Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Brukar ni samla frön, av tomat, paprika, chili, gurka, aubergine, melon?
          rosita
          Inlägg 12-06-2008, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Funderar på att samla in frön av mina olika grönsaker, mest för att det är kul, men också för att spara in pengarna jag brukar lägga på fröer. Är det någon som har tips och idéer på hur man gör?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Piccante
          Inlägg 12-06-2008, 20:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Paprika, chili och melon är bara att pilla ut fröna och torka de på papper och sedan spara de i kaffefilter i kylen. Tomat, då kan man behöva skilja fröna från "kletet" tex genom att låta det ligga i vatten i en burk och lösas upp någon dag sedan sila av vatten och "gegg" spara fröerna i papperspåse/ kaffefilter så de ligger luftigt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Knytt
          Inlägg 12-06-2008, 20:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Fast jag har fått lära mig här att chili och paprika lätt korsar sig med andra capsicum-arter och då blir inte fröna sortäkta.
          Jag har löst avskiljningen genom att sy små påsar av fiberduk som jag sluter kring enskilda knoppar och inte tar bort förrän frukten bildats. Då borde de bli rena.

Generellt är det väl så att man ska låta fröfrukter sitta kvar på plantan tills frukten är fallklar = fröna mogna.

Jag brukar sen skölja fröna i ljummet vatten och låta dem torka helt på ett fat innan jag lagrar dem i kaffefilter.
          Tomaterna skiljer jag först från kletet. Hur man gör tror jag står på Tomatsidan.

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-06-2008, 21:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Knytt @ 12-06-2008, 21:41) *
          Fast jag har fått lära mig här att chili och paprika lätt korsar sig med andra capsicum-arter och då blir inte fröna sortäkta.
          Jag har löst avskiljningen genom att sy små påsar av fiberduk som jag sluter kring enskilda knoppar och inte tar bort förrän frukten bildats. Då borde de bli rena./......

Jo den risken tar man ju när man tar egna fröer att de inte är sortäkta om man inte gör dom du gör. När det gäller F1 hybrider (första generationens korsning) så kan de återkorsa när de självbefruktar och en andel av fröerna kommer ge plantor som är lika de ursprungliga sorterna.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 24-06-2008, 09:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Melon kan vara lite trixigt eftersom de gärna korsar sig med andra intillväxande melonsorter, gurkor etc. Om man tar frön från en köpt sortäkta melon så brukar det gå bra. Om man tar frön från egenodlade meloner så finns det en risk att man följande säsong får meloner som smakar gurka t.ex! giggle.gif Det har hänt mig, och det året detta hände odlade jag inte gurka så det kan inte ha varit pga det...

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          sjusorterskaka
          Inlägg 27-06-2008, 01:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 17 000

Meloner som smakar gurka och tvärt om kan väl visserligen vara trevligt smile.gif Men kanske inte om man hoppats på vanliga meloner.

Vet inte om jag tycker att egen fröodling är så ekonomiskt lönsamt egentligen (så dyrt är det inte med fröer). Men tycker man det är kul och intressant så är det ju en annan sak. Sen finns ju chansen att skapa växter som är bättre anpassade efter ens egna förhållanden.

Citera
          lyckero
          Inlägg 27-06-2008, 20:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Tomater av icke F-1 hybrider brukar nästan alltid bli detsamma som moderplantan. Det är både trevligt och lönsamt att spara sina favoriter och byta dem med andra...Till exempel med mig...
          Lyckero

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-06-2008, 10:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Även fröplantor från F1 hybider av tomat brukar ge avkommor som är ganska lika orginalet men det kan ju såklart dyka upp något som är något annat ibland. Jag tog fröer från en Evitatomat som jag nu har använt några år och de plantor jag fått under tidigare år från den fröskörden har blivit mycket lika tomaten jag tog fröerna ifrån, men nu har en planta dykt upp med lite annorlunda bladutseende + klasarna sätter massor av blom 50-70st blommor per klase så det ska bli intressant och se vad det blir i slutändan.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon