Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Crown princess Margareta som klätterros?, och frågor om färgharmonier...
          Thé
          Inlägg 05-06-2008, 10:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag smider nu planer för höstens projekt, en rabatt vid uteplatsen. Det ska stå ett spaljerat päronträd längs kortsidan, och i slutet av den spaljén tänkte jag ha en klängros som vätter mot framsidan. Rabatten ska sedan gå i gult och orange, hade jag tänkt.

Klängrosen behöver inte bli så förtvivlat hög, och jag tycker att det är svårt att hitta bra kandidater i rätt färg. Nu funderar jag på Crown Princess Margareta. Enligt rosenposten ska den gå att spaljera, är det någon som har kommentarer om växtsätt? Har även funderat på Abraham Darby, men Margareta känns läckrare på något sätt. Den enda andra ros jag har hittat är Papi Delbard, och den verkar ingen ha i det här landet. Har kikat på Westerland, men får inget bra grepp om färgen. Klätterrosen måste passa ihop med Lady Emma Hamilton, som är ett absolut måste i den här rabatten.

Övriga rosor i rabatten tänker jag mig Lady Emma Hamilton närmast klängrosen. Sedan en grupp om tre, och där väljer jag mellan Pat Austin, Pegasus, Molineux och Charlotte.

Alltså, passar Crown Princess Margareta att spaljera? Passar den tillsammans med Lady Emma Hamilton som verkar helt fantastisk i färgen? Och passar Pat Austin till dessa?

Andra tankar om färgharmonierna i rabatten? Förutom gult och orange funderar jag på att lägga in lite lila i form av perenner av något slag. Måste förresten klämma in en pärlbuske också, och den är ju vit...

Redigerat av holyanna: 05-06-2008, 10:41

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Adelina
          Inlägg 06-06-2008, 08:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 16 403

Crown Princess Margareta går bra att få till en mindre klätterros, jag har den hemma och den drar iväg bra om en får stöd. Däremot så blir den ju inte särskilt kraftig, så jag hade nog satt mer än en planta för att få lite resultat.
          Westerland är rätt blaffigt skarprödorange tycker jag, inte sådär himla bra sällskap till Lady Emma Hamilton.

Det finns en ganska ny klätterros som heter Kordes Rose Aloha som oxå skulle passa jättebra tror jag. Den är lite lik Alchymist (som även den hade varit fin, fast den är ju engångsblommande...men det är en underbar, underbar underbar, ros) fast större i blomman och skarpare i färgen, den blir dessutom högre än Crown Princess Margareta. Dessutom doftar den jättefint.
          Pat Austin passar jättebra med alla dessa, tänk bara på att den drar iväg rätt långa rankor så den behöver lite stöd och rejäl beskärning de första åren för att bygga upp grenarna.
          Papi Delbard hade jag förra året men den är inte vidare härdig, den dog trots den milda vintern. fast den stod nog lite blött, det var nog det. Men den var fantastiskt ljuvlig när den levde, haha. Men det är nog inget att satsa på om man vill ha nåt lättskött;)

Lila är nog jättefint till, sen finns det ju "svarta" och rödabladiga växter som också hade varit läckert, typ röd alunrot,
          Viols Cornuta Molly Sanderson, skulle nog sätta pricken över I.

Citera
          Thé
          Inlägg 06-06-2008, 08:38
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar!

Aloha trodde jag var rosa, men det stämmer kanske inte?

Ungefär hur hög blir Crown Princess Margareta? Kan den bli två meter? Att sätta flera plantor låter som en god idé, men rabatten är inte så där jättestor, så jag hade tänkt dra upp Margareta på en spaljé och sedan sätta Lady Emma Hamilton framför, för att dölja eventuella kala partier nertill. Men det bli kanske inga kala partier nertill?

Och det du säger om Pat Austin... blir den alltså ganska hög? Flora Linnea skriver 1,2 meter, men nu ser jag att Rosenposten anger 120-150 cm. Den blir alltså högre än Lady Emma Hamilton? Då passar den kanske bättre nedanför spaljén? Å andra sidan ska den ju helst inte dölja Crown Princess Margareta fullständigt... Det är kanske så att Pat Austin är för stor för att platsa i den här rabatten.

Oj, vad det är svårt att planera när man inte har provat redan och sett hur det blir smile.gif

Upptäckte just att A Shropshire Lad kanske är ett bättre alternativ? Den ska visst bli ganska hög. Och en liten koll på David Austins hemsida avslöjar att det finns en Crown Princess Margareta climbing... kan den gå att få tag i i Sverige, månne? Eller är det samma ros, fast klippt på ett annat sätt från början?

Lilla Molly Sanderson var ju läcker, tack för det tipset smile.gif

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          svennis
          Inlägg 06-06-2008, 13:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

Kraftig ros. Här är den 1m, klättrar säkert med stöd.
          Blommar nu, bild ...
          pimpineller 006.JPG

Citera
          Thé
          Inlägg 06-06-2008, 16:57
          Länk hit: #5

Medlem

Tack Svennis för den fina bilden. Den är ljuvlig!

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Adelina
          Inlägg 06-06-2008, 17:18
          Länk hit: #6

Medlem

Pat Austin kan bli ganska hög, men framför allt har den ganska veka hängande grenar.
          Alla de engelska rosorna KAN bli rätt höga, de där angivna måtten är bara ungefärliga mått på hur stor busken är när den är fristående och fortfarande håller fin form; får de nåt att klättra på eller uppbunden på en stödpinne så kan de bli mycket större (med god jord och mycket sol i zon 1)

Kordes Rose Aloha är inte samma ros som den vanliga Alohan, tyvärr så döps rosor till samma namn som redan existerande. Den vanliga Alohan är rosa medan denna är persika-rosa-gul-orange, typ.
          Sök på hela namnet så hittar du nog en bild på den.

Citera
          Thé
          Inlägg 06-06-2008, 17:40
          Länk hit: #7

Medlem

Kordes Aloha var ju väldigt tjusig!

Jag har förresten skrivit till Austin roses och frågat om det är skillnad på vanlig Crown Princess Margareta och climbing-varianten, får se om det kommer svar...

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Thé
          Inlägg 08-06-2008, 11:08
          Länk hit: #8

Medlem

Tänkte bara skriva svaret jag fick från Austin Roses om någon annan är intresserad.

Climbing-varianten är exakt samma planta som den vanliga, de har bara gjort skillnad på dem för att kunna veta vad som efterfrågas mest. Valet mellan buskros och klätterros är alltså helt och hållet en fråga om beskärning.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Kajsa
          Inlägg 08-06-2008, 23:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

C. P. Margareta har ingen riktig växtkraft här, men du bor ju i zon 1

Charles Austin är det mycket växtkraft i , kommer upp snabbt och är hög redan, blommar till midsommar, blir ca 2 m här, klarar sig utmärkt i min zon, doftar.

Leander, har många sköna färger och blir ca 2 m, zon 4 ros, stark doft.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 09-06-2008, 07:34
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Hos mig är CPM en ranglig ros som säkert skulle må bra av att spaljeras!

Däremot är Charles Austin en pinne som inget vill.....men därför har jag grävt upp honom och placerat honom i mitt "ros-spa". Där får han extra omvårdnad & pyssel och har nu blivit två pinnar, typ..... smile.gif

Så olika erfarenheter är det ofta med rosor!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Thé
          Inlägg 09-06-2008, 08:09
          Länk hit: #11

Medlem

Ja, det här visar ju att det blir en riktig chansning!

Det enda som verkar säkert är att Leander växer sig större än de andra. Men jag tror att jag ska chansa på Crown Princess Margareta i alla fall...

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Thé
          Inlägg 10-06-2008, 07:44
          Länk hit: #12

Medlem

Måste bara tillägga att jag skrev till Flora Linnea också och frågade om CPM som klätterros, och fick svaret att de sett exemplar som blivit 160-200 cm höga i södra Sverige. De rekommenderar kraftig beskärning första åren för att de ska buska till sig, eftersom de blir ganska smala.

Det känns lite vanskligt, det hela, så jag tror att jag satsar på Kordes Aloha istället, som ser jättefin ut och faktiskt är en klätterros.

Kan tillägga för Austin-fans att The Generous Gardener finns i en klättrande variant som provodlas just nu för att se om den funkar i Sverige.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Adelina
          Inlägg 10-06-2008, 09:06
          Länk hit: #13

Medlem

Det är nog ett jättebra val! Hoppas du lägger in en bild när allt är klart smile.gif

Citera
          Anette på Boäng
          Inlägg 21-06-2008, 07:07
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 3 485

Trevlig tråd. Jag går precis i samma tankar. Har bytt fasad på södersidan längan och vill ha rosor som klarar Faluröd vägg. Funderar på Kordes Aloha eller nån engelsk. Har redan Alchymist och Albertine, vill gärna ha nåt lite lägre (2-3m) och remonterande. Har du köpt?

Citera
          Thé
          Inlägg 22-06-2008, 20:55
          Länk hit: #15

Medlem

Nej, jag har inte köpt någon ros än, det blir först till hösten. jag brukar tveka så länge att jag måste vara ute i god tid med mina funderingar smile.gif

Som ett lägre alternativ finns Compassion, som jag tycker ser väldigt fin ut.

http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=1268&tab=10

Det har kommit en ny Austin-ros som heter Port Sunlight som har jättefin färg, den ska växa sig lite högre, vad jag har förstått. Vet dock inte om den är väldigt buskig av sig (det är en buskros)

http://www.davidaustinroses.com/english/sh....asp?showr=5063

Finns även en otroligt läcker vit som heter Snow Goose:

http://www.davidaustinroses.com/english/sh....asp?showr=3383

I övrigt kan jag kopiera in en lista jag gjorde när jag letade efter en klängros som inte skulle bli så jättehög. I det fallet föll mitt val på Bantry Bay av någon anledning jag inte riktigt minns, förmodligen att den inte verkade så sjukdomsbenägen. De här rosorna finns på Rosenposten.dk
          Här är listan:
          Jolly Dance (den bara måste jag ha någon gång)
          Bantry Bay
          Compassion
          Northern Lights (rosa)
          Parade (rosa, bara till zon 2)
          Penny Lane
          Rosenresli
          Nahéma (den här var jag väldigt sugen på...)
          Shogun (verkar väldigt fin)
          Souvenir de George Pernet

Det finns en fin orange klättrare som min mor har, den är amerikansk och heter Orange Everglow. Hon köpte den på Cedergrens för ganska många år sedan, men jag har letat och kan inte hitta den någonstans. Annars är den väldigt fin i knoppen, blir lite rufsig när den slår ut och luktar gott. Blommar långt in på hösten. Min syster fick faktiskt med sig årets sista blomma hem ett år, stack den i sand och fick sig en egen liten planta. Smått otroligt. Vi har inte lyckats med fler sticklingar.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon