Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur planterar jag vinrankan?
          gröna tjejen
          Inlägg 25-06-2008, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 11 454

jag vet att det har skrivits om det förut, men lyckades inte hitta det. vi har grävt ur för vårt växthus och ska snart börja med grunden. har grävt ur ca 50 cm, och då är ju matjorden borta. jag vill plantera en vinranka i växthuset som i nån slags jordbädd.jag att vinrankan sen ska kunna sprida ut sina rötter utanför växthuset.har läst lite om att man kan använda sig av plaströr med ca 15cm diameter. hur funkar det, är det nån som vet?? själv funderar jag på att placera en cementring i plattan innan vi gjuter(hel platta)kan man göra så? räcker det med en cementring rakt ner eller ska man skarva med ett vågrätt rör som leder ut i matjorden utanför växthuset? det här gör mig jätteförvirrad, hur gör ni andra som har en lite mer "avancerad" grund? jättetacksam för tips från er alla som odlar vin!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Torparen
          Inlägg 26-06-2008, 11:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 9 851

Vi stoppade ner ett 15cm gjutrör av papp genom grunden men vi höll nog växthusboken ett kvarts varv fel när vi läste wink.gif för vi såg senare att det skulle vara vågrätt som du beskriver. Vi har dock planterat en vinrankan i alla fall och om rötterna letar sig ner till jorden under isolering och markduk ca 50cm ner (genom pappröret och ifylld jord)) så lär det väl finnas en hel del fukt där. Beror nog på vilken typ av vinranka man planterar men om vinrankor växer i Pyrenéernas kalkstenssluttningar så borde det fungera, iofs. är det tannatdruvan som verkar trivas i torrt klimat.

Citera
          uno
          Inlägg 02-07-2008, 20:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Jag har betongsten som golv i växthuset. Under dessa är det sättgrus och frigolitskivor. Efter några år blev jag sugen på en Himrod så tror jag är namnet på vinet. Jag tog bort en betongsten i ett hörn, skar bort en krukstorlek isolering, krafsade bort gruset, skar bort botten på krukan och sänkte ner krukan i hålet. Så enkelt gjorde jag och det fungerar alldeles utmärkt. Rötterna söker sig nog till trivsamma ställen och vinet utvecklas.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          christina wilhel...
          Inlägg 18-07-2008, 17:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 049

Det är länge sen du skrev så planteringen är säkert avklarad. Ville bara säga hur vi gjorde. Vi har haft vinranka i växthuset i många år. Det är en sort med blå druvor och vi får massor varje höst. Den är planterad i en kruka c:a 15 liter. Rötterna har letar sig ner i sanden. Viktigt är att klippa ner den varje år vid jultid. Sedan kommer den på våren med fina skott. Under hela sommaren ska man klippa bort alla nya skott annars blir det bara en massa blad occh inga druvor. Dessutom måste man ta bort en del druvknoppar även om det gör ont i hjärtat. Den får algomin och benmlöl 3-4 gånger per sommar och vatten varje dag.
          Jag tycker den är lättskött Bara ett tips Chrisse

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon