Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Myror mitt i nygrävda blomlandet
          tepa
          Inlägg 13-07-2008, 17:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Grävde upp ett nytt land idag. Jag var nästan klar när jag naturligtvis satte spaden mitt i ett myrbo !! Jag ska ju plantera där, så något gift kan jag ju inte sätta. Det finns väl nån ekologisk variant ? Myrorna var ganska små, svarta och klättrade snabbt uppför benen, flera på en gång, och de stack, så det sved till ordentligt. En myra hade vita vingar, tror det var dubbla par. Kan inte så mycket om myror, men var det nånslags drottning ? Om det är nyttiga trädgårdsmyror så finns väl ingen anledning att ta livet av dom. Hur gör jag om jag vill att de ska flytta ? Inte roligt att hålla på med att plantera och rensa om man har en massa stickande myror på sig hela tiden. Säg inte att jag ska flytta landet, det är 10 kvadratmeter stort och en fortsättning på ett land, runt hörnet på huset uppför en slänt. Kurt, du brukar kunna sånthär.

Hälsn Tepa

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Lady Hamilton
          Inlägg 13-07-2008, 18:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Pröva med att gräva bort så mycket av myrboet som du kan Sedan kan du strö ett lager med kanel över där boet var och lite runt ikring Detta knep har fungerat bra för mig i växthuset när de fått för sig att bygga bo där
          Lycka till
          P.s. Har även hört att det skall fungera med kryddnejlikor också men det har jag aldrig prövat

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          tepa
          Inlägg 13-07-2008, 19:06
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Lady H. Grävde bort vad jag kunde gjorde jag redan på dagen när jag grävde. Men det fanns ändå mycket myror kvar. Nu är det någon timme sedan jag krattade alltihopa. Har inte fyllt på någon ny jord, eftersom det är fin matjord, mörk och fet, tror jag, för där finns mycket daggmask. Jag krattade alltså, och nu när jag var ut med kanelen, såg jag en massa små små hål i myllan. Det är väl myrgångar ? Jag kanelade över rubbet, där jag såg hål. Det var säkert hälften av landet. Hoppas nu bara att dom där myrorna fattar galoppen och tar sitt pick och pack och flyttar. Så jag inte behöver ta till starkare grejor.

Hälsn Tepa

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-07-2008, 07:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Små och svarta, det låter som den vanliga svartmyran eller trädgårdsmyran som den nu kallas. Sticks gör dom inte men kan möjligen bitas. Tror dock dom saknar myrsyra så det gör inte så hemskt ont. Att gräva bort boet är nog svårt, dom kan vara enormt stora. Dom nya hålen du ser är reparationsutgångar. Dom vingade djuren är könsdjur som snart skall ut och svärma. Myror gillar inte vatten så om du gör en liten grop över boet och fyller på med vatten i omgångar kanske du blir av med dom.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          tepa
          Inlägg 15-07-2008, 16:48
          Länk hit: #5

Medlem

Hej lilla gossen

Har som sagt kanelat (strött kanel). Finns nog myror kvar, men inte lika mycket. Ska prova med vatten, annars får jag väl kanela mera.

Lady H, försvinner alla myrorna tvärt, eller så småningom ? Tycker nog de har minskat sen igår.

Hälsn Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 16-07-2008, 18:50
          Länk hit: #6

Medlem

Hej Gossen Ruda

Det var inte många myror kvar nu när jag hade grävt en krater och vattnat i den. Myrorna rör sig över halva landet, som är 10 kvm stort. Finns reparationsgångar över halva landet. Kanske borde gräva en eller två hål till och fylla med vatten ? Försvinner dom för gott eller kommer dom små rackarna tillbaka sen när det är torrt ?

Hälsn Tepa

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 16-07-2008, 19:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (tepa @ 15-07-2008, 17:48) *
          ....Lady H, försvinner alla myrorna tvärt, eller så småningom ? Tycker nog de har minskat sen igår.....Hälsn Tepa

Hos mig har de snabbat sig att försvinna och har sedan inte kommit tillbaka devil.gif men jag har sett till att 'kanela' lite mera eftersom för att de inte skall ens tänka tanken att 'komma till baka'........ giggle.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          tepa
          Inlägg 17-07-2008, 06:47
          Länk hit: #8

Medlem

Lady H !

Då ska jag nog kanela lite mera. Måste köpa mera kanel först. Det gick åt en påse på 20 gram.

Hälsn Tepa

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-07-2008, 07:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Risken finns att dom bara flyttar på sig tillfälligt och sen kommer tillbaka. Bona kan vara otroligt stora och täcka flera tiotals kvadratmeter, kanske hundratals till och med. Man får störa dom så gott det går så tröttnar dom förmodligen till slut.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          tepa
          Inlägg 17-07-2008, 08:24
          Länk hit: #10

Medlem

Gossen Ruda

Menar du risken att de kommer tillbaka om man strött kanel ? Eller risk att dom kommer tillbaka om man fixat vattenkrater ? Tyckte att det var ännu mindre myror där igår sent på kvällen. Har fyllt på med vatten.Kanske jag gräver en par hål till.

Hälsn Tepa

Citera
          Järfälla
          Inlägg 17-07-2008, 14:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Funkar inte myrdosor? De går väl ner med giftet till boet. Klart att det brukar gå åt rätt många dosor... Fast du kanske är superdjurvän? Myror brukar bara flytta på sig är min erfarenhet. Snart upptäcker du dem någon annanstans i massupplaga. Jag orkar inte vara snäll mot myror som befinner sig på fel ställe.

Citera
          tepa
          Inlägg 17-07-2008, 21:40
          Länk hit: #12

Medlem

Hej

Inte superduper djurvän när det kommer till sniglar, spindlar, myggor osv, men är osäker på gift, eftersom det ska planteras där. Vet inte vad myrdosor är ?

Hälsn Tepa

Citera
          Järfälla
          Inlägg 19-07-2008, 16:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Det är dosor med medel inuti, som lockar myrorna. Man bryter bort små öppningar på dosan. (Finns även tomma dosor med lock, då köper man en tub och kletar ut en dutt.) De kryper in och sen ner i boet och förser övriga myror. Tydligen ska alla i boet dö, men min erfarenhet är att det krävs många omgångar myrdosor. Det som är bra är att man inte behöver "strö" runt det eller vattna ner det så det påverkar all yta (speciellt i något ätbart land, eller när man har barn eller husdjur). Tycker det är rätt smidigt...

Citera
          tepa
          Inlägg 19-07-2008, 20:56
          Länk hit: #14

Medlem

Hej Järfälla och ni andra som kommit med tips !

I morse fanns det nästan inga myror alls kvar i landet. Så nu ska man väl kunna jobba där utan att få några myror på sig. Så myrdosor behöver jag nog inte skaffa denna gången. Kanelen och vattenkratrarna har nog funkat. De fåtal myror jag sett där idag lär nog inte störa mig, och knappast de blivande växterna heller, för det var nog ofarliga trädgårdsmyror.

Hälsn Tepa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon