2008, 10:59) *

Vilken bra idé! Ska genast gå och pilla ner vitlöksklyftor hos mina rosor!

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 30-05-2008, 08:40
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Bee @ 29-05-2008, 15:18) *
          Jag har vitlök runt fötterna på en av mina klängrosor. Satte ner några klyftor på prov för några år sen och dom kommer snällt tillbaka varje år. Det har inte hjälpt mot bladlöss. I år är bladlössen fler än någonsin! Samtidigt är vitlöken större och finare än någonsin!

Jaså inte? dunno.gif Hos mig hjälper det i alla fall...

CITAT (Bassam @ 29-05-2008, 12:27) *
          Det kommer tid att vi ska använda biologisk bekämpning, ja menar ohyra mot ohyra, svampen mot svampen, bakterie mot bakterie så vidare. Tillexempel Nematoder, också kommer till affären jord som blandad med snälla svampen som kan döda farliga svampen och hörde också att finns jord som blandad med snälla Bakterea.
          Lycka till, H: Bassam

Ja visst är det på tiden att vi börjar tänka i de här banorna! Om man kan hitta t.ex nyckelpigslarver så är det ju effektivt mot bladlöss. Och vitlök som sagt...

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Tezzla
          Inlägg 30-05-2008, 13:12
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Berith @ 30-05-2008, 06:38) *
          Menar ni att såpan skulle bränna? Vattnet gör det ju knappast... unsure.gif

Nja, det är det jag inte vet ju! Men vatten avdunstar ju, rinner av. Såpan sitter ju liksom kvar... Ähh, jag vet inte.

Men nu råkade det bli så att jag inte sköljde av och busken ser fortfarande fin ut så jag tror inte den led någon skada. Men vi får väl se cool.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Berith
          Inlägg 30-05-2008, 14:14
          Länk hit: #12

Medlem

Jag sprutar också såpa på lössen, och har inte sett att busken skulle ta skada av det. Och såpa är ju förresten en ren naturprodukt så det borde inte vara nån fara.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-05-2008, 14:35
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Den skada såpan gör är ju att den även tar död på nyttodjuren(=börjar man spruta måste man göra det regelbundet under alla somrar ifall det är med såpans hjälp man ska hålla lusantalen nere), själv har jag slutat spruta och jag har mindre problem med löss än när jag sprutade, nu måste jag leta för att hitta lössen, mina nyttodjur har nu fått chans att ta över bekämpningen.

Schersminer klarar av angrepen av den svarta bönbladlusen utan problem.

Tittar man noga bland de svarta lössen på schersminen kan man i en trädgård i balans hitta predatorer som festar på lössen

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Berith
          Inlägg 30-05-2008, 15:19
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2008, 15:35) *
          Den skada såpan gör är ju att den även tar död på nyttodjuren(=börjar man spruta måste man göra det regelbundet under alla somrar ifall det är med såpans hjälp man ska hålla lusantalen nere), själv har jag slutat spruta och jag har mindre problem med löss än när jag sprutade, nu måste jag leta för att hitta lössen, mina nyttodjur har nu fått chans att ta över bekämpningen.

Tittar man noga bland de svarta lössen på schersminen kan man i en trädgård i balans hitta predatorer som festar på lössen

Aha! Det är första sommaren jag sprutar på rosorna, men den andra med löss. Förra sommaren gjorde jag ingenting, och nu trodde jag att jag gjorde nåt bra. Ska genast sluta upp med det! nono.gif

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-05-2008, 23:50
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2008, 15:35) *

Fast det tycker jag inte min buske gjorde förra året. Många knoppar skrumpnade ihop alldeles p.g.a. lössen. Det blev inte mycket blommor. Fast jag vet inte om det var bönbladlus... dunno.gif

Jag brukar inte vilja "såpa" mina växter. Rosorna t.ex. får vara, de har inte så värst mycket löss, det funkar att använda fingrarna. Men Schersminen var alldeles svart...

Nu ser den dock ut att må hyfsat igen yes.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-06-2008, 00:20
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När jag får löss på mina schersminbuskar , vilket brukar vara i grentopparna , nyper jag helt enkelt av hela " paketet " som är angripet. Det har funkat för det mesta.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon