Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur har era hästar det?
          Solstolen
          Inlägg 16-06-2008, 08:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

Ni som har hästar, hur har ni ordnat för att de ska ha det så bra som möjligt? smile.gif

Att vi tvingas inskränka deras frihet är kanske inte underligt men försöker ni ge dem chans att få vara häst så mycket som möjligt ändå? Hur i så fall?

Berätta om hur ni har det och kanske också om hur nu skulle vilja ha det i stället i fall ni inte är helt nöjda.

Tycker ni att det är bättre för hästens välbefinnande än för er där ni har pållen? Eller kanske tvärt om?

Jag kan ju börja:

Vi har en Kallblodstravare som precis fyllt 14 år. Vi köpte honom för snart fem år sedan och då hade han gått på travet bara ca 8 mån tidigare och kom uppifrån norra Sverige.

Han vart riden men var inte utbildad och låt mig säga som så, det behövdes lååååånga stoppsträckor i början help.gif biggrin.gif

Men allt eftersom har min mycket duktiga dotter utbildat om honom och nu är hanen väldigt trevlig herre som man kan ha mycket roligt med. Han hoppar som en gazell, "dressyrar" lätt som en plätt och är ett underbart sällskap på de långa skogsturerna - ja han är helt enkelt en superkul allroundhäst! tummenupp.gif

Vi hyr in honom i ett litet stall 3 km från där vi bor. Det är inget stort ställe, finns bara tre boxar. Stallägaren har en häst och sen finns det ytterligare en inackordering. Till hösten blir det dock bara två hästar, stallägarens och vår.

Stallet är ganka litet, inte boxarna dock för de håller mer än väl måttet men resten! Hua, man får knappt plats med någonting vilket i och för sig är bra för då låter man bli att samla på sig en massa onödigt. smile.gif

Vi har en liten sadelkammare (ingen värme) och stallet är kallstall dvs det blir bara obetydligt varmare inne än ute.

Men hagarna! Underbara stora hagar där hästarna har mycket gott om plats att röra sig på. smile.gif

Vi har en vinterhage på två hektar och sedan har vi sommarbete i direkt anslutning från vinterhagen på ca 4,5 hektar. Det finns träd och buskage där hästarna kan finna skugga och klia sig och uppe i vinterhagen har de ett stort skjul med halm i som de kan gå in i. På sommaren gömmer de sig där när insekterna är som värst och på hösten/vintern kan de ta skydd mot regnet.

Vattenkaret i hagen har vi bara på ett ställe, uppe i vinterhagen, för då tvingas de att vandra långa vägar om de vill dricka och det är bra. Så gör de i naturen också smile.gif

På vintern är de ute mellan kl 7 och 20 ca och på sommaren (juni t om sept-okt) är de ute dygnet runt.

Jag känner att hästarna i vårt stall har det bättre än vi människor. Stallet är trångt och kallt för oss men hästarna lever ett bra liv. Vi är kanske där ca 2 timmar om dagen, ibland mer och ibland mindre.

Men det är hästarnas hem och när vi har kört därifrån så är det ca 22 timmar kvar på dygnet och då tycker jag att hästarna ska få leva hästliv så mycket som möjligt smile.gif

Om min dröm skulle gå i uppfyllelse me en egen gård så hade jag bara ändrat på en sak: jag hade ordnat så att pållarna kunde gå ut och in som de själv ville mellan stallet och hagen! tummenupp.gif

Då hade man fått en ännu mer naturlig hästhållning och jag tror pållarna hade gillat det smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-06-2008, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi låter våra hästar gå ute hela året. Det är lag på att det ska finnas vindskydd men det använder hästarna bara när det är för varmt ute. Problemet med att hästarna får gå ute är att man inte kan rida när det är för kallt eftersom hästarna blir svettiga och ganska snabbt skaver av täcket.
          I morse stod det ett nytt föl i hagen. Får stoet lugn och ro så klarar hon allt själv. Det är bättre än att det springer omkring en massa människor och stör. För att inte störa för mycket så har vi ännu inte kontrollerat könet på fölet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon