Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken chock, cancer
          inger1
          Inlägg 10-07-2008, 12:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 10 994

Hej på er.
          Var till vet. igår för min hunds "hosta" som vet. trodde berodde på magkatarr. Man är ju inte collie för roligt.
          Men vad hon sedan sa i förbigående fick mig att däcka fullkomligt, bildligt talat. Han har testikelcancer, men lungröntgen och hjärta är helt ok. Betalade mina 850 kr. och gick därifrån. Det var först på kvällen som det hade sjunkit in och frågorna vara välde över mig. Jo hon sa att kastrering var alternativet men är inte aktuellt eftersom hunden är snart 12 år. Han är för övrigt väldigt pigg, äter bra och hänger med det mesta.
          Har varit inne på nätet och försökt hitta upplysningar men har ännu inte hittat nåt som passar in på honom. Det är inlägg och artiklar om unghundar och deras testiklar.
          Ska prata med vet. om nio dagar för att berätta om hans magbesvär har blivit bättre men står inte ut att vänta så länge.
          Det finns alldeles säkert någon i det här forumet som vet vad som kommer att hända, hur påverkas han, får han ont, är det en aggresiv sjukdom?
          Jag håller på att bryta ihop.
          Mvh Ceasars matte Ingesr

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Grå
          Inlägg 10-07-2008, 13:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (inger1 @ 10-07-2008, 13:59) *
          Jo hon sa att kastrering var alternativet men är inte aktuellt eftersom hunden är snart 12 år.

Sa hon varför det inte var aktuellt för att han var 12 år? Kastrering är väl inget farligt oavsett om hunden är ung eller gammal?
          Var det för att hon trodde att du inte ville "kosta på honom" en kastrering?

Kan du få bort testikelcancern på en i övrigt frisk hund genom kastrering så tycker jag att du ska be henne om en anledning till varför hon inte skulle göra det.

Citera
          Vildljung
          Inlägg 10-07-2008, 13:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 17 373

Jag tycker att veterinären bar sig väldigt klantigt åt. Cancer kan man aldrig nämna med en axelryckning. Det är ett chockartat besked vare sig det är en människa eller ett djur som drabbats.
          Jag har själv haft cancer och vet vilken fruktansvärd chock man får. Ändå fick jag veta det på ett mycket fint och mjukt sätt.
          En bekant fick sitt besked av en ung läkare som halvlåg över skrivbordet och pratade. Mitt i allt säger han: "Förresten, du vet väl att du har cancer? Jag ska operera dig och jag vill göra det snabbt för jag sticker till USA sen."
          Kräv att du får prata med din veterinär på telefon så fort som möjligt.
          Lycka till
          Anette

Citera
          Virriz
          Inlägg 10-07-2008, 13:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Fy!!

Kolla igen! Om det bara var kastrering som krävs kan väl det som sagt inte vara något stort ingrepp?

Ring andra veterinärer för att få höra deras åsikt!

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 10-07-2008, 13:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Men stackare! Tyvärr vet jag just inget om testikelcancer på hundar, men jag tycker att du ska ringa din veterinär nu och fråga.

Jag vet dock en del om cancer på människor och det är faktiskt så att cancer är ett samlingsnamn för en rad sjukdomar som har helt olika prognos. Det finns många cancersjukdomar som faktiskt inte är dödliga och som inte sprider sig. Men det är något som i alla fall "människovården" ibland har svårt att klämma ur sig förrän man bryter ihop. Då blir de jätteförvånade eftersom det ju inte är farligt...

Dessutom är prognosen för människor ofta beroende på ålder. För en ung individ går celldelningen fort, för en äldre långsammare. Hur det påverkar hundar vågar jag inte svara men det ska din veterinär kunna.

Ring nu och ge dig inte förrän du får mer info. Det borde du ha fått redan vid besöket anser jag.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Miro
          Inlägg 10-07-2008, 13:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Va jobbigt....

Men det är möjligt att anledningen till att hon var så nonchalant kanske är just att det inte är någon stor fara?
          I människa är det i alla fall så att långt mer än hälften av alla män i 80-års åldern har prostatacancer, men den är så pass ofarlig att vanligen gör man inte så mkt åt det eftersom de hinner gå bort av andra orsaker innan cancern är ett problem(faktum är att de flesta nog aldrig får reda på att de har cabcer). Kanske var det så din veterinär tänkte med kastreringen? att det var onödig stress? hoppas det löser sig...

Citera
          inger1
          Inlägg 10-07-2008, 14:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 10 994

Tack alla ni som svarat mig.
          Det känns som en tröst i bedrövelsen.
          Mvh Inger

Citera
          Kathy
          Inlägg 10-07-2008, 18:32
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Förstår att du är frustrerad och ledsen. kompiskram.gif

Hur kommer det sig att kastrering som behandlingsmetod inte är aktuellt för en hund på 12 år?
          Veterinären borde ha gett dig en förklaring till sitt resonemang.
          Du kan alltid konsultera någon annan veterinär...

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-07-2008, 19:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Kastrering på hund är en ganska stor operation, inte som på katt t.ex. De får lätt infektioner i såret också. Min ena höll på att stryka med efter den operationen. Men eftersom detta egentligen bara handlar om att ta bort testickeln, kan det ju inte på långa vägar vara lika svårt.
          På män är ju testikelcancer (som nästan endast män under 25 får) en riktigt allvarlig och farlig sjukdom, men jag har för mig att det inte är så på hundar.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          pejori
          Inlägg 10-07-2008, 20:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Har cansern inte spridit sig, finns det inget hinder att en kastrering inte funggerar. Min collie var tio år när han klastrerades för testikelcancer, och han blev tretton år.

Har han god hälsa förövrigt så tycker jag att en kastrering är värt det, om det inte har spridit sig

Har cansern inte spridit sig, finns det inget hinder att en kastrering inte funggerar. Min collie var tio år när han klastrerades för testikelcancer, och han blev tretton år.

Har han god hälsa förövrigt så tycker jag att en kastrering är värt det, om det inte har spridit sig

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 16:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon