Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ohyra på min solros
          toffe123
          Inlägg 08-07-2008, 10:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 17 316

Jag har fått någon form av ohyra på min solros som äter hål på bladen.

Kolla på bilden här >>

Någon som har en idé om vad det kan vara?

------------------------------------------------------------------------------
          Följ min solros på Solrosbloggen

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-07-2008, 16:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det där lilla är inget att bry sig om 2 hål på ett blad är inget att bry sig om troligtvis ä det någon skalbagge el. dyl. som tagit sig ett smakprov innan den vandrade vidare. De enda växter som är perfekta i bladen är konstgjorda växter, riktiga växter får små skavanker här och var utan att det är något man måste åtgärda.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Majasvärld
          Inlägg 09-07-2008, 09:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 16 843

Det är nog tro det eller ej, tvestjärten som varit framme och fått en matbit ... Om man går ut på kvällen och vänder på bladen, så kan man se dom, på dagen är dom borta. Förra sommaren hade jag "tvestjärts-hål" på nästan alla blad ute, inte bara solrosorna wacko.gif

Min röda solros odlad 2007
          Bifogad fil  Solros1.JPG ( 87.16k ) Antal nedladdningar: 49

--------------------
          En del skryter med sina märkvärdiga barnbarn, men då har de inte träffat mitt!

Citera
          anitahil
          Inlägg 12-07-2008, 08:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 17 215

HJÄLP! jag har också ngn slags ohyra jag inte blir av med!! Började med en rabarberplanta jag fick i gåva, som visade sig vara alldeles genomsatt av svarta kryp, rabarberbladen alldeles fulla med hål, även de späda bladen. Kastade rabarbern, och i en vecka har jag sprutat såpalösning på perenner OCH kryddväxter (som blir oätliga då), de här kräken har käkat upp bladen på mina pelargoner jag har i krukor!!! de äter på humlen, på riddarsporrar, på nävor, nunneört, faktiskt även såpnejlikan!!
          Allt växer urdåligt, förändringarna börjar med bleka små märken på bladen,som liknar ärr och sprider sig, blir hål, större o större, bladen blir bruna i kanterna o en del krullar ihop sig.
          Måste jag gå på starkare ohyremedel än såpavatten??
          vet ngn vad detta är??? har ngn klarat av det?
          Så tacksam för svar, jag är ledsen och desperat nu.... -cry-.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-07-2008, 09:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Såpvatten är inte speciellt starkt, för att det ska döda ohyran måste såpan träffa insekten. Kryddväxter blir inte oätliga av såpalösning.

Jag skulle tippa att du har många olika slags ohyra på växterna, pelargoner brukar ex. drabbas av fjärilslarver som har i stort sett samma färg som själva plantan så de kan vara svåra att se men skakar man till plantorna brukar larverna trilla ner. De flesta skadegörare går bara på ett eller ett fåtal växtslag, sniglar kan dock gå på flera (sniglar är nattaktiva och de finns i många storlekar alla är inte stora en del är riktigt små).

"Allt växer urdåligt, förändringarna börjar med bleka små märken på bladen,som liknar ärr och sprider sig, blir hål, större o större, bladen blir bruna i kanterna o en del krullar ihop sig."

Detta kan vara något annat än skadegörare, har du använt Roundup eller Stroller kombi i trädgården eller har du en nära granne som använder dessa medel? (+torka och mager jord ger också växter som växer dåligt + bruna och vissna blad)

Annars så brukar inte växter dö av insektsangrepp och låter man de naturliga fienderna föröka upp sig (ej döda dem med såpa och annat) så brukar naturen jämna till allt inom tid, det kan ta något/några år så har det blivit jämnvikt.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 12-07-2008, 09:22

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon