Vitsippans fröer och andra sippfröer som är hårda bör sås genast. De förlorar grobarheten väldigt fort nämligen. Så så dem nu och håll jorden i krukorna fuktiga hela tiden. Ha dem ute på skuggig plats, så tar vintern hand om köldbehandlingen. Att lägga fröer i frysen, i en papperspåse eller liknande, är lika effektivt som att grilla korv i frysen. Inget händer alltså. Däremot sår man dem så att de blir fuktiga i jord eller i mellan papper och sedan köldbehandlar man dem. Dock inte i frysen, det blir väl kallt. Antingen sår man dem på hösten ute (i krukor eller kallbänk)och låter vintern ta hand om det hela eller så ställer man helt sonika in dem i kylen tre månader. Ytterst få fröer behöver minusgrader för att gro. Jag tycker att du skall sätta en liten papperspåse över doftviolfrökapslarna. När fröerna mognat trillar de ned i påsen och då vet du med säkerhet att de är klara. Så dem direkt i jord, för jag har för mig att de inte behöver kyla för att gro. Så i fuktig jord som inte får torka ut. Gror de inte nu i sommar låter du helt sonika det hela stå kvar ute tills nästa år. Lycka till! Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|