Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mögel i krukorna
          Fru fet
          Inlägg 06-06-2008, 20:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 302
          Medlem nr: 5 876

Jag odlar i 15 liters murarhinkar i mitt lilla växthus, mest tomater. I ett par av krukorna har det börjat växa grått ludd, mögel antar jag, på jordytan. Är det något som skall åtgärdas? Vattnar med biobact ungefär varannan gång, plantorna är fina och frodiga och har just börjat blomma.

jenny

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Grönberg
          Inlägg 06-06-2008, 22:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 15 902

CITAT (Fru fet @ 06-06-2008, 21:43) *
          Jag odlar i 15 liters murarhinkar i mitt lilla växthus, mest tomater. I ett par av krukorna har det börjat växa grått ludd, mögel antar jag, på jordytan. Är det något som skall åtgärdas? Vattnar med biobact ungefär varannan gång, plantorna är fina och frodiga och har just börjat blomma.

jenny

Du behöver mer dränage till rötterna, lyft upp plantan 10 cm, fyll upp jord i anslutning till stammen i konform, plantera en tagetes i krukan, tagetes hjälper mot ohyra, det låter som om dina plantor är för blöta.

--------------------

Citera
          katah
          Inlägg 07-06-2008, 09:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag odlar också i hinkar.

Förra året gjorde jag så här:

Borrade hål på varje hink i ca. 7 cm höjd från botten så att överflödig vatten kan rinna ut.
          Jag har haft även leca-kulor på botten just i höjden 5-7 cm, sedan en stor bit markväv för att hålla leca-kulor och jord isär ( då är det lättare att återanvända leca-kulor).

(Jag har köpt leca-kulor i byggfirmor i storsäckar, det går inte att köpa dom i småsäckar när man behöver till 50 hinkar )

I år har jag bestämt experimentera för hela slanten, i krukor finns de leca och sedan grov sand, plantan med sin jordklump, lite sand över att jorden inte syns och överst klippt gräs.Hittlls har det fungerat!

Jag läste att du hade problem med din dropp-bevattning.

Jag fajtades med en dropp en sesong , den var också från willab, men inte det märket som du nämde, något billigare med en blandare för gödning på2 meters höjd.
          Jag fick till slut pengarna tillbaks och investerade på gardena. Gardena hade stora problem med leveranser i hela Europa förra året när alla ville ha bevattning... men grejorna fungerar kanon !

Så det är definitivt värd de pengar jag har lagt på styrdatorn och slangar och munstycken.
          Fungerar klockrent.

Nu kan jag lungt lämna allt för två veckor och veta att det fungerar.

Jag ställer droppet på gränsen lite " för mycket" och har dessa hål på hinkarna för att slippa en översvämning.

Citera
          Fru fet
          Inlägg 07-06-2008, 10:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 302
          Medlem nr: 5 876

Ja, det är väl så att jag har dålig dränering (har bara jord i hinkarna, men dräneringshål i botten förstås). Uhh, skall man behöva göra om allt ihop nu när plantorna nästan slagit i taket -fear-.gif . Undrar om det räcker med att borra lite fler dräneringshål "på plats"?

Tack för sitt svar,

jenny

Citera
          Bassam
          Inlägg 07-06-2008, 17:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Du kan bara noga på vattning, vattna ner ifrån och vattna inte igen om det finns mycket fuktighet i jorden, du kan köpa enkel hand apparaten som visa dig hur mycket fuktighet finns i jorden.
          Lycka till, H:Bassam

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-06-2008, 23:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Du kan vattna med vatten som blandad med Binab.
          Lycka till, H:Bassm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon