Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomat- & gurkproblem, Vad är det för fel på mina tomater & gurkor?
          Sten Ch
          Inlägg 22-06-2008, 15:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 7 081

Är det någon som vet vad det är för fel? En del av mina tomater blir bruna, liksom ruttnar, i sin övre del (frukterna, inte plantorna), samtidigt som de verkar brådmogna. Se bild!

Gurkplantorna bär sig också illa åt. I slutet av maj kunde jag plocka ett par, tre gurkor om dagen, men så plötsligt började alla gurkanlag gulna och skrumpna ihop och vi har inte kunnat plocka en enda gurka på ett par veckor. Nu verkar några dock vara på G, men vad beror det på att så många skrumpmar? Se bild!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Gurka.jpg ( 53.73k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  Tomat.jpg ( 100.32k ) Antal nedladdningar: 57

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-06-2008, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tomaterna visar tydliga symptom på pistillröta. Pistillröta är varken en sjukdom eller orsakas av någon skadegörare. Pistillröta orsakas främst av ojämnt odlingsklimat + vissa sorter är extra känsliga. Åtgärd försök jämna ut odlingsklimatet = vädra och skugga om dagarna så det inte blir för stor skillnad mellan natt och dag. Fläckarna på tomaten brukar orsakas av att det är kalciumbrist i växten, det kan dock finnas gott om kalcium i marken men är det ojämnt klimat så tar inte växten upp näring och dyl. som den ska. Ju större frukterna är desto lättare tycker jag att de får problem med pistillröta det är sällan körsbärstomater får problem med detta. Om man ofta får problem med detta bör man testa lite nya sorters tomater och se om de funkar bättre.

Gurkan: Det är ganska vanligt att gurkplantorna måste vila sig ett tag ifall de producerat massor av frukter. När plantan inte riktigt har ork att producera så aborterar den fruktämnena tills den har ätit upp sig och fått krafterna åter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Sten Ch
          Inlägg 27-06-2008, 10:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 7 081

Tack Åsa för insiktsfullt svar. Det där med att pistillrötan främst drabbar vissa sorter har du säkert väldigt rätt i. Förra året drabbades alla mina Black Russian och i år verkar det bara vara Dansk Export, en gammal pålitlig sort som jag sådde i år för att slippa problem som detta... Lyckligtvis är det bara ett par, tre klasar som drabbats (jag har ett dussin plantor allt som allt), så någon risk för skörden är det inte. Har plockat en del körsbärstomater redan och de första stora är klara om några dagar. Något att se fram emot!
          Och din gurkdiagnos stämmer säkert också. Vi plockade många slanggurkor i maj och början av juni, sedan tog det plötsligt slut. Nu är dock många nya gurkor på G.

Visst jag kan ha ojämt klimat i växthuset, men vi har jättelika luckor (2 st 6mx1m) till ett hus på 25-30 kvm, som står öppna varma dagar och stängs över natten. Men jag tar ditt råd ad notam och ska försöka göra klimatet ännu jämnare.

Ca-brist? Ja möjligen. Jag bor visserligen på kritberggrund, men eftersom jag odlar i hinkar spelar det ingen roll. Ska blanda upp köpejorden med mer av minn egen trädgårdsjord nästa år.

Tack än en gång!

Sten

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon