Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan man odla på torr och mager jord med sandunderlag?
          Clipper
          Inlägg 05-06-2008, 20:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 11 950

Hej,

Utanför min gräsmatta ligger en allmänning som vi boende får lov att hålla efter om vi vill. Marken består av ett tunt lager med matjord om ca 10-15 cm och under det ett mycket djupt lager med väldränerad sand. Marken är nyanlagd sedan 2 år, men pga allt regn sedan dess är den idag ganska utarmad.

För närvarande växer inte mycket där. Det ser mest ut som en sandig jordplätt på Mallorca, med enstaka inslag av ogräs som klöver, Veronica och tistlar. Eftersom jag till vardags är alldeles för ambitiös med min gräsmatta vill jag inte utöka den ytterligare, men vill ändå se om det finns något man kan göra för att det skall se trevligare ut utan att det kostar skjortan.

Jag vill inte behöva gödsla marken, eller på annat sätt jordförbättra den, utan kunna så frön där precis som den är. Jag vill heller inte behöva sköta om den särskilt mycket. Jag är inte särskilt kräsen utan är mest ute efter något som klarar av att växa där utan en massa skötsel.

Är därför intresserad av alla förslag. Antar att det är någon typ av ängsblomster jag är ute efter, men då allt som växer är bättre an dagens läge är jag helt öppen för alternativ.

Kan nämna att jag bor i GBG-området.

Redigerat av Clipper: 05-06-2008, 20:29

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          KURT
          Inlägg 06-06-2008, 05:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag tipsar bara om sådant som är ätbart, t ex potatis eller bondbönor, båda klarar sig utan större skötsel och kräver inte mycket av marken.

Citera
          Clipper
          Inlägg 07-06-2008, 08:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 11 950

Tack för tipsen. Kom gärna med fler förslag!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon