Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så var det ju det där med namn..., ... hjälp...?
          Grå
          Inlägg 15-07-2008, 21:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Det irriterar mig så in i bängen när jag inte kan namnen på mina krukväxter. Oftast missar jag när jag köper dem, för jag ser något fint, köper det och går och börjar fundera sedan när jag kommer hem på vad det är jag köpt egentligen.

I detta fall så är det plantan längst till höger - den köpte jag i en mataffär och har inte en aning om vad den heter. Har inte heller sett den sen dess. Den är ganska lätt att ta sticklingar av, man nyper av en bladrosett och stoppar i jord.
          Längst till vänster står en planta som jag fick som skott av en som inte heller visste vad de heter. Den växer snabbt och bildar nya små skott runt bladen. När jag var liten kallade vi dem "Hitlerblomma", men jag hoppas och tror att den har ett trevligare namn.

Bifogad fil  Söderfönster_3.JPG ( 100.19k ) Antal nedladdningar: 122

På denna bild så är det den bredbladiga saken jag inte kan namnet på. Jag fick den av Henriks mamma och hon var inte säker på namnet men trodde på Oxtunga, men när jag googlar på det kommer allt annat än den upp. Bladen är kraftiga lena och lite ludna och växer på knölar. Jag tycker den är skitfräck, men det är klart att det vore ju roligt om man visste vad det är så att man kan ta hand om den på rätt sätt...?

Bifogad fil  Norrfönster_2.JPG ( 95.08k ) Antal nedladdningar: 115

Till sist så har jag fått ett par skott av mamma till en riktig skummis. Det är den som står till höger på bilden. Hon vet inte vad den heter. Den ser ut och känns som om den vore gjord av ett mjukt plastmaterial. När man nyper av toppen så bildas en mängd nya toppar/skott runt snittet och på det viset blir den buskig. Ser nästan ut som en betydligt tjockare variant av rävsvansarna ute i skogen.

Bifogad fil  Österfönster_2.JPG ( 102.72k ) Antal nedladdningar: 132

Tack på förhand!

Redigerat av Grå: 15-07-2008, 21:07

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Azur
          Inlägg 15-07-2008, 21:18
          Länk hit: #2

Gäster

I första bilden tror jag växten längst till höger är en variant av Penningträd, Crassula ovata, men jag är inte säker.
          Växten längst till vänster är i alla fall Tusenmoder/Mor & Barn, Kalanchoe daigremontana.

Växten längst ute till höger på bild 2 ser ut att vara en variant av Vandrande Jude, Tradescantia pallida.

Växten på tredje bilden är väl gissningsvis en Euphorbia (har den vit växtsaft?), men jag ser inte tillräckligt för att försöka identifiera den.

EDIT: Jasså var det den i mitten på bild 2 du undrade om... Ja, det ser ut som Elefanttunga.

Redigerat av Azur: 15-07-2008, 21:35

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 15-07-2008, 21:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Huvaligen vad mycket blommor det finns i världen. Stackars Linné och di gamla rävarna som satt och dissikerade och analyserade och satte namn på allt, det måste varit ett sjuhelsikes jobb.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket, men den på den översta bilden kan kanske vara någon form av crassula?

Växten i mitten på den andra bilden, clivia kanske?

Hoppas du får bättre hjälp än det här i ditt sökande efter namn på grönsakerna : P

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-07-2008, 21:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

På bild två i mitten, är det väl en elefanttunga Haemanthus albiflos

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-07-2008, 21:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Växten längst till höger på bild ett ser ut att vara en Kalanchoe av nått slag.

Bild två...kan tänkas http://www.hobbyodlaren.com/malarbo2.html

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2008, 21:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

En vild gissning så är det på
          Bild 1 en Crassula (möjligen C. summerset)
          Bild 2 målarpensel/elefanttunga
          Bild 3 också en Crassula (kanske C. ovata (gollum)

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 15-07-2008, 22:14
          Länk hit: #7

Medlem

Ja nu höll ni ju mig sysselsatt iallafall. Googles bildbank gällande Crassulasorter går inte av för hackor.. blink.gif

Elefanttunga... jag tackar! Trevligt att den kan blomma också, det ska vi väl försök få den att göra.

Den där skummisen.. jag kollade om jag hade någon annan, bättre bild på den, men det har jag inte. Men jag vet iallafall att den inte har vit växtsaft. Så här ser den ut "på nära håll". (Jag klippte ut den ur orginalbilden)

Bifogad fil  Skummis.JPG ( 53.44k ) Antal nedladdningar: 112

Den andra som kunde vara en Tusenmoder (betydligt trevligare namn) såg inte ut som den Odla har i sitt infobibliotek. Så här ser en av mina plantor ut på nära håll. (Närmare bestämt den jag har i dassfönstret smile.gif)

Red. Nu använde smarta jag namnet som du gav mig Azur och visst måste det vara en Kalanchoe. Tack!

Bifogad fil  Okänd.JPG ( 908.24k ) Antal nedladdningar: 107

Redigerat av Grå: 15-07-2008, 22:18

Citera
          Grå
          Inlägg 15-07-2008, 22:38
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Azur @ 15-07-2008, 22:18) *
          Växten längst ute till höger på bild 2 ser ut att vara en variant av Vandrande Jude, Tradescantia pallida.

Även om jag visste att det var en vandrande jude så tackar jag även för denna info, för "Purpurblad" är ett betydligt vackrare namn. smile.gif

Då är det bara skummisen kvar...

Citera
          Chivvie
          Inlägg 16-07-2008, 13:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Elefanttungan blommar snällt om man inte är för snäll mot den. Det bildas lätt nya sticklingar, som man kan ta vara på och dela med sig av om man inte vill behålla alla själv.

Tusenmoder finns i lite olika former. Gemensamt är alla bebbarna runt bladkanterna.

Citera
          Grå
          Inlägg 16-07-2008, 13:56
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Chivvie @ 16-07-2008, 14:14) *
          Elefanttungan blommar snällt om man inte är för snäll mot den. Det bildas lätt nya sticklingar, som man kan ta vara på och dela med sig av om man inte vill behålla alla själv.

Tusenmoder finns i lite olika former. Gemensamt är alla bebbarna runt bladkanterna.

Sticklingarna på elefanttungan - är det småknölarna som bildas bredvid de stora knölarna? Det växer en ljuvligt söt liten planta under ett av de större bladen och det är tre knölar i samma lilla kruka, så jag antar att jag snart måste dela på dem eller plantera dem i större kruka om de ska bli större?

Citera
          Chivvie
          Inlägg 16-07-2008, 16:13
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Jo det är små söta buketter. Var bara medveten om att när du planterar dem för sig själva, så kan de ibland ta mycket god tid på sig innan de börjar växa. Ibland går det fortare. Jag gav bort en riktig pyttig sak för någon månad sedan och det tog bara ett par veckor innan jag fick rapport om att den börjat växa till sig. Fast jag vet att när jag från början fick dem, tog det en evig tid innan det hände något.
          När jag skulle plantera om dem för ett tag sedan, trillade det av ett litet anlag, stort som en ärta. Jag lade den ytligt bredvid den större plantan och den ser grön och fin ut, med antydan till blad, men inga rötter vad jag kan se.
          Eventuellt är det en sådan där växt som vill ha det lite trångt.

Redigerat av Chivvie: 16-07-2008, 16:15

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-07-2008, 21:06
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Elefanttungan, kallas även för ungkarlsblomma pga av att den just kommer i blom vid missskötsel. Bäst trivs den i för trång kruka, med för lite vatten under en lång period (vintern förslagsvis), Sen blir den "semestervattnad" av "mamma" och snällt kommer blommorna på höstkanten. Altså ganska lik clivian...

Citera
          Grå
          Inlägg 16-07-2008, 21:30
          Länk hit: #13

Medlem

Då ska jag omedelbart sluta skvätta vatten hos den! ...OCH cliviorna... det är lite svårt det där med vattning. En del vill i princip bli planterade i badkaret, en del vill inte ha något alls och andra vill få lite småhuttar flera gånger i veckan...

Tack för info!

Citera
          Azur
          Inlägg 16-07-2008, 23:55
          Länk hit: #14

Gäster

Jag tror den är vårblommande, dvs den blommar efter vila. Min står på min frostfria balkong och blommade i februari.

Citera
          Grå
          Inlägg 15-11-2008, 12:45
          Länk hit: #15

Medlem

Hur gör jag nu med överblommade stänglar på elefanttungan? Ska jag låta dem sitta kvar, eller kan jag klippa bort dem?
          De har målat hela fönstret med gult pollen nu, så jag tycker väl att de har gjor sitt... Det har bildats någon form av kapslar i dem - vad är det i dem?
          Mycket trevlig växt annars, måste jag säga!

Bifogad fil  Elefanttunga_081115.JPG ( 92.13k ) Antal nedladdningar: 121

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-11-2008, 13:02
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Grå @ 15-07-2008, 21:05) *
          Bifogad fil  Söderfönster_3.JPG ( 100.19k ) Antal nedladdningar: 122

det är en crassula arborescens - Trädcrassula på svenska .

blommar om den får en sval och torr vintervila .

CITAT (MariaS @ 16-07-2008, 21:06) *
          Elefanttungan, kallas även för ungkarlsblomma pga av att den just kommer i blom vid missskötsel. Bäst trivs den i för trång kruka, med för lite vatten under en lång period (vintern förslagsvis), Sen blir den "semestervattnad" av "mamma" och snällt kommer blommorna på höstkanten. Altså ganska lik clivian...

det är väl Aspidistra elatior som kallas för ungkarlsblomma , har aldrig hört det namnet på Elefanttunga .

CITAT (Grå @ 15-11-2008, 12:45) *
          Hur gör jag nu med överblommade stänglar på elefanttungan? Ska jag låta dem sitta kvar, eller kan jag klippa bort dem?
          De har målat hela fönstret med gult pollen nu, så jag tycker väl att de har gjor sitt... Det har bildats någon form av kapslar i dem - vad är det i dem?
          Mycket trevlig växt annars, måste jag säga!

Bifogad fil  Elefanttunga_081115.JPG ( 92.13k ) Antal nedladdningar: 121

jag har för mig att dom bilder små bär/frukter som innehåller frön .

du kan klippa av dom om du vill .

CITAT (Grå @ 16-07-2008, 13:56) *
          Sticklingarna på elefanttungan - är det småknölarna som bildas bredvid de stora knölarna? Det växer en ljuvligt söt liten planta under ett av de större bladen och det är tre knölar i samma lilla kruka, så jag antar att jag snart måste dela på dem eller plantera dem i större kruka om de ska bli större?

denna växt är ingen knölväxt . utan som clivia så har den tjocka rötter och en bladrosset som växer tät .

det dom kommer på sidorna är nya rotskott . när dom får rötter så är det bara att plantera om dom .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 22:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon